
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تنها شهری بوده که پروژههای عمرانی در آن به دهه کشیده میشود و پروژهای که حداکثر 4 سال به سرانجام میرسد در این شهر به 4 دهه کشیده خواهد شد که نمونه بارز آن پروژه 45 متری شرف آباد است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» سال ۹۶ بود که مسئولان شهری با شور و هیجان از آغاز پروژهای عظیم خبر دادند، پروژههای که چندین دهه راکد مانده بود اما در این سال با شوق و ذوق مدیران شهری آن زمان عملیات اجرایی آن آغاز شد، پروژهای که شمال و جنوب شهر یاسوج را به هم متصل میکرد و ترافیک کسلکننده را از گرده یاسوج برمیداشت، اما امروز بعد از گذشت بیش از ۷ سال هنوز به سرانجام نرسیده است و مسئولان شهری معارضات پیدرپی و ساخت و سازهای ادامهدار بدون مجوز در حریم این بزرگراه شهری را یکی از دلایل آن میدانند.
۴۰ سال بیعملی؛ پروژه ۴۵ متری یاسوج هنوز خاک میخورد!
باید بدانیم که عملیات اجرایی بزرگترین خیابان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با معبر 45 متر در سال 96 بعد از سه دهه آغاز شد و همین وعده تا ماهها سوژه جالب رسانهها برای مانور دادن بر عملکرد مدیریت شهری بود و به گفته متولیان امر قرار بود احداث این کمربندی نجاتبخش برای ترافیک نفسگیر باشد.
اما حال پس از هفت سال از آن دوران این وعده همچنان در اماواگر مانده و خیابانی که قرار بوده نجاتبخش شریان ترافیکی شهر یاسوج یا همان پایتخت طبیعت باشد با آمدن چند استاندار و شهردار و معاون عمرانی و نماینده مردم در مجلس زخمی نیمهکاره بر پیکره شهر شده و ترافیک را نهتنها التیام نبخشیده، بلکه آن را تشدید کرده و صبر شهروندان را به چالش کشیده است.
سال 96 با اجرای این پروژه امیدهای زیادی در دل مردم شهر یاسوج و حتی محله شرفآباد برای رهایی از کمبود زیرساختها فروزان شد، جادهای که با تبلیغات گسترده از سوی مسئولان شهری آن زمان به یک پروژه عظیم شهره یافته بوده، پروژه ای 5 کیلومتری به عرض 45 متر که حدفاصل بنسنجان یا «پل دوم مهریان» تا «پل سوم بشار» را به میزان زیادی کاهش میداد و ترافیک عمده بر روی بلوارهای قرنی، شهید اورنگ و حتی کشاورز را تسکین میداد و یک خیابان رهاییبخش ترافیک لقب گرفته بود.
رکورددار کندترین پروژه کشور
پروژهای که قرار بود به کابوس ترافیک در این شهر پایان دهد، اما اکنون پس از گذشت 88 ماه این رؤیا به سراب تبدیلشده و نهتنها گرهای از ترافیک شهر نگشوده است، بلکه کلافگی شهروندان را نیز دوچندان کرده و متولیان مدیریت شهری که در آن زمان نیز مسئولیت ازجمله رئیس شورای شهر را در پرونده خوددارند، حرفی برای گفتن و چرایی به دراز کشیدن این پروژه ندارند و تنها دلیل به درازا کشیدن این پروژه مهم شهری را کلاف سردرگم معارضات در محدوده این خیابان 45 متری میدادند.
درحالیکه وعدههای آن زمان حکایت از آیندهای روشن داشت، اما واقعیت امروز یاسوج تصویری متفاوت را به نمایش میگذارد و خیابان عریض و طویلی که قرار بود شریان حیاتی شهر باشد اکنون به پروژهای نیمهکاره و رهاشده تبدیلشده و ترافیک در این شهر روزبهروز افزایش مییابد و شهروندان در ساعات پیک با ترافیک سنگینی دستوپنجه نرم میکنند که برخی یکی از مسکنهای مهم این ترافیک را به سرانجام رسیدن پروژه 45 متری شرفآباد میدانند که باعث میشود قریب 40 تا 50 درصد ترافیک مرکز استان را تسکین دهد.
در همین راستا باید بدانیم که در آخرین روزهای دولت سیزدهم احمد وحیدی وزیر کشور در سفر به یاسوج و افتتاح پل چهارم بشار از نزدیکم نظاره گر این پروژه بود که حتی با پادرمیانی رئیس شورای شهر و حتی شهردار یاسوج حاضر به کلنگ زنی فاز جدید این پروژه به دلیل حل شدن معارضات این پروژه نشد و گفت که باید حتماً معارضات این پروژه حل شود.
پروژه ۴۵ متری یاسوج؛ از یاد رفته در گرداب بیکفایتیها
در همین راستا یدالله رحمانی اولین استاندار دولت چهاردهم در بازدید میدانی خود از برخی از پروژههای مهم عمرانی شهر یاسوج از این پروژه بازدید کرده بود که سخنهای مسئولان در این زمینه بسیار مبهم و مهم بوده است.
طبق آنچه مسئولان شهرداری و شورا برای استاندار توضیح دادهاند؛ معارضین ۴۵ متری آیتالله ملک حسینی فقط پول میخواهند و البته قیمت کارشناسی رسمی را هم قبول ندارند و میگویند هرچه که خودمان گفتیم!
نسل چهارم یاسوجیها هم پروژه ۴۵ متری را تمام شده ندیدند!
مسئولان شورا و شهرداری توضیح دادند که یک کیلومتر از این ۴۵ متری آمادهشده و تا دو ماه دیگر تکمیل خواهد شد در پل سوم بشار هم مدیرکل راه و شهرسازی استان توضیحاتی داد و گفت که سال گذشته ۵ میلیارد و هفتصد میلیون تومان تخصیص داده شد امسال هم ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دادهشده است و اگر یک مبلغ شش و نیم میلیارد تومانی به ما بدهند میتوانیم ۱۰۰ تن تیرورق آمادهشده را تحویل بگیریم و برای تحویل گرفتن آن فقط پول نقد لازم است.
موضوع دیگری که شنیدن آن خیلی جالب است به طرح جامع شهر یاسوج برمیگردد که در این بازدید مورد مناقشه مدیرکل راه و شهرسازی و شهرداری و شورا قرار گرفت.
شهردار و رئیس شورا برای استاندار توضیح میدادند که ادامه مسیر 45 متری شرفآباد بعد از پل سوم بشار تا اینکه ساختوساز بیشتری صورت نگرفته باید بازگشایی صورت گیرد و مشکل معارضین برطرف شود.
یاسوج و معمای ۴۰ساله
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به لزوم تسریع درروند تکمیل پروژههای عمرانی بیان کرد: مهمترین کار در تکمیل پروژه خیابان ۴۵ متری آیتالله ملک حسینی شهر یاسوج جلب رضایت مالکین است، بهنحویکه در انجام این پروژه معارضی وجود نداشته باشد.
رحمانی بر ضرورت همکاری شورای اسلامی شهر یاسوج و شهرداری و سایر دستگاههای اجرایی در تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه تأکید کرده است
وی افزود: این طرح یکی از طرحهای با مزایای بالا به شمار میرود، چراکه علاوه بر کاهش بار ترافیک شهری، باعث ایجاد اشتغال، درآمد و ارزشافزوده و رونق شهر خواهد شد.
باید بدانیم که پروژه احداث 45 متری آیتالله ملک حسینی یاسوج که باهدف کاهش ترافیک و تسهیل دررفت و آمد شهروندان آغازشده بود، اکنون به نمادی از وعدههای ناتمام و پروژههای نیمهکاره تبدیلشده است، درحالیکه مسئولان شهری دلیل این تعلل را وجود معارض و تلاش برای جلب رضایت مالکین عنوان میکنند، شهروندان یاسوج همچنان چشمانتظار به سرانجام رسیدن این پروژه و رهایی از کابوس ترافیک هستند.
بررسیهای نشان میدهد سالی که ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده این است که چه زمانی این پروژه به اتمام خواهد رسید و آیا وعدههای مسئولان این بار رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت؟ آیا این بزرگراه ناکجاآباد، روزی به سرمنزل مقصود خواهد رسید یا نه؟
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- بزودی با یک ائتلاف وارد نبرد خواهیم شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- جنگ ۱۲ روزه، بازتابی از مکتب عاشورا بود
- ۴۵ متر درد؛ داستان ناتمام یک خیابان یاسوج
- محرومیت درمانی؛ درد روزمره بازنشستگان باشتی
- شهرکهای صنعتی؛ چشمانتظار نظارت میدانی نماینده بویراحمد
- ممبی در قرن ۲۱ بالاخره به آسفالت رسید!
- آسفالت معابر ممبی پس از ۴۴ سال انتظار
- انتصاب جدید دولت پزشکیان در باشت
- اعتراف بیسابقه فرماندار گچساران به کاستیهای مدیریتی
- شمشیر مقاومت بر فرق صهیونیسم فرود آمد!
- مادر شهید «کامل زارعی» به فرزند شهیدش پیوست
- مشاهده بیشتر