رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مدیرکل منابع طبیعی در گفتگو با صبح زاگرس:

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان در حوزه‌های گردشگری و نفت و دیگر بخش‌ها ظرفیت‌هایی برای رونق اقتصادی محسوب می‌شود که کشت گیاهان دارویی با توجه به ارزش صادارتی آن نقش مهمی در رونق استان بر جای می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کشت گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های آن می‌تواند سبب کاربردهای دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته باشد.

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته کهگیلویه‌وبویراحمد دارای حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی است که بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی در مناطق حفاظت شده دنا است و از این تعداد حدود ۴۵ گونه بومی و منحصربه‌فرد است.

وفور گیاهان دارویی و توجه به کشت آن در کهگیلویه و بویراحمد در کنار ظرفیت‌هایی همچون منابع نفتی و گاز، آب‌های روان و جاری برای کشاورزی، معادن و بهره‌برداری از آنها می‌تواند موردتوجه باشد و سبب اشتغال‌زایی در سطح محدود و وسیع شود.

متولی توسعه و کشت گیاهان دارویی منابع طبیعی است و با ترویج، معرفی و آموزش نقش مهمی در ایجاد ظرفیت‌های ناشی از این بخش دارد.

جاوید بخت در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس گفت: در راستای کشت گیاهان دارویی در سطح استان در قالب مرتع‌داری فعالیت‌هایی در حال انجام است که سبب افزایش بهره‌وری در اراضی مرتعی از طریق کاشت گونه‌های دارویی مانند آنغوزه و باریجه خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاشت گیاهان دارویی از طریق طرح ممیزه گیاهان دارویی در ۳۶۰ هکتار از اراضی با همکاری و مشارکت مردمی موردتوجه است.

وی با بیان اینکه در طرح ممیزه گیاهان دارویی مرتع‌دار دوبرابر سطح پیشنهادی از طریق منابع طبیعی اقدام می‌کند گفت: طرح پایلوت گیاهان دارویی در دیشموک ارائه می‌شود و به همین منظور به شکل مشارکتی در قالب طرح‌های مدون در عرصه‌های منابع طبیعی فعالیت داریم و در سال جاری گیاهانی مانند کرفس که رویشگاه اصلی منطقه است و حدود ۶۰ هزار بوته کرفس در حال کاشت است.

بخت ادامه داد: باتوجه‌به اینکه استان دارای گونه‌های مرتعی خوبی است بخشی از طریق اراضی زراعی به‌وسیله جهاد کشاورزی و بخشی دیگر در قالب طرح‌های مرتع‌داری و مشارکتی اجرا می‌شود و بخش‌های دیگر که از طریق تأمین آب امکان فعالیت داشته باشد افراد ذی‌نفع اقداماتی در جهت کشت گیاهان دارویی گام برمی‌دارند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: ظرفیت‌های فراوانی در استان در حوزه منابع طبیعی وجود دارد که در طی سنوات گذاشته بالغ بر ۶۰ هکتار از طریق طرح‌های مرتع‌داری و به شکل مشارکتی و از طریق مردم با کشت گونه‌های دارویی متناسب با اقلیم منطقه، بومی بودن و زمینه‌های رشد و نمو آنها ترویج و اجرا شده است و استان تا ۲۰۰ هزار هکتار در این زمینه، ظرفیت دارد.

این مسئول افزود: استان دارای زمینه‌ها و ظرفیت‌های بالا است و به همت دولت مردمی و با الگوهای مردمی بسترهایی فراهم شده است که باتوجه‌به ارزش صادراتی گیاهان دارویی وضعیت مطلوبی وجود دارد و استان می‌تواند پایلوت گیاهان دارویی شود.

جاوید بخت اظهار داشت: استان در حوزه سرانه جنگل اول بوده و ۵۰ درصد ظرفیت‌های جنگل‌های استان بلوط است از طرفی سیاست دولت مردمی در کاشت یک میلیارد درخت در کنار دیگر ظرفیت‌های همچون نفت، گردشگری و دیگر بخش‌ها باید در زمینه کشت گیاهان دارویی و جنگل‌ها برای توسعه، نگهداری، ترویج نقش اساسی ایفا شود تا شاهد اثرات آن در رونق استان باشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار