رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/12/16 Thursday - 2025 06 March الخميس ، 6 رمضان ، 1446
ساعت
1403-11-27 05:25 شماره خبر : 10838 https://sobhezagros.ir/short/4abDZ 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

جاده اصلی لنده-تشان نیز به‌عنوان یکی از محورهای اتصال‌دهنده بزرگراه ماهشهر-بهبهان به یاسوج-اصفهان است که چشم‌انتظار عزم دولت چهاردهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» توسعه راه‌ها به‌عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور است که نقش ارزشمندی در حمل‌ونقل و کاهش میزان مسافت‌ها، صرفه‌جویی سوخت به همراه خواهد داشت.

در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوق‌العاده شبکه راه‌های زمینی که بیش از ۹۰ درصد از کل حمل‌ونقل کشور را همین راه‌های ارتباطی درون سرزمینی به خود اختصاص داده است که نقش و جایگاه راه و توسعه راه‌ها را نشان می‌دهد.

ما اعتقاد داریم که در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حمل‌ونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی اثری مستقیم دارد چرا که تمرکز بر روی آن بر افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده و ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور اثر مستقیمی دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و کوهستانی که دارد جاده‌های ارتباطی آن نیز از دل کوه‌ها می‌گذرد و همین امر باعث افزایش چندین برابری هزینه‌های راه‌سازی، توسعه راه‌ها، احداث و حتی نگهداری راه‌ها می‌شود.

کاهش مسیر ارتباطی در محورهای مختلف استان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این استان از ابتدای انقلاب اسلامی بوده است که این مهم در سفر مقام معظم رهبری و رؤسای جمهوری مختلف به استان به اتصال راه یاسوج - شیراز، یاسوج - گچساران، یاسوج - اصفهان در طول این سال‌ها تحقق پیدا کرده است.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای ارتباطی استان که بیش از ۲۵ سال عملیات اجرایی آن به طول انجامید محور ارتباطی پاتاوه - دهدشت بود که مسیر چهارساعته دهدشت - یاسوج را به کمتر از دو ساعت کاهش داده که سهم و نقش مهمی در کاهش میزان سفر و سوخت خودروها به ارمغان داشته است.

این محور در ادامه کریدور شهر رضا، یاسوج، لنده، تشان، بهبهان به ماهشهر است که سهم مهمی در اتصال جنوب کشور به مرکز کشور خواهد داشت و دراین‌بین این کریدور مهم از اصفهان تا یاسوج و از یاسوج تا دهدشت اتصال پیدا کرده است.

حال این گلوگاه مهم توسعه‌ای که فاصله ۱۹۰ کیلومتری خوزستان تا تونل کوه پات را که اول ورودی به جاده دهدشت به پاتاوه است را به کمتر از ۴۵ کیلومتر کاهش می‌دهد که سهم قابل‌توجهی در کاهش میزان سفر و صرفه‌جویی در سوخت خواهد داشت.

در سال‌های گذشته روند اجرایی قطعه اول آن با بیش از ۷۵درصد پیشرفت کاری با اعتباری افزون بر ۴۷۰ میلیارد ریال اجرایی شده بود که با تغییرات مدیریتی در سطح استان و شهرستان این مهم با طرح ادعای برخی از مسئولان شهرستانی و استان و حتی نماینده مردم که مجوز ماده ۲۳ را ندارد عملاً تعطیل شد.

 

این در حالی است که این پروژه با اخذ مجوز ماده ۲۳ و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور به‌عنوان طرح ملی در سال ۱۳۹۸ نیز آمده است.

باتوجه‌به سابقه ۵ساله تصویب مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و مهم‌تر از آن درج عنوان محور لنده - تشان در قوانین بودجه سنواتی و عملکرد ۸۵۰ میلیاردتومانی ردیف طرح ۱۳۰۳۰۱۶۰۰۳ طی پنج سال گذشته متأسفانه عملاً قدمی برای احیای دوباره این پروژه حیاتی و ملی برای خروج از بن‌بست شهرستان لنده و اتصال به راه‌های اصلی عمداً یا سهواً قدمی برداشته نشد و این مهم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم همواره در دیدار با مسئولان و حتی تودیع و معارفه فرماندار جدید لنده نیز مطرح شده است.

سید محمد تقوی در واکنش تعطیلی پروژه راه لنده - تشان گفت: کسانی که با بی‌تدبیری، بهانه‌های واهی و حرف‌های غیرکارشناسی محور لنده - تشان را بیش از شش سال عقب انداختند، باید در مقابل مردم لنده پاسخگو باشند و رسماً عذرخواهی کنند.

فرماندار شهرستان لنده گفت: این محور ملی و ترانزیتی بر اساس شواهد و اسناد موجود می‌تواند یکی از شریان‌های حیاتی بین استانی و محل جابه‌جایی کالا و مسافر با کمترین زمان ممکن و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و همچنین صادرات کالا از جنوب به شمال و کشورهای حوزه قفقاز باشد.

 

 وی در ادامه افزود: تعلل چند ساله در خصوص پیشرفت فیزیکی عملیات طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان باوجود داشتن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و سابقه ۵ساله درج اعتبار در قانون بودجه سنواتی به‌هیچ‌عنوان قابل‌توجیه نیست.

 تقوی در ادامه تأکید کرد: بررسی‌ها گویای این واقعیت است که طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان فاصله جاده‌ای استان‌های غربی مانند ایلام و خوزستان را تا استان‌های شرقی مثل فارس و سیستان و بلوچستان (اهواز - لنده - یاسوج - شیراز) حدود چهار ساعت نسبت به مسیر فعلی (اهواز - بهبهان - گچساران - باشت - بابا میدان - نورآباد - قائمیه - شیراز) کوتاه‌تر می‌کند و همچنین منجر به کاهش بیش از یک‌ساعتی فاصله استان‌های مرکزی کشور در امتداد مسیر پاتاو - دهدشت تا مناطق جنوب غربی کشور و بنادر خلیج‌فارس در استان خوزستان می شود.

وی تأکید کرد: تسریع در مسیرهای کریدور شمال به جنوب از جمله مسائلی است که بی شک مورد استقبال دولت و از سیاست‌های مهم دولت وفاق ملی است.

فرماندار شهرستان لنده گفت: انتظار می‌رود این محور مهم ترانزیتی که مدت چند سالی از سوی عده‌ای مغرضانه به کما رفت و به تعطیلی کشانده شد، به‌زودی در دستور کار قرار گیرد و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

 تقوی تأکید کرد: راه‌اندازی طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان علاوه بر روان‌سازی تعاملات اجتماعی منطقه‌ای و ملی و جهت‌دهی و تسهیل گردشگری فصلی، نوروزی و سفرهای زیارتی به‌خصوص اربعین در بستر محور مذکور منجر به تکمیل کریدورهای جاده‌ای جنوب و افزایش ظرفیت ترانزیتی و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه می‌شود

 انتهای خبر

اخبار مرتبط
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

آخرین اخبار