رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/16 Monday - 2024 07 October الاثنين ، 4 ربيع الآخر ، 1446
ساعت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» زائرسرای حرم شاه نظر مومن علیه‌السلام منطقه نارک  گچساران در زمینی به مساحت 500 مترمربع و با زیربنای 240 مترمربع اجرا خواهد شد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد این زائرسرا در ۲ طبقه با اعتبارات دولتی و همچنین کمک‌های مردمی احداث می‌شود که اعتبار اولیه برای شروع این طرح عمرانی _فرهنگی بیش از 400 میلیون تومان است.

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی در ادامه تصریح کرد: این زائرسرا باهدف تسهیل در اسکان و خدمات‌رسانی به زائران احداث خواهد شد.

 بقعه متبرکه امامزاده شاه نظر مؤمن علیه‌السلام معروف به پیرسبز در 500 متری ضلع غربی روستای پیرسبز از توابع بخش مرکزی گچساران و 5 کیلومتری منطقه امامزاده جعفر علیه الاسلام واقع‌شده است.

این امامزاده از شمال به کوه خامی از جنوب به کوه‌های ابدالان از مشرق به اراضی مزروعی و از مغرب به روستای مزبور محدود است. بنای قدیم امامزاده پلانی مربع شکل در ابعاد 4*4 متر که بر فراز آن گنبدی به سبک معماری دوره صفویه اجراشده است و در زیر آن مزار مطهر قرارگرفته که به ارتفاع 20 سانتی‌متر با گچ قدیم نمایان بوده است. در ضلع غربی امامزاده آثار پی شالوده‌ای وجود دارد که روزگاری محل زائرسرای امامزاده بود که در حال حاضر به‌کلی محوشده است حیاط امامزاده را گورستان قدیمی احاطه کرده است که هنوز از سنگ‌نوشته‌های عصر قاجار دیده می‌شود.

بقعه امامزاده شاه نظر مؤمن از روزگار قدیم مکانی برای توسل و تمسک مردم محلی و منطقه‌ای بوده است و گاه اتفاق می‌افتاد بیماران مناطق باشت و گچساران را برای زیارت بخشی به این مکان می‌آوردند و شب را در این مکان بیتوته می‌کردند. مشهور است کرامات ایشان تیز و برنده و آب چشمه معروف پیزسبز آرامش‌دهنده روح و شفابخش است.

امامزاده شاه نظر مؤمن دارای اولاد و احفاد بسیاری در روستای پیرسبز به‌ویژه مناطق گچساران و باشت و سایر بلاد استان و شهرهای دیگر بوده که به سادات شاه نظر مؤمن مشهور و به اولاد میر یوسفی، میر برفی و پریزه ای تقسیم می‌شوند.

تصاویر تکمیلی:

 

1403-07-16 14:54 شماره خبر : 7798 https://sobhezagros.ir/short/NEbZn 0
نظرات