رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/08 Sunday - 2024 29 September الأحد ، 26 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-08 18:08 شماره خبر : 7582 https://sobhezagros.ir/short/e8rOk 0
در گفتگو با صبح زاگرس مطرح شد؛

به مناسبت روز آتش‌نشانی بر آن شدیم که با یکی از آتش‌نشانان شهرستان بهمئی مصاحبه‌ای داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ روز آتش‌نشان در امتداد هفته دفاع مقدس تجلی فداکاری، ایثار، عشق و جان‌فشانی در جنگ با بحران‌های مختلف و حوادث طبیعی ازجمله آتش‌سوزی، ریزش آوار، زلزله، سیل، وجود خزندگان خطرناک در مناطق مسکونی، حبس سرنشینان خودروهای واژگون شده و خرابی آسانسورهاست.

هفتمین روز از مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است، این روز باهدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در کشور و همچنین یادآوری ازخودگذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نام‌گذاری شده است. این مناسبت به‌عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ شمسی توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد.

به همین مناسبت بر آن شدیم که با یکی از آتش‌نشانان شهرستان بهمئی مصاحبه‌ای داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی

صبح زاگرس: خودتان را معرفی کنید؟

جعفری: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان، این‌جانب منصور جعفری مسئول آتش‌نشانی شهر لیکک هستم.

صبح زاگرس: چه شد که شغل آتش‌نشانی را انتخاب کردید؟

جعفری: با توجه به اینکه آتش‌نشانی یک شغل پر از هیجان است و بنده همیشه حرفه‌ها و شغل‌های هیجانی را دوست داشتم و به امداد و نجات علاقه خاصی دارم، شغل آتش‌نشانی را انتخاب کردم.

صبح زاگرس: اولین روزی که مشغول شدید یادتان هست؟ چطور گذشت؟

جعفری: بله کاملاً یادم است. با توجه به اینکه بنده 4 سال در شهرداری مشغول بکار بودم و بعد از 4 سال به آتش‌نشانی منتقل یافتم حس خیلی خوشایند و خوبی داشتم چون درجایی که دوست داشتم مشغول شدم.

ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی

صبح زاگرس: مأموریت‌هایی که داشتید چطور بود؟

جعفری: با توجه به اینکه منازل شهر لیکک اکثراً ویلایی هستند مأموریت‌های حادی تا الان اتفاق نیفتاد ولی مأموریت سختی مثل آتش‌سوزی شبکه برق در انتهای خیابان رهبری یکی از مأموریت‌های سخت ما بود.

صبح زاگرس: آیا از شغل خود راضی هستید؟

جعفری: با توجه به شیرینی امداد و نجات یک شغل بسیار خوبی است، البته آتش‌نشانی یک حرفه است تا شغل و در بحث مادی مشکلاتی هست که سراسر کشور وجود دارد. در کل از شغل خود راضی هستم.

صبح زاگرس: آیا هیچ‌وقت از شغل خود پشیمان شدید؟

جعفری: نه شغل آتش‌نشانی کار سختی بوده و تنها از زاویه عشق و علاقه می‌توان با مشکلات آن کنار آمد و بااینکه خیلی در این حرفه اذیت شدم ولی برگردم عقب دوباره همین حرفه را انتخاب می‌کنم چراکه باروحیه، جسم  و جان من سازگارتر است.

صبح زاگرس: شغل آتش‌نشانی چه مشکلاتی دارد؟

جعفری: شغل آتش‌نشانی یک کمک و امدادرسانی فوری است که می‌تواند درجات متفاوتی داشته باشد. آتش‌نشانان در حوادثی از یک تصادف تا انفجاری مهیب حضور خواهند داشت و شرایط پیچیده و استرس‌زایی را مدیریت می‌کنند، این شغل ریسک و حساسیت بالایی دارد.

ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی

صبح زاگرس: تلخ‌ترین خاطره شما چه بود؟

جعفری: دیدن صحنه آتش‌سوزی خودرو که به یک گودال عمیق سقوط کرد و آتش گرفت یکی از خاطرات بد ما بود.

صبح زاگرس: شیرین‌ترین خاطره؟

جعفری: نجات یک کودک 3 ساله. در پی تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی و اعلام خبر گرفتار کودک 3 ساله در اتاق، بلافاصله ما به محل اعزام شدیم و کودکی که درب اتاق بر روی او قفل‌شده بود و درب اتاق از بیرون باز نمی‌شد توانستیم او را نجات دهیم و مادر این کودک را خوش‌حال کنیم یکی از خاطرات خوش ما بود.

صبح زاگرس: آتش‌نشانی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

جعفری: مقابله با هرگونه آتش‌سوزی، نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و…. مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان، نجات سقوط‌کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و…، مقابله با حیوانات وحشی و موذی، نجات مصدومان حوادث چرخ‌گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه‌نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای و کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر هست ازجمله اقداماتی است که آتش‌نشانی انجام می‌دهد.

ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی

صبح زاگرس: حرفتان برای کسانی که بخواهند وارد آتش‌نشانی شوند چیست؟

جعفری: فردی که می‌خواهد آتش‌نشان شود، باید نوع‌دوست باشد و حس همدلی زیادی داشته باشد. همچنین مشتاق کمک کردن به دیگران باشد و بودن در جمع و انجام فعالیت‌های جمعی را دوست داشته باشد.

صبح زاگرس: راه ورود به آتش‌نشانی چیست؟

جعفری: در رابطه با نحوه ورود به سازمان آتش‌نشانی باید بگوییم که این افراد از تحصیل در رشته ایمنی و آتش‌نشانی و از طریق آزمون استخدام سازمان آتش‌نشانی می‌توانند آتش‌نشان شوند.

صبح زاگرس: یک آتش‌نشان چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

جعفری: یک آتش‌نشان باید اهل گفت‌وگو باشد و بخواهد از شرایط پیچیده لذت ببرد و با منطقی‌ترین حالت، هیجانات خود را در لحظه‌ای که لازم است، مدیریت کنند. همچنین آتش‌نشانان باید تاب‌آوری بالایی داشته باشند، یعنی خصوصیات، مهارت و توانمندی‌هایی را داشته باشند که قادر باشند با سختی‌ها، چالش‌ها و مشکلات سازگار شوند.

ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی

صبح زاگرس: صحبتتان با مردم چیست؟

جعفری: از مردم درخواست می‌کنم هنگام عملیات با ما همکاری کنند و در کار نیروهای عملیاتی دخالت نکنند، با توجه به اینکه آتش‌نشانی باید در بازه زمانی 3 تا 5 دقیقه در محل حاضر شود شورای ترافیک نسبت به حذف سرعت‌گیرهای زیاد در شهر اقدام کند و مزاحمت‌های تلفنی ما را با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو می‌کند، یکی از مشکلات این است که خطوط ما را اشغال می‌کند و هنگامی‌که یک بیمار و یا مصدوم واقعی به کمک احتیاج دارد، ممکن است پشت خط بماند و این اتفاق برای بسیاری از بیماران خطرناک است.

صبح زاگرس: پل ارتباطی مردم با شما چگونه است؟

جعفری: شماره ۱۲۵ پل ارتباطی مردم با مأموران آتش‌نشانی است که به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

صبح زاگرس: حرف آخر؟

جعفری: ایمنی لازمه زندگی امروز است. از عموم مردم درخواست می‌کنم جهت نجات جان هم‌وطنان آموزش‌های لازم جهت امداد و نجات را طی کنند؛ و گروه آتنش نشانی شهر لیکک جهت هرگونه آموزش به نیروهای اداری و مردم اعلام آمادگی می‌کند.

 

ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی
ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی
ناگفته‌های تلخ و شیرین یک آتش‌نشان در بهمئی
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار