رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-10-12 10:46 شماره خبر : 1916 https://sobhezagros.ir/short/4zj3q 0
گزارش؛

شهید سلیمانی جمهوری اسلامی را حرم خواند که این مساله حاکی از عمق نگاه استراتژیک وی به مسائل امنیتی پیرامون کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» وقتی سردار سلیمانی خطر داعش را حس کرد بدون اینکه کوچک‌ترین توقعی داشته باشد در میدان حاضر می‌شود و وظیفه خود را به بهترین شکل ادا می‌کند تا مردم جهان را نجات دهد، داعش خطری بزرگی در منطقه به شمار می‌رفت و هدف از تشکیل داعش در حقیقت نابودی ایران اسلامی بود.

 

شهید سلیمانی کشورهای منطقه را از خطر سیطره داعش نجات داد بااین‌وجود نقش سردار سلیمانی در توسعه کریدورهای ترانزیتی ایران بسیار حائز اهمیت است که می‌توان به ایمن‌سازی مسیر کریدور دریای مدیترانه، پاک‌سازی خاک عراق و سوریه از گروه‌های تکفیری، ایمن‌سازی مسیر کریدورها در خاک ایران، ایمن‌سازی مسیرهای هوایی برای برقراری پروازهای عراق و سوریه یادکرد، بنابراین فقط سردار سلیمانی در بعد امنیتی منطقه کار نکردند بلکه توسعه کریدورهای ترانزیتی نیز برای محور مقاومت به‌عنوان یک قدرت اقتصادی محسوب می‌شود.



حاج قاسم عمق استراتژیک ایران را تا شرق مدیترانه گسترش داد و توانست امنیت را در کشورمان و منطقه برقرار کند. عمق استراتژیک یعنی اینکه تمام دنیا می‌گویند بشار اسد باید برود اما رهبر انقلاب می‌فرمایند بشار اسد باید بماند و امروز بعد از گذشت سال‌ها حرف رهبرمان بر کرسی نشسته است.

 

چرا شهید سلیمانی جمهوری اسلامی را حرم خواند؟

نظام سلطه داعشی را به وجود آوردند تا خاورمیانه جدیدی را شکل دهد و کشورهای اسلامی را به کشورهای خیلی کوچک تقسیم کنند، اما تیرشان به سنگ خورد و سردار سلیمانی با تشکیل گروه‌های مقاومت از سایر بلاد منطقه ازجمله زینبیون، فاطمیون، حزب‌الله، حشد الشعبی و... یک ارتش مردمی آماده را تشکیل داد و به مقابله با استکبار جهانی پرداخت درحالی‌که امروز جبهه مقاومت لرزه بر اندام دشمنان انداخته است.

 

یکی از مواردی که شهید سلیمانی در صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کرد این بود که «بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند»؛ سردار سلیمانی در بخشی از وصیت‌ نامه‌اش نوشته است: «امروز قرارگاه حسین بن علی (ع)، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی (ص).»

 

حال این سردار بزرگ اسلام 37 سال پیش نیز از اینکه چرا جمهوری اسلامی حرم است، در قامت فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در بحبوحه عملیات کربلای یک در پنجم تیرماه سال ۱۳۶۵ در جمع همرزمانش سخن گفته است:

 

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس این صوت تاریخی را برای نخستین بار منتشر می‌کند. در این صوت می‌شنویم:

«برادرها! در افغانستان سرنوشتشان بستگی به جنگ ما دارد، در لبنان سرنوشتشان بستگی به ما دارد، در هرکجا که یک مسلمانی تکانی خورده، سرنوشتش بستگی به وضعیت ما دارد، ما پیروز شویم همه آن‌ها پیروز شدند، ما شکست بخوریم همه آن‌ها ریشه‌کن می‌شوند؛ همه‌شان. اگر مسئله‌ای به وجود بیاید برادران عزیز، سال‌های سال هیچ نهضتی، هیچ صدای آزادی بلند نخواهد شد، این را مطمئن مطمئن باشید.»

 

به همین بهانه در گفتگو با کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به تبیین این موضوع و چرایی بیان آن از زبان شهید سلیمانی پرداختیم.

 

کارشناس ارشد امور بین‌الملل در تشریح و تبیین جمله معروف شهید سلیمانی که بیان کرده بود «جمهوری اسلامی حرم است»، با اشاره به شناخت عمیق سردار سلیمانی از مسائل به وجود آمده در قبل، حین و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قطعاً دیدگاه شهید سلیمانی با توجه به اینکه بیش از ۴۵ سال از عمر شریف خودشان را در مسیر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حضرت امام خمینی (ره) و خلف صالح ایشان قرار داد، مطالب و موضوعاتی که ایشان بیان می‌کنند موضوعی است که حتماً می‌توانیم بگوییم حکیمانه است.

چرا شهید سلیمانی جمهوری اسلامی را حرم خواند؟

رضا صدرالحسینی در ادامه بیان کرد: مسئله خیلی مهم در مورد سردار سلیمانی این است که به دلیل ۴۰ سال مجاهدت در مسیر انقلاب اسلامی، دریچه‌های حکمت از دهانشان خارج می‌شد و خداوند هم گفته است اگر چهل روز خود را برای خدا خالص کنید دریچه‌های حکمت از زبان شما باز خواهد شد و کسی که ۴۰ سال مجاهدت در مسیر الهی داشته است قطعاً حرف‌هایش حکیمانه است.

 

وی با تأکید بر این‌که بسیاری از فرمایشات شهید حاج قاسم سلیمانی حکیمانه است بیان کرد: یکی از جملات وی این است که «جمهوری اسلامی حرم است و حفاظت و نگهداری و مراقبت از این حرم بر همه مؤمنان و مجاهدان در سراسر عالم واجب است» همان‌گونه که حضرت امام فرمودند حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است بنابراین واقعیت امر این است که اگر این حرم باقی نماند مطمئناً حریم او هم باقی نخواهد ماند.

 

صدرالحسینی تأکید کرد: قطعاً حفاظت از انقلاب اسلامی و حریم آن می‌تواند منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران و آزادگان جهان را در پی داشته باشد، بنابراین موضوع دفاع شهید سلیمانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن‌که تبلور تبعیت محض و سربازی خالصانه او را از ولی‌فقیه زمان خود به دنبال داشت می‌تواند کمک بزرگی برای حفظ منافع ملی ملت ایران به دنبال داشته باشد.

 

چرا شهید سلیمانی جمهوری اسلامی را حرم خواند؟

کارشناس امور بین‌الملل در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص شخصیت شهید سلیمانی تأکید کرد: حاج قاسم مانند پدری دلسوز، فردی آگاه به موضوعات کلان و منافع ملی بود و در موضوعات مختلف به همین شیوه می‌نگریست. به دنبال این بود که وحدت ملی پیرامون ولی‌فقیه زمان شکل بگیرد و حفظ و قوام یابد.

 

وی افزود: در یک دهه اخیر قبل از شهادت حاج قاسم، فرمانده سپاه قدس بروز و ظهور بیشتری در عرصه رسانه‌ای داشت و در جبهه مقاومت مردم با عملکرد وی بیشتر آشنا شدند و نگاه و دیدگاهش را باور کردند که نگاهش بسیار شبیه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. وی بدون اینکه بخواهد میان مردم خط‌کشی بگذارد، همه آن‌ها را به‌عنوان آحاد جامعه اجتماع بزرگ امت اسلامی می‌نگریست.

 

صدرالحسینی در پایان عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی این تعریف از حاج قاسم را داشتند که وی را مرد شجاعت در عرصه دیپلماسی، اقدامات مقاومتی و ... و نیز به‌عنوان الگو مطرح کردند. همچنین ارتباط معنوی، قلبی و عاطفی میان این دو شخصیت اسوه و الگوی نظام اسلامی برقرار بود؛ به‌گونه‌ای که بعد از گذشت سه سال از شهادت وی، رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، حاج قاسم یک مکتب بود. 

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار