رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/11/05 Friday - 2025 24 January الجمعة ، 24 رجب ، 1446
ساعت
1403-01-23 10:14 شماره خبر : 3480 https://sobhezagros.ir/short/VvdDk 0
اینجا تلاقی مرگ و زندگی است!

کمربندی یاسوج، جاده‌ای میان گذر در جنوب شهر یاسوج که سال‌هاست معروف به جاده مرگ شده و به قتلگاهی برای مسافران و مردم تبدیل‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، شاید یکی از دلایل کمربندی مرگ لقب گرفتن جاده کمربندی یاسوج را باید نبود روشنایی، تابلو و علائم هشداردهنده دهنده، جاده باریک و پیچ‌های خطرناک و عبور هراس‌انگیز شوتی‌ها دانست که باعث شده که هرلحظه ناقوس مرگ در این کمربندی به صدا درآید.

دوازده کیلومتر دهشتناک

هرچند که قسمتی از این جاده دوازده کیلومتری تعریض و دوبانده شده است، همچنان این جاده از عرض کمی برخوردار است و همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کرده‌اند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.

این جاده که حدفاصل ورودی‌های جاده اصفهان به یاسوج و یاسوج به شیراز است و در منطقه مختار، چنارستان و حتی قسمتی از سرآبتاوه می‌گذرد، در سالیان اخیر به دلیل کم‌توجهی و توسعه نیافتن آن، به منطقه دهشتناکی برای مسافران تبدیل‌شده و سبقت‌های غیرمجاز، سرعت سرسام‌آور شوتی‌ها و حتی پیچ‌های تند آن مردم زیادی را به گام مرگ فروبرده است.

سوانح جاده‌ای کمربندی یاسوج امروز به دغدغه همه مردم و مسئولان و حتی مسئولان تبدیل شده،سوانحی که در آن تعداد زیادی جان خود را از دست داده اند و این مسئله در حالی است که همچنان طرح چهار خطه شدن این محور به دلیل مشکلات معارضی و اعتباری به پایان نرسیده است.

هفده سال بلاتکلیفی

این جاده که عمری بالغ‌بر دو دهه دارد و به جاده خونی نیز معروف بوده بعد از ۱۷ سال انتظار در متمم سفر نخست رئیس‌جمهور دولت مردمی سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد موردتوجه قرار گرفت و در چندسال اخیر بخشی از چهار خطه آن افتتاح و مابقی نیز در دستور کار است.

سرعت غیرمجاز یا ایمنی ضعیف جاده؟

اما بازهم توجه نکردن به مشکلات مهم رانندگی و از سویی دیگر کابوس سرعتهاس غیرمجاز خودروهای شوتی در این جاده باعث شده که هر هفته شاهد یک تصادف مرگبار در این محور باشیم که برخی یکی از دلایل مهم آن را توجه نکردن رانندگی و برخی دیگر ساخت و ساز های بی‌رویه و غیرقانونی توسط دلالان در برخی از مکان‌های پر رفت آمد این محور دانسته‌اند.

گذر از این جاده آن‌قدر برای مردم رعب‌آور است که آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه وبویراحمد و امام‌جمعه یاسوج در خطبه‌های نماز جمعه مرکز استان به آن اشاره‌کرده است و خواستار رعایت مسائل ایمنی و قوانین رانندگی در مسافرت‌ها شده است و ادامه داده است تلفات ما در حوادث و سوانح رانندگی بالا بوده و می‌طلبد که با ایمنی رانندگی کنیم.

حتی در همین زمینه استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه چنارستان به سه روستای سفلا، علیا و وسطی تبدیل‌شده است در گفتگو با رسانه‌ها تصریح کرده است: جاده کمربندی برای مردم و دانش آموزان خطراتی ایجاد کرده که هر چه سریع‌تر موضوع احداث زیرگذر و یا روگذر در این روستا باید موردبررسی قرار گیرد تا با رایزنی با وزارت راه اعتبارات اولیه برای احداث این پروژه گرفته شود.

این مسئله باید حل شود؟

سید علی احمدزاده گفته است: طول جاده‌ای که از روستاهای چنارستان عبور می‌کند ۱۰ کیلومتر است و تا زمانی که وضعیت زیرگذر و روگذر در این نقطه به نتیجه برسد چند پل عابر پیاده برای تردد مردم و دانش آموزان به‌منظور کاهش تلفات جانی احداث شود.

در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفته است: مشکل و چالش اصلی پیش روی عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج کمبود اعتبار است.

جاده‌ای که بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است

محمد راستا تصریح کرد: بخش عظیمی از تصادفات استان در این محور رخ می‌دهد و حادثه‌خیزترین نقطه در استان است.

وی بیان کرد: باهدف افزایش ایمنی سفر چهار خطه کردن جاده تا ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای بزرگ کهگیلویه وبویراحمد در اولویت برنامه‌های این اداره است.

راستا افزود: تاکنون پنج کیلومتر از این کمربندی چهار خطه شده و هفت کیلومتر مابقی آن آماده افتتاح است.

باید بدانیم که مشکل اصلی این کمربندی این است که از نقاط حادثه‌خیز کد دار کشور است و در محدوده روستای پرجمعیت چنارستان است و می‌طلبد تقاطع غیره همسطح یا زیرگذر ایجاد شود و برای اجرای این پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

چهار خطه کردن کمربندی یاسوج یکی از ملزومات عمرانی 

از سوی دیگر یکی از مصوبات مهم نخست سفر رئیس‌جمهور عملیات اجرایی چهار خطه شدن جاده کمربندی یاسوج بود که اکنون عملیات تعریض و بهسازی جاده کمربندی یاسوج - اصفهان در دست اجراست و فاز اول پروژه احداث و چهار خطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و بااین‌وجود نیاز است توجه ویژه‌تری نسبت به این جاده صورت بگیرد تا شاهد کاهش تصادفات مرگبار در این محدود باشیم.

انصاف را در نظر بگیریم

هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه‌های ریلی محروم و جاده‌های دسترسی برخی نقاط ناهموار است، اما با نیم نگاهی به راه‌های ارتباطی عمدتاً خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت‌های ایجادشده امروزی نشان‌دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان به دلیل منطقه سوق‌الجیشی و توپوگرافی کوهستانی صخره‌ای آن و میان از کوهه‌ای سربِ فلک کشیده زاگرس حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

بر اساس آمارها استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع‌شده که ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در آن وجود دارد.

لزوم فعال شدن پروژه راهسازی راکد در استان

از سویی دیگر راکد ماندن طرح‌های بزرگ راه‌سازی ازجمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به‌ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابا میدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی ازجمله دلایل بروز تصادفات در این استان ازنظر کارشناسان اعلام‌شده که همین چند کیلومتر و راه‌ها روزانه شاهد تصادفات بیشمار و یا حتی منجر به فوت هستیم و حتی تکمیل نشدن استخرهای شن در برخی از مناطق ازجمله منطقه تنکاری بر ترس و دلهره آن نیز افزوده است.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

آخرین اخبار