
در محور ترانزیتی یاسوج به بابامیدان ۹ دهانه تونل به طول بیش از چهار کیلومتر وجود دارد که نبود سرعتکاه، دوربینهای مداربسته و از همه مهمتر تاریکی غالب بر این تونلها باعث ایجاد حوادث دردناکی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و باوجود داشتن محصولات عمده تولیدی در بخش نفت و گاز و نیز کشاورزی و دامداری هنوز از داشتن راههای متناسب با ظرفیتهای استان بیبهره مانده است، همچنین تردد گسترده ماشینهای سنگین در محورهای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد، این استان را به یکی از استانهای پرترافیک در زمینهٔ حوادث جادهای تبدیل کرده است.
شرایط کوهستانی این استان سبب شده است تا جادهها دارای نقاط حادثهخیز و پیچوخمهای بیشمار باشند؛ این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک درزمینهٔ سوانح رانندگی است.
«تونلهای مرگ» در محور ارتباطی یاسوج-بابامیدان
یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد محور ارتباطی «یاسوج–بابا میدان» به طول ۴۷ کیلومتر بوده که بعد از حدود ۲۱ سال در دولت نهم به بهرهبرداری رسید و حذف نقاط صعبالعبور این مسیر باعث گسیل حمل بار و مسافر جنوب به مرکز کشور از این راه ارتباطی شده است.
در مسیر این محور ارتباطی مهم ۹ دهانه تونل به طول ۴.۵ کیلومتر وجود دارد که بزرگترین تونل آن با بیش از دو کیلومتر طول فاقد تهویه استاندارد و مناسب بوده که نیازمند اعتبارات ویژهای است.
روشنایی کم، عامل مهم تصادفات محور بابامیدان به یاسوج
از سویی نبود روشنایی و تهویه نامناسب موجب تاریکی و انباشتگی دودهای سیاه و گازهای سمی ناشی از سوخت خودروها در تونلهای مسیر جاده یاسوج به بابا میدان بهویژه تونلهای شماره چهار و پنج شده و تونلها را به محیطی نفسگیر برای مسافران و رانندگان تبدیل کرده است.
باید دانیم که محور ارتباطی یاسوج به بابا میدان یکی از جادههای ترانزیتی جنوب کشور بشمار میرود و در طول شبانهروز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر و بندرهای جنوبی از جاده بابا میدان - یاسوج انجام میگیرد.
مسیر قبلی یاسوج به بابامیدان بسیار خطرناک و پرپیچوخم بود و شاهد مرگومیرهای بسیار بودیم تا اینکه جاده کنونی احداث و مورداستفاده مردم قرار گرفت.
بیش از هشت هزار و ۸۳۶ متر تونل در دو محور یاسوج- اصفهان و یاسوج-بابامیدان وجود دارد که هیچکدام تهویه مناسب ندارند.
بهطور دقیق تونل شماره چهار به طول ۲ کیلومتر و تونل شماره پنج به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود تودههای از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشینهای سنگین و فرسوده خطری برای مسافران دارای مشکلات تنفسی و آسمی، زنان باردار، کودکان و افراد سالخورده است.
چاره ای بیندیشید!
بهغیراز تاریکی و نبود تهویه هوا، موضوعی که در این جاده باعث تصادفات بیشمار شده است، سرعت سرسامآور خودروهای سواری ازجمله خودروهای شوتی در این مسیر است که باعث حوادث بیشمار و حتی منجر به فوت در این کُریدر میشود.
حتی بر اساس تحلیل آماری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در روزهای گذشته بهطور متوسط یک روز در میان در این جاده تصادفات وحشتناکی رخداده که بیشتر آنها باعث مرگ هموطنانمان شده است.
هرچند در برههای از زمان برای کاهش این تصادفات، اداره حملونقل جادهای استان مبادرت به نصب دوربینهای مداربسته در این محور و در نزدیکی این تونلها کرده بود، اما بازهم شاهد تصادفات بیشمار در این جاده مهم و ترانزیتی هستیم.
خودروهای شوتی رتبه اول تصادفات جادهای
در همین راستا پیشنهاد میشود که با ایجاد سرعت کاه در نزدیکی این تونل و دوربینهای مداربسته در خود تونلهای مواصلاتی در این محور، بتوان جلوی این سرعتهای سرسامآور را گرفت و از این میزان تصادفات جلوگیری کرد، هرچند که قریب نود درصد از تصادفات در این محور ترانزیتی به دلیل سبقت غیرمجاز و سرعت مجاز اعلامشده است که در این راستا باید برنامههای اصولی را انجام داد.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- صلح و سازش پس از سالها در بهمئی
- هندوانه کشاورزان کهگیلویه درحال خراب شدن است
- وقوع زمینلرزه ۴/۹ ریشتری در دهدشت
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- آبیهای بهمئی به خیابان ریختند
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- جشن فارغالتحصیلی یا مراسم عروسی
- نرخهای نجومی در آبشار یاسوج
- روستاهایی که در بهمئی سخت نفس میکشند
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- بهرامی به استقبال تاجگردون در ورودی سیسخت میرود!
- محصولات روی زمین مانده؛ مسئولان باشت کجایند؟
- پارک جنگلی یاسوج؛ بهشت گمشده زاگرس
- آخرین خبر از خسارات زمینلرزه شدید در دهدشت
- «خداوند لکلکها را دوست دارد»
- تداوم راه امام(ره) در تبعیت از رهبری است
- سارق مسلح جواهرات در دام پلیس
- مکتب امام (ره) الگوی تعالیبخش و تحولآفرین جهانی
- انتصاب یک کهگیلویهوبویراحمدی در شرکت نفت کارون
- آمادگی سپاه برای کمک به توسعه لنده
- رتبه جدید کهگیلویه و بویراحمد در شاخصهای امنیت
- سفر فرمانده سپاه فتح به شهرستان اولینها+ تصاویر
- تاکید استاندار کهگیلویهوبویراحمد بر احیای کشتارگاه یاسوج
- لزوم تقویت خدمات بهزیستی در بهمئی
- آگهی استخدام نیروی انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- انتصاب مشاور امور ایثارگران استاندار کهگیلویهوبویراحمد
- معادن کهگیلویهوبویراحمد؛ گنجی که در خاک میپوسد!
- خدمت رسانی 107موکب کهگیلویهوبویراحمدی به زائران اربعین
- شکار گونههای کمیاب زاگرس
- امام جمعه باشت عزادار شد
- نقصان ساختاری؛ بزرگترین چالش اورژانس اجتماعی کشور
- پیری جمعیت؛ تهدید خاموش برای آینده کهگیلویهوبویراحمد
- اعترافات سارقی که از دزدی لذت میبرد
- مطالبهگری کارگران پیمانکاری نفت و گاز گچساران+ تصاویر
- ۳۰ هزار میلیارد تومان؛ فرصتی برای تحول
- پیشتازی آموزش و پرورش کهگیلویهوبویراحمد در تشویق فرزندآوری
- مکتب امام (ره) محور تحولات بنیادین در جهان
- سرمایهگذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی در کهگیلویهوبویراحمد
- مرگ خاموش روی نیمکتهای مدرسه
- اندیشههای امام(ره)؛ نسخه نجات بخش جامعه امروز
- اینزاگی و طارمی در خط پایان
- سرنوشت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار محیطزیستی باشت
- یک سؤال ساده: این کندهکاریها کی جمع میشوند؟
- بهمئی؛ شهری بدون بانک سپه!
- مشاهده بیشتر