رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1404/02/03 Wednesday - 2025 23 April الأربعاء ، 25 شوّال ، 1446
ساعت
1404-02-03 14:23 شماره خبر : 12356
پیشنهادی به شهردار یاسوج؛

سرعت‌گیرها به دلیل مجبور کردن رانندگان به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع معابر را برای اتومبیل‌ها بیشتر خطرناک می‌کنند و به دلیل نامناسب بودن نیز باعث ایجاد خسارت در وسایل نقلیه می‌شوند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» سرعت‌گیرهای نصب‌شده در شهر یاسوج بعد از چند سال رنگ و نشان آنها از بین رفته تا عدم دید مناسب نسبت به آنها زمینه‌ساز تصادفات حادثه‌ساز شود و از سوی دیگر این سازه‌ها که بیشتر با آسفالت درست شده اند دارای استاندار خاصی نیستند و به‌غیراز صدمات به خودروها، چیزی را عاید مردم نکرده‌اند.

یاسوج یک کلان شهر نیست!

امروز یاسوج اگر چه کلان‌شهر نیست، ولی چون مرکز استان است در رده کلان‌شهرها محسوب می‌شود علاوه برای یاسوج عنوان پایتخت طبیعت را یدک می‌کشد؛ لذا انتظار است که سیما و منظر این شهر در خور عنوان آن باشد؛ ولی متأسفانه یاسوج نه‌تنها از لحاظ محیطی و کالبدی ناهمگونی و کاستی‌های زیادی دارد بلکه چهره شهر یاسوج بیشتر به شهرهای جنگ‌زده شباهت دارد و سیمای شهری آن به هیچ‌گونه وابسته به یک شهر مدرن و زیبا نیست.

یاسوج قریب شش دهه از شهر شدنش می‌گذرد همین مسئله باعث شده که زیرساخت‌های آن متناسب با توسعه شهرنشینی در آن توسعه پیدا نکند.

جاده‌های باریک، نبود زیر گذر روگذر، نبود پل‌های ایمن، نبود پل‌عابر پیاده مکانیزه و دیگر مصائب، همه مشکلاتی هستند که امروز گریبان‌گیر یاسوج شده‌اند، حال با این منوال عدم رعایت برخی مسائل در رانندگی و سرعت‌های بالا باعث شده که مسئولان برای کاهش تصادفات از مکانیزمی به نام دست اندازه یا همان «سرعت گاه‌ها» استفاده کنند.

اگر گذری در سطح خیابان‌های شهر یاسوج داشته باشیم، سرعت‌گیرهایی را مشاهده می‌کنیم که با آسفالت ایجادشده‌اند و معمولاً از فاصله دور قابل‌تشخیص نیستند، این سرعت‌گیرهای غیراستاندارد به‌جای اینکه عامل جلوگیری از تصادف باشند خود به عاملی برای ایجاد تصادفات و خسارات برای خودروها تبدیل شده‌اند. 

سرعت‌گیرها بر اساس قانون برای کاهش سرعت خودروها به‌کار گرفته می‌شوند؛ اما استفاده بیش از حد و وجود بیش از اندازه آن ها در سطح بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌های شهر یاسوج، سبب شده تا به یک سندروم خیابانی تبدیل شوند تا یک ابزار کاربردی؛ اما آیا وجود سرعت‌گیرها الزامی است؟

سرعت‌گیرها یا آرام‌سازها اشکالات مختلفی دارند و از مدل‌های مختلف پلاستیکی تا انواع بتنی و آسفالته تنوع دارند؛ اما در استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر یاسوج عمدتا با آسفالت ایجاد می‌شوند که عموماً بدون استاندارد هستند، برخی از آنها همچون خاکریز بوده و موجب کاهش ایمنی کاربران جاده‌ای نیز شده اند.

نقشه سرعت‌گیرهای خطرناک یاسوج را منتشر کنید!

وجود سرعت‌گیرها در خیابان‌ها و جاده‌ها اکنون نوعی راهکار برای جلوگیری از تصادفات شناخته می‌شود و شورای ترافیک شهرستان‌ها در جهت کنترل سرعت خودروها اقدام به ایجاد سرعت‌گیر و آرام‌ساز می‌کنند؛ اما آیا این تنها راه حل ممکن است؟، آنگونه که از شواهد پیداست این سرعت گیرها در واقعی خود عامل بر تصادفات بوده اند، هرچند که میتواند با ایجاد اصولی و فنی مکانیزه این سرعتگیرها از تصادفات نیز جلوگیری کرد.

سرعت‌گیرها به دلیل مجبور کردن رانندگان به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع معابر را برای اتومبیل‌ها بیشتر خطرناک می‌کنند و به دلیل نامناسب بودن باعث ایجاد خسارت در وسایل نقلیه می‌شوند. 

همچنین در پاره ای از مواقع نیز سبب تاخیر در خدمات‌دهی وسایل نقلیه اورژانسی نظیر آمبولانس، آتش‌نشانی یا پلیس شده و از سوی دیگر وجود سرعت‌گیر غیراستاندارد خطر جدی برای راکبین موتورسیکلت و دوچرخه را به همراه دارد. 

بنابر بر نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست نیز، کم‌کردن سرعت وسیله نقلیه و شتابگیری مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت و آلودگی صوتی، افزایش میزان ذرات آزبست ناشی از ترمزهای وسایل نقلیه را در محدوده پیرامون محل ترمز ایجاد می‌کند که خود عاملی بر آلودگی محیط زیست خواهد شد.

اما این مسئله امروز در سطزح شهر یاسوج مرکز استانو  حتی برای از نواحی اقماری این شهر به گونه ای دیگر رخ داده است و برخی از ساکنان این مناطق خود مبدرت به ایجاد سرعت گیر کرده اند که همین مسئله خود عاملی بر لجام گسیختگی و حتی تصادفات سریالی بیشمار شده است.

به گفته ساکنان و شهروندان، نصب کاهنده سرعت به جای آنکه ابزاری برای کنترل سرعت خودروها و پیشگیری از وقوع تصادفات باشد کارکرد برعکس پیدا کرده و منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و غیرضروری‌ شهر یاسوج جمع آوری می شوند

کیوان آشنا، شهردار یاسوج در این زمینه  به خبرنگاران گفته است: متأسفانه در سطح شهر یاسوج حتی برای کوچه ها هم درخواست احداث سرعت‌کاه دارند.

وی با بیان اینکه سرعت‌گیر غیراستاندارد در سطح شهر یاسوج وجود ندارد و برخی از شهروندان خودسرانه در معابر فرعی اقدام به سرعت‌گیر غیراستاندارد می کنند؛ابراز داشته است:با وجود چنین سرعت گیرهایی در سطح شهر شاهد تصادفات سنگین و شبانه که منجر به فوت می شوند، هستیم.

شهردار یاسوج ادامه داده است: هر جا مانعی ایجاد شود ترافیک ایجاد می شود، سرعت‌کاه برای کاهش سرعت احداث می شود؛ که قطعا منجر به ایجاد ترافیک می شود، ما بعنوان شهرداری موافق این سرعت‌گیرها نیستیم؛ بلکه با توجه به درخواست شهروندان و پلیس راهنمایی و رانندگی در شورای ترافیک مطرح و تصویب می شود و ما نیز مجری هستیم.

آشنا بیان داشته است: شهرداری در رابطه با سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها مجری است، به نحو احسن کار خود را انجام داده ایم و اقدام به آشکارسازی و رنگ آمیزی نیز کرده ایم.

شهردار یاسوج ابراز داشته است: پس از بررسی وضعیت سرعت‌گیرها و سرعتکاه‌های غیراستاندارد و غیرضروری‌ سطح شهر یاسوج را جمع آوری خواهیم کرد.

استاندارد سازی جهانی سرعت گیرها

اگر چه که در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی علی‌رغم این که سرعت‌گیرها بر اساس استانداردها و ضوابط ساخته می‌شوند بازهم به دلیل معایب بی‌شمار آن مخالفین زیادی دارد ولی این جا هیچ صدایی در مخالفت با این سرعت‌گیرهای غیراستاندارد وفله ای که باعث استهلاک خودروها و بعضاً تصادفات شده است، تاکنون شنیده نشده است چرا که مردم به این بدبختی‌ها عادت کرده‌اند.

از سویی دیگر سرعت بالا در بسیاری از معابر غیرقانونی است و می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای سرنشینان ماشین و هم عابرین خیابان‌ها به همراه داشته باشد به همین منظور در بسیاری از کشورهای دنیا از سطوحی عمودی در خیابان باهدف کاهش سرعت رانندگان استفاده می‌شود. 

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است؛ مسئولیت ایجاد سرعت‌گیرها بر عهده کیست؟ و دلیل نصب این نوع سرعت‌گیر بدون رنگ‌آمیزی و غیراستاندارد در مسیر برای چیست؟

ضرورت ایجاد سرعت‌گیرها در معابر عمومی و خارج از شهر و در محورهای اصلی و فرعی طبق نظر شورای ترافیک شهرها مشخص می‌شود که آیتم‌های خاص خود را از جمله نزدیکی معابر به تقاطع‌ها را دارد، اما توجه‌نکردن به ساختار مهندسی این سرعت‌گیرها، دردسرهایی برای عموم مردم و ساکنان ایجاد می‌کند که باید همه این موارد در شورای ترافیک شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد تا شاهد گلایه‌مندی و نارضایتی شهروندان نباشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!


آخرین اخبار