رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1402-12-08 10:08 شماره خبر : 2719 https://sobhezagros.ir/short/4aMqd 0
جانشین فرمانده سپاه فتح تشریح کرد؛

جانشین فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد تازه ترین اخبار از روند برگزاری کنگره ملی شهدای استان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» جانشین فرمانده سپاه فتح در نشست خبری تشریح و تبیین برنامه‌های کنگره ملی شهدای استان گفت: امروز فضای استان به همت جمعی درگیر دومین کنگره ملی شهدای استان شده است، رسانه‌ها پوشش خبری خوبی از اتفاقات استان دارند اگر روزی برخی‌ها از تعدد رسانه ها گلایه می‌کردند امروز در استان این تعدد رسانه یک ظرفیت است رسانه‌ها همراه هستند و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت خوبی دارند. 

سردار مثنوی افزود: دومین کنگره ملی شهدای استان از سال قبل در حال برنامه ریزی است و صدور احکام انجام شده است نماینده ولی فقیه رئیس شورای سیاست گذاری و استاندار نایب رئیس و سردار خرم دل دبیرکل دومین کنگره ملی معرفی شده و کار آغاز شد.

وی گفت: اکنون نیمی از مسیر را طی کردیم و آمادگی خوبی برای برگزاری کنگره ملی داریم دومین کنگره ملی با تشکیل ۲۵ کمیته در بدو شروع این اتفاق بزرگ ، کار را شروع کرده امروز ۳۱ کمیته و کارگروه تشکیل شده است و در حال فعالیت هستند.


سردار مثنوی گفت: نگاه ما در برگزاری کنگره ملی در همه استان‌ها مبتنی بر این است که فرصتی برای تبلیغ و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت است کنگره‌های ملی محدود و معطوف به ۸ سال دفاع مقدس نمیدانیم هرچند مهمترین قسمت کار، ۸ سال دفاع مقدس  است اما دفاع همه جانبه درنظر گرفته می‌شود از شکل گیری انقلاب اسلامی تا امروز این فرهنگ همزاد انقلاب بوده و امروز تبدیل به یک راهبرد است و کنگره ملی متصل به این راهبرد است، محدود به هشت سال دفاع مقدس نیست این فرهنگ در تار و پود کشور رشد و نمو پیدا کرده است.

وی افزود: کنگره ملی فرصتی است که همه دوران انقلاب را تبلیغ و تبیین کنیم در کنگره ملی برای تبلیغ الگوهای مجاهدت و موفق  تلاش خواهیم داشت. جوانان امروز هشت سال دفاع مقدس را درک نکردند باید به دنبال این تبیین باشیم، هشت سال دفاع مقدس را به این دلیل میگوییم برکت داشت که جنگ باعث تثبیت انقلاب اسلامی شد و بعد از آن هیچ کشوری جرات تعرض به جمهوری اسلامی را پیدا نکرد، یک بازدارندگی در دنیا داشت و تکلیف کار روشن شد، کنگره ملی باعث تبیین برکات مختلفی از جنگ می‌شود  با ابزار مختلف می‌توانیم این فرهنگ را برای نسل جوان تبیین کنیم.


مثنوی بیان کرد: برخی از اهداف کنگره در استان تبیین شد روح سلحشوری در استان متاثر از همین نگاه راهبردی به دفاع مقدس است، تلاش شد آثار مکتوب دفاع مقدس جمع آوری شود در  اولین کنگره ملی شهدا بخشی از این کار انجام شده بود  بخشی مانده بود که در دومین کنگره ملی تکمیل تر می‌شود.

سردار مثنوی بیان کرد: مردم استان از شکل گیری انقلاب اسلامی تاکنون در همه صحنه‌ها حضور داشتند که تلاش داشتیم مستندات تکمیل شود در بخش‌های مختلف مکتوب، صوتی و تصویری و به شکل تجسمی در حال انجام شدن است به دنبال ثبت مجاهدت های مردم استان هستیم تلاش می‌کنیم یک اقناع سازی در نسل جوان رخ دهد، دست انقلاب اسلامی پیرامون راهبردنگاری پر است حتی در کشورهای اروپایی این راهبردها ردپایشان مشخص است این مفاهیم اصلی نظام که جزو ذات انقلاب است جدا نشدنی است.

وی افزود: از سال ۷۷ کنگره های ملی در کشور شکل گرفت تا ۹۶ همه استان ها یک‌کنگره ملی را برگزار کرده بودند ما جزو آخرین استان هایی بودیم که برگزار کردیم رویه بر این بود هر ۱۰ سال یک بار برگزار شود اما با فضای همدلی که وجود دارد تصمیم گرفته شد سال ۹۳ برگزار شود، در دیداری که همه استان ها با حضرت آقا داشتند تاکید ایشان این بود که فاصله کنگره های ملی کمتر و ۵ سال شود پیش بینی می شود در استان نیز به این شکل شود.

جانشین فرمانده سپاه فتح بیان کرد: کنگره ملی بزرگترین رویداد فرهنگی اجتماعی استان است چون  برکت اصلی کنگره ملی شهدا متعلق به روح شهداست، کنگره ملی می تواند خلا های ما را در حوزه های فرهنگی اجتماعی پر کند همه سلایق و علایق مختلف را درگیر می‌کند، ازمهمترین کارهادر کنگره ملی این است که  بخشی از کار توسط خود مردم انجام شود فضای عمومی استان درگیر با کنگره است و همه اقشار حضور فعال دارند.

سردار مثنوی بیان کرد: قریب به ۳۵هزار برنامه در کنگره ملی برنامه ریزی شده است بسته بسیار متنوعی از برنامه‌ها در دومین کنگره ملی از جمله گروه‌های سرود و تئاتر  همه بسیج شده اند.

وی گفت: یکی از کمیته‌های ما سازندگی و گروه‌های جهادی است اقدامات محرومیت زدایی سپاه و همه نهادها در قالب دومین کنگره ملی در حال فعالیت هستند ۲هزار جهیزیه به نیابت از ۲هزار شهید استان در میان زوج‌های جوان توزیع خواهد شد تا کنون هزار جهیزیه توزیع شده است.

سردار مثنوی ادامه داد: در حوزه ورزشی و جوانان نیز برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف در حال برگزاری است در حوزه پزشکی و سلامت، علمی ، خدمات ،  دانشگاهی کمیته‌های مختلف تشکیل شده است، تلاش شده در قالب دومین کنگره محور برخی از فعالیت‌های پژوهشی و پایان نامه‌های دکترا و سایر مقاطع، شهدا باشد.

وی گفت: تلاش کردیم از مهد کودک و مدارس و دانشگاه‌‌ها همه درگیر شوند از آذر ماه سال گذشته کار را شروع کردیم.

سردار مثنوی افزود: اولین اتفاق متمایز تعدد اجلاسیه‌ها است اجلاسیه‌های قشری و شهرستانی را داریم در اولین کنگره ملی  ۵ اجلاسیه برگزار شد در این اجلاسیه ۱۷ اجلاسیه برنامه ریزی شده است که ۷ اجلاسیه متعلق به شهرستان‌هاست طلیعه برگزاری اجلاسیه‌ها از اردیبهشت سال آینده خواهد بود.

جانشین فرمانده سپاه فتح افزود: تعدادی از اجلاسیه‌ها قشری است که نقش اقشار مختلف را در جنگ نشان می‌دهد به عنوان مثال ما ۵۷۰ شهید فرهنگی و دانش آموزی داریم اجلاسیه‌ جداگانه ای درنظرگرفته شده است، در اوایل انقلاب دانشگاه در استان نداشتیم اما بچه های استان در سایر دانشگاه ها تحصیل می‌کردند  ۸۸ شهید دانشجو در استان داریم.

وی گفت: نقش بانوان در هشت سال دفاع مقدس نیز قابل تقدیر بود و بانوان نقش برجسته‌ای داشتند و اجلاسیه ویژه‌ای درنظر گرفته شده است با شهدای روحانی، شهدای غریب ۷۰ شهید مفقودالاثر داریم، شهدای زنده که ۶۰ نفر از رزمندگان ما جزو این دسته هستند برخی از اقشار مثل جهادسازندگی ، هلال احمر یا شهدای بخش درمانی که برای این اقشار اجلاسیه‌هایی در نظرگرفته شده است و اجلاس نهایی در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی گفت: ۲۱۰ شهید ارتش داریم که این اجلاسیه در اردیبهشت ماه در گچساران برگزار می‌شود اجلاسیه شهدای امنیت نیروی انتظامی را نیز خواهیم داشت.

وس‌گفت: تالیف و چاپ ۲۰۰ عنوان کتاب برنامه ریزی شده است که بخشی رونمایی و بخشی چاپ شده است تلاش می‌شود این ۲۰۰ عنوان کتاب تا کنگره ملی شهدا ثبت و ضبط و چاپ شود.

سردار مثنوی بیان کرد: در حوزه مستند نیز ۹۵ سوژه قابل پرداخت شناسایی شده است در این‌میان سوژه‌های جمعی و شخصی نیز بوده است روستایی که تعداد زیادی شهید دارد و یا شهید طیب که چهره ای برجسته است از جمله این موارد هستند و ۷۰ مستند در دست تولید است.

جانشین فرمانده سپاه فتح افزود: ۲هزار و ۶۰۰ یادواره شهدا تاکنون در استان برگزار شده است از یادواره شهدای خانگی تا پایگاهی و محلی و آبروی محله برگزار شده است برای ۲هزار شهید استان اين یادواره شهید خانگی در حال شکل گیری است .

وی با اشاره به روایت گری گفت: با توجه به اینکه اولویت نظام بحث جهاد تبیین بود ۱۲هزار روایت تاکنون انجام شده است و در بسترهای مختلف انجام می‌شود، دوره های مختلف روایت گری نیز برای راویان برگزار شده است.

وی بیان کرد: سرکشی از خانواده شهدا در دستور کار بود در دو مرحله انجام شده است و می شود.

سردار مثنوی با اشاره به برنامه‌ای ۹۰ روزه در مرکز استان‌گفت: فرایند ۹۰روزه‌ای در مرکز استان پیش بینی شده از ابتدای تیر تا اواخر شهریور برگزار خواهد شد نمایشگاه و برنامه‌های مختلف و جشنواره‌های مختلفی در این ۹۰ روز در یکی از پارک‌های شهر یاسوج پیش بینی شده است.

وی گفت: تابلوی متبرک به چهره شهدا در همه استان به تعداد ۲هزار شهید استان نصب می‌شود، ۱۱هزار عنوان برنامه ورزشی پیش بینی شده است، در بحث المان سازی  و نامگذاری و دیوار نویسی در استان تلاش می‌کنیم‌ بهتر از گذشته انجام شود  و ۹۰۰گروه جهادی در استان اکنون در حال فعالیت است.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار