حالت تاریک
Logo
یکشنبه, 27 آبان 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن صبح زاگرس هستید؟
سرانجام نافرجام یک پروژه؛

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

پل حلقه‌ای و بزرگ شهیدنجفی(پل کُلو) بعد از کلنگ زنی همچنان به دلیل برخی معارضات عملیات اجرایی آن آغاز نشده که نگرانی‌های بسیاری را برای شهروندان و مسافران به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» همان‌گونه که میدانیم جاده یاسوج به سی سخت به‌عنوان قدیمی‌ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ‌های خطرناك و مرگ‌آفرین یكی از جاده‌های پر تصادف استان به‌حساب می‌آید كه به قول برخی از افراد مرگ را برای انسان تداعی می‌کند.

جاده‌ای که در طول تاریخ دست‌خوش تغییرات شده اما همچنان به یکی از پرخطرترین جاده‌های استان معروف است.

جاده‌ای خطرناک در دل قله های دنا

این جاده ارتباطی با دارا بودن بیشترین پیچ‌های تند و متعدد یكی از جاده‌های صعب‌العبور كشور بوده كه در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت‌هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط كور آن برطرف شده و جانی دوباره به خود گرفته است، اما بازهم تا رسیدن به نقطه ایدئال بسیار فاصله دارد.

یکی از نقاط مهم این جاده عبور یک رودخانه با داشتن آبی سرد که حاصل ذوب شدن برف‌های دنا و چشمه های همیشه خروشان میشی وآبسردو است که به رودخانه پل کُلو معروف شده است.

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

این رودخانه در پایین‌دست مناطق زیادی را از آب گواری خود بهره‌مند‌ می‌سازد و روستاهای اقماری کریک و دیگر روستا ازجمله دار شاهی از آب آن‌هم برای شرب و هم برای کشاورزی بهره می‌برند.

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

اما این رودخانه نقطه تلاقی اتصال سی سخت به یاسوج نیز محسوب می‌شود و برای اتصال دیار از قدیم‌الایام تاکنون پل قدیمی و رنج‌کشیده بنام پل کلو این مسیر را اتصال می‌دهد که به دلیل پایان یافتن عمر آن و نقشه‌های جدید ساخت پل بزرگ و چندمنظوره هم برای طبیعت‌گردی و هم برای سوق دادن مرکز دنا به پایتخت طبیعت ایران طراحی شد.

پل کلو که در چند سال اخیر شاهد چندین تصادف و حتی چندین سانحه مرگبار بوده، امروز به یک نوستالژی شبیه است که مسئولان برای برطرف کردن آن ، نقشه‌های جدید در سردارند.

هرچند مسئولان مربوطه اقدام به افزایش امنیت و تغییر حفاظ‌های فرسوده و قدیمی این پل کرده‌اند،ولی عمر بالای این پل و عرض بسیار كم آن باعث شده است كه به یك نقطه خطرآفرین در محور یاسوج به سی سخت تبدیل شود.

سرنوشت تلخ در انتظار پل کُلو(شهید نجفی )سی سخت)

در همین راستا(پل قوسی سردار شهید عبدالله نجفی) به طول ۳۲۵متر در جاده یاسوج- سی سخت یکی از منحصربه‌فردترین و فنی‌ترین طرح‌های راه‌سازی بوده که  روز چهارم شهریورماه سال گذشته با قرارداد اولیه چهار هزار۷۰۰میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

پلی که به گواه همه یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب غربی کشور بوده پلی قوسی و کابلی که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با اجرای عملیات این پل جاده ارتباطی یاسوج - سی سخت نویدبخش رنگ توسعه متوازن در سرزمین دنا خواهیم بود.

ساخت این پل علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به‌عنوان یک زیرساخت موجب توسعه درزمینهٔ گردشگری شود.

اما امروز خبرهای خوش و امیدوارکننده‌ای این پل در دسترس نیست و بعد از کلنگ به دلیل برخی معارضات از سوی برخی دستگاههای دولتی و حتی مردم، این پروژه رنگ تعطیلی را به خود دیده و به غیر از این مسئله نیز مجهز نشدن و آماده نبود جاده جایگزین از سوی جاده مواصلاتی کریک سی سخت، این پروژه نیز به تعطیلی کشیده شده است.

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

سرانجام نافرجام،همچنان خبری از احداث نیست!

باید دانست ساخت پل کلو چند مزیت دارد؛ علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به‌عنوان یک زیرساخت موجب توسعه درزمینهٔ گردشگری شود و از سوی دیگر، تفرجگاهی برای گردشگران نیز محسوب شود و همین مزایا می‌تواند سی سخت را از بن‌بست خارج کند.

این پل که بعد از هشت سال بلاتکلیفی در سفر وزیر بهداشت به استان و بازدید از پروژه‌هایی دست به اقدام کلنگ آن بر زمین زده شد، بعد از چند روز کاری مداوم از سوی پیمانکار در حال فعالیت بوده به‌یک‌باره سایه تعطیلی را بر روی خود دیده است.

گویا مردم این دیار در زمان کلنگ زنی هم  بیم آن را داشتند که این پروژه بزرگ اجرایی نشود، اما مسئولان تأکید کرده‌اند این پل عملیاتی خواهد شد و طرح فعال است.  

هرچند که علی‌محمد روستا معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از تعطیلی نبودن این پروژه در ماهه‌ای اخیر خبر داده بود ، اما شواهد و قراین ازاین‌قرار است که این پروژه در حال حاضر تعطیل است و مسئولان نتوانسته‌اند برای آن کاری بکنند.

پروژه تعطیل هست یا نیست، مسئله این است!

وی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به احداث پل قوسی سردار شهید عبدالله نجفی، عنوان کرده است: قرار است عملیات اجرای فونداسیون این پل انجام شود که با آغاز عملیات احداث این پروژه مسیر یاسوج به سی سخت در محدود ده پرآفتاب مسدود و مسیر جایگزین در نظر گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پل قوسی شهرستان دنا به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ‌گونه تعطیلی ما در این پروژه نداریم،ابراز داشته است: دو مسیر بیاره و توت نده به‌عنوان مسیر جایگزین جاده یاسوج به سی سخت در نظر گرفته‌شده است که باید ساماندهی و نقاط حادثه‌خیز آن‌ها رفع شود.

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد ادامه داده است: مسیر توت نده دارای چند پیچ با شیب زیاد است که قرار شد این موارد توسط راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفع و علائم رانندگی نصب شود همچنین ارتفاع خاک‌ریز اطراف جاده افزایش یابد تا جلوی تصادفات رانندگی گرفته شود.

وقتی جاده جایگزین همچنان آماده نیست!

وی در مورد جایگزین نیز بیان کرده است: در مسیر بیاره مشکل اصلی تقاطعی است که به محور یاسوج به اصفهان ختم می‌شود که دارای معارض است که از فرماندار دنا خواستیم جلسه‌ای با مالک برگزار و رفع معارض صورت گیرد که با رفع نقاط حادثه خیز و بهسازی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی به‌زودی محور یاسوج به سی سخت در محدوده ده پرآفتاب مسدود می‌شود.

روستا با اشاره به اینکه بنا داریم هر دو مسیر زیر بار ترافیک برده شود، گفته است: به دلیل گردشگر پذیر بودن سی سخت نیاز است که مشکلات مربوط به مسیرهای جایگزین رفع و هر دو مسیر زیر بار ترافیک برده شود.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفته است: پروژه پل قوسی سی سخت ادامه دارد و به‌هیچ‌وجه تعطیل نشده است.

محمد راستا افزوده است: عوامل پروژه در حال کارند و حتی سال گذشته اعتباری به این پل تخصیص داده‌شده است.

بدون هماهنگی،تعطیلی ممنوع است!

وی ابراز کرده است: این پروژه‌ها بدن هماهنگی تعطیل نخواهند شد و قانون وجود دارد و شخص نمی‌تواند تصمیم به تعطیلی طرح بگیرد.

اما آنچه امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران كرده است، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده كه از حدفاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت ادامه دارد و با اجرایی شدن آن بسیاری از پیچ‌های خطرناك این مسیر حذف می‌شود.

پل کُلو دیگر رمق ایستادن ندارد!

باید بدانیم که 'پل قدیمی کُلو تنها پل ارتباطی شهر سی سخت است که از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و هرلحظه امکان بروز حادثه‌ای تلخ و جبران‌ناپذیر وجود دارد.

از سویی دیگر سی سخت شهری كه عمری سی‌وچندساله در شهر شدن دارد و حتی یکجانشینی در آن به سالیان دراز برمی‌گردد، امروز از جاده مناسب برای خود بی‌بهره است، هرچند احداث جاده كمربندی كریك به سی سخت تا حدودی پیش رفته اما هنوز از تکمیل آن بعد از یک دهه نیست.

بد نیست بدانیم که شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت‌هزارنفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

کش وقوس‌های ادامه‌دار پل شهید‌نجفی سی‌سخت

دنا سرزمین افسانه‌های کهن

این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ‌های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ‌ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام و طیور طرح‌های شیلات و باغ‌ها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده دنا به طول۸۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رشته‌کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته‌کوه را آلپ ایران نام نهاده‌اند و حتی  خود دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهار هزار متر بوده که  بلندترین آن ساش مستان و ثقل اسمانی هستند.

همچنین بیش از ۱۶۵ گونه جانوری ازجمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت‌شده دنا زیست می‌کنند که نمونهِ بارزی از زیست‌بوم بسیار گران‌بهای دنا است.

 

انتهای خبر

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از