رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش؛

کَل و بُزهای کوه دیل و کوه سرخ در گچساران این روزهای نیازمند توجه متولیان در حوزه محیط زیست دارند.

به گزارش صبح زاگرس؛ تنوع اقلیمی و طبیعت چهار فصل استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا امروز سبب حضور گونه های مختلف جانوری شده است و این گونه ها در شرایط مختلفی همچون شکار، آتش سوزی و عدم توجه کافی توسط متولیان مربوطه در حوزه حفظ و نگه داری در معرض نابودی و خطر قرار گرفته است.



گونه‌های حیوانی و جانواری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه ویژه

این گونه های حیوانی در حالی شرایط مساعدی ندارند که تعداد محدودی از آنها در طبیعت استان وجود دارد و این موضوع اهمیت حفظ و نگه داری آنها را برای حفظ حیات وحش استان مضاعف کرده است.

 

در این رابطه گونه های ارزشمند کل و بز در مناطق مختلف استان از دامنه های کوه دنا تا دیل و کوه سرخ گچساران پراکنده هستند و این پراکندگی در اثر تنوع آب و هوایی طبیعت استان است.

 

کل و بزهای دیل و کوه سرخ در معرض تشنگی و بی‌آبی

منطقه حفاظت شده دنا به دلیل توجه به طبیعت آن دارای شرایط مناسبی برای ادامه حیات این گونه های جانوری است و دیگر مناطق مانند دیل و کوه سرخ باید از طریق مطالعات علمی در جهت شناسایی مشکلات و نیازهای این گونه های جانوری اقدام کرد تا حیات جانوری آن با مشکل مواجه نشود.


بر همین اساس تعداد دویست گونه کل و بز در دیل و کوه سرخ وجود دارد که از لحاظ تامین آب و آبشخور دچار مشکل هستند و برای حفظ حیات آنها متولیان مربوطه می بایست ضمن تامین آب آنها، درصدد مرمت و احیای آبشخور آنها باشند.

 

اداره محیط زیست گچساران چه تدبیری دارد؟


معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران در همین رابطه گفت: حدود ۲٠٠ رأس کل و بز و ۵٠٠ رأس گراز در مناطق حفاظت شده شهرستان گچساران وجود دارد.



وی از انتقال روزانه آب به آبشخورهای منطقه خبر داد و تصریح کرد: با اجرای طرح آبرسانی سیار به حیات وحش، مخزن‌های ۵۰۰ لیتری فعال و آب به ۹ آبشخور در مناطق گرمسیری شهرستان انتقال داده می‌شود.



علی پور از بکارگیری ۳ دستگاه خودرو برای انتقال آب به مناطق هدف خبر داد و بیان کرد: با توجه به اقلیم بسیار گرم منطقه، چشمه‌ها خشک شده و تنها ۳ دهنه چشمه در مناطق حفاظت شده دیل و کوه سرخ آب کمی دارند و آب این سه چشمه به حدی کم بوده که فقط پرندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار