رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/01/31 Sunday - 2025 20 April الأحد ، 22 شوّال ، 1446
ساعت
1404-01-30 08:20 شماره خبر : 12214
گزارش خبری؛

سد معبر را نمی‌توان تنها در دست فروشی خلاصه کرد، بسیاری از مغازه‌دارانی که از حریم مغازه خود به بیرون تجاوز کرده و پیاده رو را هم مغازه خود به حساب می‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پیاده‌رو در دنیای امروز به عرصه و جایگاهی برای تعامل اجتماعی تبدیل کاربری داده است و بر خلاف کذشته‌های دور که پیاده‌روها فقط فضای عبور و مرور تعریف می‌شدند، به فضایی برای گفت‌وگو و ملاقات، فضاهای تجمع بدل گشته است و از نظر جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و شهری نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

در طراحی‌ شهری به منظور افزایش زیبایی شهر، پیاده‌روها را بزرگ و تزئین شده در نظر می‌گیرند چرا که بخشیدن هویت انسانی به شهرها به مراتب با ارزش‌تر از  صنعتی بودن شهرها است و همین مسئله همواره مدنظر طراحان شهری قرار گرفته است.

در حاشیه خیابان‌تعداد خودرو‌ها به قدری زیاد است که پیدا کردن جای پارک زمان زیادی می‌برد. برخی از راننده‌ها چشم‌چشم می‌کنند تا شاید در نزدیکی مقصد موردنظرشان، جایی را به اندازه خودرویشان پیدا کنند، وقتی چشم‌شان به جای خالی در حاشیه خیابان می‌افتد با خوشحالی به سمتش حرکت می‌کنند، اما ممکن است بعد از نزدیک‌شدن به آن، چند مانع بزرگ ببینند و امیدشان ناامید شود، موانعی که صاحبان مغازه در حاشیه خیابان گذاشته اند و با این کار خیابان را که یک مکان عمومی است در تصرف شخصی خود درآورده‌اند.

برخی از رانندگان با دیدن چنین صحنه‌ای، مسیرشان را کج می‌کنند و به دنبال جای پارک دیگری می‌روند، اما برخی دیگر، نسبت به این موانع قرار داده‌شده اعتراض می‌کنند، اما هیچ فایده‌ای ندارد. این معضل شهری، آسیب‌های زیادی را به همراه دارد. ترافیک اولین نتیجه این بی‌قانونی آشکار است. اجاره خیابان که مکانی عمومی است، رسماً با دست‌درازی برخی مغازه‌داران به امری مرسوم در برخی از کوچه و خیابان‌های شهر تبدیل شده‌است.

برخی از اعضای صنف ها مانند تعویض روغنی‌ها، سوپرمارکت‌ها، میوه و تره‌بارفروشان و حتی لباس‌فروش‌ها با واژگانی همچون پیاده‌رو، عابران پیاده، حق مردم برای پارك كردن و مانند آن دشمنی و بیگانگی دارند.

یافتن جای پارك كنار خیابان در شهر بدون پارکینگ به خودی خودمشكل است و این مشكل زمانی به اوج می‌رسد كه برخی مغازه‌داران و ادارات و حتی شهروندان با گذاشتن مانع‌هایی همچون كله قندی پلاستیكی، مانكن‌های نیم پوش و سبدهای شیر و جا‌میوه‌ای انسان ترافیك زده را كلافه‌تر می‌كنند.

پیاده‌رو‌ها برای سهولت تردد عابران در نظر گرفته شده است، اما گاهی این پیاده‌رو‌ها متعلق به فروشندگانی می‌شود که در فضای بیرون مغازه اجناس خود را می‌چینند. این روز‌ها فروشندگان با چیدن اجناس خود در فضای بیرونی مغازه موجب سد معبر در پیاده‌رو شدند.

پیاده‌روهای این شهر توسط مغازه‌داران و فروشندگان مختلف تسخیر و شهروندان باشتی برای عبور و مرور با مشکل مواجه هستند. شهر باشت به لحاظ مبلمان شهری در محرومیت عمیقی به سر می‌برد، بویژه پیاده‌روهای این شهر بسیار نامناسب به لحاظ عرض‌کم، غیرهمسطح و عدم طراحی مناسب است

بارها برای بسیاری از ما پیش‌آمده که هنگام عبور در مسیر پیاده‌رو به دلیل سد معبر به‌ناچار مدتی صبر کرده یا این‌که مسیر را به سمت خیابان تغییر داده‌ و مشکلاتی را هم برای خود و هم برای وسایل نقلیه به وجود آورده‌ایم و طبیعی است که این عمل احتمال بروز حادثه را نیز به همراه دارد، این در حالی است که مشتری برای خرید به مغازه‌ها می‌آید.
 
اگر چه تجاوز وسایل نقلیه به محدوده پیاده‌روهـا یا اشغال خیابان‌ها توسط اشخاص برای کسب‌وکار و یا قراردادن کالا‌ها، مغایر قانون شهرداری‌است ولی به عادتی مالوف در باشت تبدیل شده ،وبه راحتی شاهد سد معبر توسط رستوران داران، سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، بنگاه ها خودرو و ماشین های میوه فروشی سیار و... که بساط کاسبی شان همواره سهم مردم را از پیاده رو و خیابان اشغال می‌کند هستیم .

کم‌توجهی برخی دست فروشان و مغازه داران به حقوق سایر شهروندان موجب بروز سد معبر شده که بسیاری از شهروندان از این وضعیت گلایه دارند. براساس قانون؛ شهرداری‌ها موظف به برخورد با سد معبر هستند و مدیران شهرداری نیز همواره برخورد با سد معبر را از اولویت‌های خود عنوان می‌کنند، اما وضعیت شهر باشت در مناطق مختلف از جمله خیابان اصلی حاکی از آن است که برخورد با سد معبر مناسب تاثیرگذار نیست، به طوری که شهروندان از این وضع ناراضی هستند.

سد معبر به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و چالش‌های پیش روی مدیریت شهری باشت مشکلات متعددی را ایجاد کرده است، بارها پیش آمده هنگامی که می‌خواهیم از خیابان عبور کنیم به دلیل وجود برخی از موانع تغییر مسیر داده و از سمتی به سمت دیگر می‌رویم که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند، موانعی که شاید توسط  میوه فروشان و شاید هم توسط کسبه به وجود آمده‌اند.

علاوه بر میوه فروشان بسیاری از مغازه‌داران نیز با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده می‌شوند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورند، وانت بارهای دوره گرد و ثابت، توقف یا پارک وسیله نقلیه در مکان نامناسب در کوچه و خیابان و ریختن آهن آلات هنگام تعمیرات یا ساخت و ساز در مسیر مردم از دیگر مصادیق سد معبر است.

مطابق با قانون هیچ کسبه و مغازه‌داری نمی‌تواند مقابل درب مغازه خود سد معبر ایجاد کند و مانع از رفت و آمد افراد مختلف شود و در صورتی که معابر توسط مغازه‌داران بسته شوند، شهرداری باید با آن‌ها برخورد کند

براساس تبصره یک ماده 55 قانون شهرداری‌ها سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آنها، میدان‌ها، بوستان‌ها و نیز باغ‌های عمومی برای کسب و کار، سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع بوده و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری کرده و با کمک مأموران خود در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن یاد شده اقدام کنند.
اگر بخواهی در این عرض کوتاه معبر که برای عابرین پیاده تعبیه شده است عبور کنی باید حوصله به خرج داده و یا با استفاده از نیروی بدنی و قوه قهریه از بین جمعیت خود را خارج کنید.

متأسفانه در خیابان اصلی شهر باشت که تمام بانک‌های این شهر و بیشتر ادارات این شهر در آن قرار دارند عبور کنید فاصله عبور از عابر پیاده جلوی مغازه‌داران به یک متر هم نمی‌رسد و دلیل این امر نیز تصرف پیاده‌روها توسط اصناف است که باعث شده حقوق شهروندی در این شهر زیر پا گذاشته شود.

سد معبر و نیز بی‌توجهی به حریم قانونی پیاده‌روهای شهر و تضییع حقوق عابرین پیاده یکی از مهمترین معضلاتی است که شهروندان باشتی سالیان زیادی است که با آن روبرو بوده و علیرغم برخوردهای موقتی نیروهای سد معبر شهرداری اما تا به امروز همچنان به عنوان یک غده سرطانی حل نشده باقی مانده است.

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

آخرین اخبار