رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-21 16:43 شماره خبر : 4070 https://sobhezagros.ir/short/Nj5Kr 0
صبح زاگرس بررسی می‌کند؛

شهر مادوان تا سال 86 یکی از روستاهای اقماری شهر یاسوج بود؛ روستایی در فاصله هفت کیلومتری شمال غربی این شهر که در دو مسیر یاسوج به سی سخت و یاسوج به اصفهان قرار داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» شهر مادوان تا پیش از سال ۸۶ یکی از روستاهای اقماری شهر یاسوج بود؛ روستایی در فاصله ۷ کیلومتری شمال غربی این شهر که در دو مسیر یاسوج به سی سخت و یاسوج به اصفهان قرار داشت.

جاده یاسوج به اصفهان، مادوان را به دو بخش علیا و سفلی تقسیم کرده و شاید قرار گرفتن مادوان در کنار این جاده بوده که به‌یک‌باره با رشد جمعیتی سرطان گونه ناشی از مهاجرت بی‌رویه روستائیان مواجه شد و در سال ۸۶ نام شهر بر خود گرفت درحالی‌که برای شهر شدن هیچ‌چیز نداشت و این نام بر تنش سنگینی می‌کرد.

شهری بدون زیر ساخت‌های شهری

در مادوان نه زیرساختی برای شهر شدن مهیا بود و نه مؤلفه‌های شهری وجود داشت و شاید مسئولین وقت بر این باور بودند که با شهر شدن مادوان، زیرساخت‌ها نیز به‌خودی‌خود در آن شکل می‌گیرد.

اما نه‌تنها پس‌ازاین سال‌ها زیرساختی در این منطقه ایجاد نشد، بلکه رشد شتابان جمعیت و مهاجرت بی‌رویه و غیراصولی به مادوان، حالا کمر این شهر هفت‌ساله را شکسته و مشکلات شهری، اجتماعی و فرهنگی عدیده‌ای بر جای گذاشته و می‌رود که به معضلی امنیتی نیز بدل شود.

سیاست غلط در شهر شدن مادوان

حالا پس از سال‌ها همه ساکنین این شهر و حتی شهر یاسوج در هفت کیلومتری آن، چوب سیاست غلطی را می‌خورند که مادوان را بدون هیچ مطالعات و فراهم کردن بستری به شهر بدل کرد.

گم‌شدن پارک 70هکتاری مادوان در دفتر مدیران

 شهر مادوان یکی از مناطق با تراکم بالای جمعیتی در شهرستان بویراحمد است که به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب با ناهنجاری‌های فراوانی روبه‌رو است و یکی از چند صد مشکل این شهر نداشتن تنها یک فضای سبز است.

پارک‌ها و فضای سبز یکی از نیازهای امروزه شهرنشینی محسوب می‌شود که کارکردهای زیادی دارد. سه کارد اصلی پارک‌ها را می‌توان کارکرد زیست‌محیطی،کارکرد اجتماعی و کارکرد زیبایی نام برد.

یک شهر بدون پارک

از کارکرد زیست‌محیطی می‌توان به کمتر شدن آلودگی هوا و در بخش کارکرد اجتماعی می‌توان به ورزش و تفریح، اجتماعی شدن افراد درنتیجه‌ برقراری روابط خصوصاً بین کودکان، کهن‌سالان، تفریح برای خانواده‌ها اشاره کرد.

البته تنها مشکل این فضاها، برآورده نکردن نیازهای اجتماعی مردم یک منطقه نیست بلکه این نوع پروژه‌های سبز معمولاً با توسعه‌های شهری و نوسازی‌های مناطق اطراف در ارتباط است.

شهر مادوان یاسوج در یک دهه اخیر به دلیل مهاجرت روستاییان به شهر هم‌چنین مهاجرت ساکنین شهرهای مجاور با رشد فزاینده جمعیت روبه‌رو بوده که این موضع باعث شده تا رشد جمعیت موازی با زیرساخت‌های شهری در این منطقه رشد نکند و باوجود تراکم جمعیتی زیاد در این منطقه، زیرساخت‌های شهری همچون پارک‌ها و بوستان در آن وجود نداشته باشد.

اینجا یک متر پارک هم وجود ندارد

داریوش جهانبخش شهردار مادوان در همین راستان گفته است: استاندارد  پارک در هر شهر برای هر نفر ۷ تا ۱۲ مترمربع بوده که با این شرایط شهر مادوان باید صد و بیست و شش هزار مترمربع فضای سبز داشته باشد ولی کمتر از دو هزار مترمربع فضای سبز دارد.

گم‌شدن پارک 70هکتاری مادوان در دفتر مدیران

وی عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری استانداری و همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به‌زودی عملیات اجرایی احداث پارک ۷۰ هکتاری شهر مادوان آغاز می‌شود.

تپه های مادوان پارک می‌شوند

در همین زمینه احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به گسترش پارک جنگلی یاسوج در جمع مردم مادوان افزوده است: پیشنهاد دادیم تپه‌های مادوان به‌عنوان پارک جنگلی ثبت شود تا مردم از خدمات عمومی این پارک بهره‌مند شوند لذا شهردار مادوان به‌منظور ایجاد پارک جنگلی در این منطقه جلساتی را با حوزه عمرانی استان برگزار کند.

وی در ادامه سخنان خود در جمع مردم از الحاق مادوان به شهر یاسوج نیز گفته بود: شهرداری مادوان هم یکی از نواحی شهرداری یاسوج خواهد شد.

تنها راه حل برای رفع مشکلات الحاق به شهر یاسوج است

استاندار با اشاره به اینکه الحاق مادوان به یاسوج مزایای زیادی برای این منطقه خواهد داشت تصریح کرده است: الحاق مادوان موجب رسیدگی به وضعیت شهری خواهد شد و به این منطقه پای به‌پای یاسوج توجه می‌شود تا از خدماتی که به مرکز استان داده می‌شود بهره‌مند شود.

 احمدزاده بابیان اینکه می‌پذیریم خدمات شهری مادوان به‌اندازه نیاز مردم این منطقه نیست گفته است: البته مادوان زیبایی‌های طبیعی و چشم‌نواز فراوانی دارد که در کنار این موهبت الهی ما مسئولان موظفیم برای ایجاد عمران و آبادانی داخل شهر کار و تلاش کنیم شهرداری و اعضای شورا از قدیم تاکنون کارهایی انجام داده‌اند اما کافی نبوده است.

گم‌شدن پارک ۷۰هکتاری مادوان در دفتر مدیران

حال چندین سال است که از احداث یک پارک هفتاد هکتاری برای شهر مادوان می‌گذرد ، اما گویی این پارک در دفتر مدیران گم‌شده است و خبری از احداث این پارک و از بلاتکلیفی خارج شدن مردم شهر مادوان و روستاهای اقماری آن‌که جمعیتی بالغ‌بر پنجاه هزار نفر دارند نیست.

امروز شهر مادوان را باید تنها شهر در ایران نامید که از داشت پارک محروم است ، هرچند که کوه‌ها، تپه‌ها و حتی مناطقی در این شهر وجود دارد که می‌تواند با رایزنی‌ها مستمر به پارک تبدیل شود و مردم این دیار از دل‌مردگی رهایی یابند، اما همچنان اینمسئله فقط در حد حرف و یک مصوبه مانده است.

 

انتهای خبر/

گم‌شدن پارک 70هکتاری مادوان در دفتر مدیران
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار