
چند روز دیگر تا آغاز فصل جدید تحصیل دانش آموزان باقی مانده، حال در این زمینه شاهد آغاز ترافیک کسل کننده در ورودهای شهر یاسوج هستیم، که همچنان راه چارهای برای آن اندیشده نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»ترافیک، معضلی است که امروز در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ به یک پاشنه آشیل و یک زخم کاری تبدیلشده و هر روز بر آن افزوده میشود و راه نجاتی برای آن نیست.
یاسوج غرق در ترافیک شهری
یاسوج را باید شهری تازه تأسیس دانست که غرقشده در ترافیکی است که یکی از نکات بارز این معضل بغرنج را آیندهنگری نکردن و توسعه ندادن زیرساختها دانست.
امروز ترافیک یاسوج یکی از معضلات شهری است که هرروز بزرگتر میشود و مسئولان هیچ فکری برای این ترافیک گرهخورده نمیکنند و یا اصلاً طرح و برنامهای برای آن ندارد و شاید هم در توانشان نیست.
مصوبات هیچ شورای ترافیک
ماهانه و شاید چند ماه یکبار جلسات شورای ترافیک شهری در یاسوج تاکنون چه چیز ترافیک این شهر را حل کرده است، اگر مسئولان تابهحال نتوانستهاند طرح ترافیکی شهر را ارائه و به اجرا برسانند، در جلسات چهکاری میکنند، متولی اصلی این گرههای ترافیکی کیست، چرا هنوز راهکاری برای آن تعبیه نشده است.
چند روز دیگر اول مهرماه و آغاز بازگشایی مدارس فرا خواهد رسید و بار دیگر کمر شهر یاسوج زیر ترافیک خستهکننده ورودیهای شهر یاسوج خم خواهد شد، ترافیکی که امروز بهعنوان یک زخم کاری باید از آن یاد شد.
زخم کاری بر پیکر شهر جوان یاسوج
امروز بیشترین ترافیک شهر یاسوج در معابر و خیابانهای اصلی آن را باید نبود زیرساخت، نبود سرویسهای ایابوذهاب مدارس و حتی نبود سیستم حملونقل مدارس دانست، مسئلهای که هرکدام از مسئولان بهگونهای از زیر آن شانه خالی میکنند.
به واضح باید بگوییم، فرهنگ ترافیکی شهر بسیار پایین است و حداقل توان این مسئله از سوی مسئولان شهری برای آن تعبیه نمیشود.
در شورای ترافیک برگزارشده مرکز استان از سالهای قبل تاکنون ایجاد زیرگذر روگذر در ورودی شهر از سمت میدان جهاد، ساماندهی پلهای ورودی بشار و حتی ایجاد بیشتر لازم برای حملونقل عمومی به تصویب رسیده، اما تنها کار صورت گرفته از مسئولان فقط یکطرفه و یا دوطرفه کردن چند خیابان بوده که هیچ دخل و تصرفی درزمینهٔ این ترافیک نداشته است.
انفجار یاسوج در یکم مهرماه
بوی اول مهر و بازهم ترافیک کسلکننده میآید، ترافیکی که همچون یک بمب خبری و یک معضل بیپایان میتواند در ماههای اول سال بسیار برای خانوادهها و هم دانش آموزان مخاطرهآمیز باشد.
از سویی دیگر نبود فرهنگ استفاده از خودرو از سوی برخی باعث شده که برخی شهروندان برای هر کاری با خودروهای تکسرنشین وارد خیابانهای اصلی میشوند، از طرفی رفتوآمد دانش آموزان غالباً توسط پدر و مادرها اتفاق میافتد و ترافیک زیادی در ساعات شروع و تعطیلی مدارس ایجاد میشود.
ترافیک وحشتناک در اوایل صبح و عصر
همچنین دور دور کردن خودروها در طول شبانهروز و غالباً از اوایل غروب تا آخر شب وضعیت ناامن و بدی را در شهر ایجاد کرده؛ ویراژ رفتن خودروها در خیابانها تبدیل به عادت و سرگرمی بسیاری از جوانان یاسوجی شده و وضع نگرانکنندهای را به وجود آورده است.
حال سؤال اینجا برنامه مسئولان برای زدودن این مسئله مهم و کاهش بار ترافیکی در ورودی و برخی از خیابانهای شلوغ شهر چیست؟
چرا این ترافیک به سرانجام نمی رسد
باید بدانیم که تهران پایتخت کشور که قریب چند میلیون جمعیت دارد برای کاهش این مسئله برنامههای مختلفی مثل طرح زوج و فرد، افزایش حملونقل عمومی، مترو و… را انجام داده و به سرانجام رسیده است؛ ولی امروز هیچ خبری از حل مشکل ترافیک یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیست.
از طرفی راکد ماندن ساخت پارکینگهای اختصاصی مرکز شهر یاسوج با وضعیتی که دارد مشخص نیست تا چند سال آینده به بهرهبرداری برسد.
مسئولان وقتی در چشم مردم موفق خواهند بود که طرح ترافیکی شهر را ارائه و بودجه مناسب بگیرند و در مدتزمان کم جامه عمل بپوشانند.
اول مهرماه همزمان با سراسر کشور زنگ مهر به مناسبت آغاز بازگشایی مدارس در بیش از سه هزار مدرسه کهگیلویه وبویراحمد نواخته خواهد شد تا دیگر دانش آموزان بهصورت رسمی کیف و کتاب خود را هرروز صبح برداشته و روانه کلاسهای درس شوند.
اولیای دانش آموزان خاصه اولیای مقطع ابتدایی در سالهای اخیر دغدغه سرویس مدارس فرزند خود را داشتهاند و این موضوع امروز به یک معادله لاینحل برای مسئولان و متولیان امر تبدیلشده و جالب بوده هرکدام توپ را در زمین دیگری میاندازد و در این وسط اولیای دانش آموزان سرگردان ماندهاند.
هرکس به طریقی زیر بار مسئولیت شانه خالی میکند
ساماندهی سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید یکبار دیگر خانوادهها را با مشکلات بسیاری روبهرو کرده و عجیبتر آنکه مسئولیت بیسامانی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را هیچ بخشی از آموزشوپرورش و شهرداری بر عهده نمیگیرد و هرکدام سعی میکند دیگری را مقصر جلوه دهد و توپ را از زمین خود به زمین دیگری شوت کند.
درحالیکه بلاتکلیفی سرویس مدارس، والدین شاغل و دارای چند فرزند دانشآموز را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، مسئولان همچنان در بحث ساماندهی سرویس مدارس به جمعبندی نرسیدهاند، از سوی دیگر مسئولیت نظارت بر سرویس مدارس و مشکلات ایجادشده برای خانوادهها در این حوزه را هیچ بخشی عهدهدار نمیشود.
در همین زمینه سرپرست اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانه ها با تأکید بر اینکه حملونقل وظیفه آموزشوپرورش نیست و با شهرداریها است، گفته است: وظیفه ما اطلاعرسانی به مدیران و خانوادهها بوده و در موارد متعدد سامانه اعلامی توسط وزارت کشور را اعلام کردهایم که اولیاء به سامانه مراجعه و ثبتنام کنند.
شرکت متولی نداریم
جمالی آرند بابیان اینکه آموزشوپرورش متولی امر نیست و بلکه بهرهبردار است، افزوده است: ناگفته نماند یک شرکتی که مجوز قانونی داشته باشد و متولی حملونقل دانش آموزان باشد، نداریم.
رئیس سازمان حملونقل و بار مسافر شهرداری یاسوج نیز در این زمینه نیزاظهار داشته است: ملاک عمل تمام دستگاههای اجرایی مربوط به سامانه سپند، تصویبنامه ابلاغی هیئتوزیران بوده و عدول از شیوهنامه ممکن نیست و واقعیت امر نقش اول این بازی آموزشوپرورش است.
چه کسی مسئول اصلی این وضع است
عبدی پور بیان کرده است: طبق ماده 27 آئیننامه، آموزشوپرورش موظف بوده یکم تا سی خردادماه نسبت به ثبت درخواست والدین، اطلاعات دانش آموزان و مدارس اقدام کند و در یککلام هشتاد درصد وضعیت سرویس مدارس بر عهده این اداره کل است.
وی استعلام و فراخوان شرکتهای مجاز حائز شرایط حملونقل را وظیفه شهرداری دانست و افزوده است: این کار را انجام دادهایم و 5 شرکت حائز شرایط آمده و صلاحیت آنان را تائید کردهایم.
حال با این وضعیت و شانه خالی کردن مسئولان در راستای این مسئله مهم، اول مهر باید منتظر یک انفجار بزرگ در مرکز استان باشیم.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- بهرامی به استقبال تاجگردون در ورودی سیسخت میرود!
- آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ستاره گچساران
- افتتاح قرارگاه محرومیتزدایی شهید رئیسی در بهمئی
- تجلیل از پرچمداران جبهه علم در بهمئی
- مراسم معارفه فرمانده سابق سپاه فتح در بوشهر
- روایت تلاش گروه جهادی دستان مهربان
- تحول در چهره شهر توریستی دنا
- عطرافشانی گلزار شهدای گمنام در بهمئی
- پایان اختلافات ملکی لنده؛ کاداستر به روستاها میرسد
- حضور سردار فضلی در خانه جانباز باشتی
- نرخهای نجومی در آبشار یاسوج
- خرمشهر؛ تجلیگاه هویت ایرانی-اسلامی
- شکوه حضور نیروهای مسلح کهگیلویهوبویراحمد
- تجلیل از فاتحان عملیات آزادسازی خرمشهر در باشت
- فتح خرمشهر محصول همدلی و کار جمعی بود
- کامیونداران، شیرمردان جادههای استان
- ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی
- خواسته اصلی مردم در همایش کوهگل چه بود؟
- سیاستزدگی؛ بلای جان توسعه پایدار کوهستانهای زاگرس
- آیین غبارروبی گلزار مطهر شهدای گمنام
- گرامیداشت حماسه سوم خرداد در لنده
- همایش گرامیداشت «فتح خرمشهر» در گچساران+ تصاویر
- فتح خرمشهر، تثبیتکننده انقلاب اسلامی بود
- همایشی با رنگ و بوی شهدایخدمت در کهگیلویهوبویراحمد
- شهر دلاوران، میزان عاشقان شهید جمهور
- بخشی از دستاوردهای شهید رئیسی در کهگیلویهوبویراحمد
- ستاد مدیریت بحران روابط عمومی نیست
- فتح خرمشهر پایان نبرد نبود، آغاز راه بود
- روایتی تکان دهنده از پشت پرده دخانیات دختران
- ثبتنام کلاسهای تابستانه موسسه رزمندگان آغاز شد
- جانشین معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران وارد گچساران شد
- پاسخ ما به دشمنان دندانشکن خواهد بود
- پروژه زیرگذر روگذر دهدشت در بلاتکلیفی کامل!
- رزمایش بزرگ «الی بیتالمقدس» در یاسوج+ تصاویر
- مجموعههای جدید و بازطراحیها
- مشاهده بیشتر