در محور ترانزیتی یاسوج به بابامیدان ۹ دهانه تونل به طول بیش از چهار کیلومتر وجود دارد که نبود سرعتکاه، دوربینهای مداربسته و از همه مهمتر تاریکی غالب بر این تونلها باعث ایجاد حوادث دردناکی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و باوجود داشتن محصولات عمده تولیدی در بخش نفت و گاز و نیز کشاورزی و دامداری هنوز از داشتن راههای متناسب با ظرفیتهای استان بیبهره مانده است، همچنین تردد گسترده ماشینهای سنگین در محورهای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد، این استان را به یکی از استانهای پرترافیک در زمینهٔ حوادث جادهای تبدیل کرده است.
شرایط کوهستانی این استان سبب شده است تا جادهها دارای نقاط حادثهخیز و پیچوخمهای بیشمار باشند؛ این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک درزمینهٔ سوانح رانندگی است.
«تونلهای مرگ» در محور ارتباطی یاسوج-بابامیدان
یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد محور ارتباطی «یاسوج–بابا میدان» به طول ۴۷ کیلومتر بوده که بعد از حدود ۲۱ سال در دولت نهم به بهرهبرداری رسید و حذف نقاط صعبالعبور این مسیر باعث گسیل حمل بار و مسافر جنوب به مرکز کشور از این راه ارتباطی شده است.
در مسیر این محور ارتباطی مهم ۹ دهانه تونل به طول ۴.۵ کیلومتر وجود دارد که بزرگترین تونل آن با بیش از دو کیلومتر طول فاقد تهویه استاندارد و مناسب بوده که نیازمند اعتبارات ویژهای است.
روشنایی کم، عامل مهم تصادفات محور بابامیدان به یاسوج
از سویی نبود روشنایی و تهویه نامناسب موجب تاریکی و انباشتگی دودهای سیاه و گازهای سمی ناشی از سوخت خودروها در تونلهای مسیر جاده یاسوج به بابا میدان بهویژه تونلهای شماره چهار و پنج شده و تونلها را به محیطی نفسگیر برای مسافران و رانندگان تبدیل کرده است.
باید دانیم که محور ارتباطی یاسوج به بابا میدان یکی از جادههای ترانزیتی جنوب کشور بشمار میرود و در طول شبانهروز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر و بندرهای جنوبی از جاده بابا میدان - یاسوج انجام میگیرد.
مسیر قبلی یاسوج به بابامیدان بسیار خطرناک و پرپیچوخم بود و شاهد مرگومیرهای بسیار بودیم تا اینکه جاده کنونی احداث و مورداستفاده مردم قرار گرفت.
بیش از هشت هزار و ۸۳۶ متر تونل در دو محور یاسوج- اصفهان و یاسوج-بابامیدان وجود دارد که هیچکدام تهویه مناسب ندارند.
بهطور دقیق تونل شماره چهار به طول ۲ کیلومتر و تونل شماره پنج به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود تودههای از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشینهای سنگین و فرسوده خطری برای مسافران دارای مشکلات تنفسی و آسمی، زنان باردار، کودکان و افراد سالخورده است.
چاره ای بیندیشید!
بهغیراز تاریکی و نبود تهویه هوا، موضوعی که در این جاده باعث تصادفات بیشمار شده است، سرعت سرسامآور خودروهای سواری ازجمله خودروهای شوتی در این مسیر است که باعث حوادث بیشمار و حتی منجر به فوت در این کُریدر میشود.
حتی بر اساس تحلیل آماری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در روزهای گذشته بهطور متوسط یک روز در میان در این جاده تصادفات وحشتناکی رخداده که بیشتر آنها باعث مرگ هموطنانمان شده است.
هرچند در برههای از زمان برای کاهش این تصادفات، اداره حملونقل جادهای استان مبادرت به نصب دوربینهای مداربسته در این محور و در نزدیکی این تونلها کرده بود، اما بازهم شاهد تصادفات بیشمار در این جاده مهم و ترانزیتی هستیم.
خودروهای شوتی رتبه اول تصادفات جادهای
در همین راستا پیشنهاد میشود که با ایجاد سرعت کاه در نزدیکی این تونل و دوربینهای مداربسته در خود تونلهای مواصلاتی در این محور، بتوان جلوی این سرعتهای سرسامآور را گرفت و از این میزان تصادفات جلوگیری کرد، هرچند که قریب نود درصد از تصادفات در این محور ترانزیتی به دلیل سبقت غیرمجاز و سرعت مجاز اعلامشده است که در این راستا باید برنامههای اصولی را انجام داد.
انتهای خبر/
- جسد سبحان پیدا شد
- تصاویری از تصادف زنجیرهای در محور یاسوج-بابامیدان
- اشتباه استراتژیک محمد بهرامی در انتخاب رئیس دفتر
- احتمال تغییر فرماندار یک شهرستان گرمسیری کهگیلویهوبویراحمد
- نمایشگاه ادوات رزمی ارتش در گچساران+ تصاویر
- تغییر ۲ فرماندار پرحاشیه در کهگیلویهوبویراحمد
- حضور پرشور مردم در اجلاسیه شهدای شهرستان بهمئی
- اقدام وفادارانه روشنفکر زیر تابوت یکی از همراهانش
- دیدار چهرهبهچهره «موحد» با مردم لنده
- تغییر شبانه ٢ مدیرکل در کهگیلویهوبویراحمد
- مدیر جدید راهداری کهگیلویه منصوب شد
- برگزاری همایش نکوداشت مقام معلم در چرام
- اعزام دانشآموز بهمئی با بیمهری مسئولان به ترکیه
- مدیرکل جدید بنیادشهید کهگیلویهوبویراحمد معارفه شد
- تفاوت تاجگردون زمان رئیسی و روحانی؛ نازگردون-سرگردون
- فضاسازی محل برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران
- اجرای برنامههای متنوع فرهنگی در اجلاسیه شهدا بهمئی
- ورود فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی به گچساران
- اجلاسیه 208 شهید ارتش کهگیلویهوبویراحمد آغاز شد
- باید دانشآموز ایرانی را سرشار از امید کنیم
- پوستر/ سید محرومان
- وعده صادق سیلیبزرگ ملت ایران به اشرارعالم بود
- خرمشهرميعادگاه بزرگ پايداري وپيروزي شهیدهاشمی
- اجلاسیه شهدای عشایر و ایثارگران کهگیلویهوبویراحمد
- ملت ایران نگران و دلواپس نباشند
- پرداخت ۶۸۰ میلیاردریالی برای مسکن معلولین
- نگاه متکبرانه یک رئیس جمهور ورشکسته
- ادعای مهاجرت پزشکان ایرانی دستاویزی برای عملیات روانی
- خیابانی پر از چاله چوله در لیکک
- سانحه برای بالگرد رئیسجمهور در آذربایجان شرقی
- ۴۰ تیم واکنش سریع درمنطقه سانحه حضور یافتند
- تکمیلی/فرود سخت بالگردحامل رئیس جمهور درمنطقه ورزقان
- گزارش میدانی خبرنگار اعزامی ازعملیات جستجو در ورزقان
- جزییات جدید از محل جستوجوی هلیکوپتر رئیسجمهور
- توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگردحامل رئیسجمهور
- وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسجمهور درآذربایجان شرقی
- طرح هادی چاروسا چشم انتظار اقدام بنیاد مسکن
- حضور تیمسیار انتقال خون بهبهان در شهرستانبهمئی
- سیمخاردار استقلال در آستانه بازگشت
- دفترچه تلفن شگفتانگیز اشکان دژاگه
- پایان باشکوه مهدی طارمی در لیگ پرتغال
- خبرهای خوش از پل چهارم بشار
- تصاویری بیروح در ورودی شهر یاسوج
- حضور خادمان امام مهربانیها در استانداری کهگیلویهوبویراحمد
- هشدار نسبت به رمزگذاری آشوب در کشور!
- معماری زیبای سردر مسجد شهیدان گچساران+ تصاویر
- گلهایی که به پلیس هدیه داده شدند
- جشن بزرگ میلاد «امام رضا» در گچساران+ تصاویر
- آمریکاییها حمله به رفح را طراحی کردهاند
- تقابل نمایندگان دهدشت و طبس در پایتخت
- مشاهده بیشتر