رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/08/23 Wednesday - 2024 13 November الأربعاء ، 11 جمادى الأول ، 1446
ساعت
1403-02-06 07:47 شماره خبر : 3695 https://sobhezagros.ir/short/Vd0o6 0
پل‌های تکمیل‌نشده معمای لاینحل یاسوج؛

ورودی‌های یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که پایتخت طبیعت ایران معروف است امروز به منطقه‌ای کابوس‌وار و وحشتناک برای مسافران و حتی شهروندان تبدیل‌شده که هر روز کابوس تصادف و یا حتی ترافیک‌ کسل‌کننده در آن دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» یاسوج که به دلیل زیبایی خاص خدادادی‌اش لقب پایتخت طبیعت ایران را به‌واسطه موهبت‌هایی ازجمله آبشار و رودخانه و کوه‌های سر به فلک کشیده و جنگل به خود اختصاص داده در سال‌های اخیر از لحاظ توسعه زیرساختی در ورودی‌های خود حال‌ و روز خوبی ندارد.

شهر تازه و نوپای یاسوج امروز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که ترافیک از یک‌ سو و از سویی دیگر تصادفات بیشمار درون‌شهری بوده که یکی از این دلایل را باید عدم آینده‌نگری مسئولان پیشین در این راستا دانست.

باید بدانیم که شهر یاسوج همچون یک جزیره بوده که دو رودخانه مهریان و بشار آن را به دو قسمت تقسیم کرده و تبدیل‌شدن این شهر به یک جزیره باعث شده که احداث پل‌های مستحکم برای اتصال این شهر بسیار حائز اهمیت باشد که می‌توان پل‌های مهریان و پل‌های بشار را ازجمله پل‌هایی دانست که شهر جزیره‌ای یاسوج را به دیگر مناطق آن اتصال داده‌اند.

پل استراتژیک مهریان؛ وحشتناک و پرتصادف‌

وجود روستاهای اقماری در دو طرف شهر یاسوج و دو کُریدر مهم مواصلاتی یاسوج اصفهان و یاسوج شیراز باعث شده که‌موج ترافیک بر روی پل‌های ورودی شهر یاسوج بسیار شدید و حتی در برهه‌ای با ترافیک بالا مشاهده شود که امروز نیازمند یک بازنگری تازه است.

یاسوج زیبا، درمانده از توسعه متوازن

یاسوج به دلیل مسافرپذیری بسیار بالا و همچنین موج ترافیک حاشیه‌های آن،  نیازمند احداث پل‌های چندمنظوره است تا بتواند از ترافیک شدید و سریالی رهایی یابد و به سرمنزل مقصود برسد.

عمده مشکلات جاده‌های مواصلاتی یاسوج در مناطق پرتردد و گردشگری را باید عرض کم، پیچ‌های تند، وجود چاله‌های متعدد و دست‌اندازهای غیراستاندارد دانست.

پایتخت‌ طبیعت نیازمند جاده‌های ایمن

هرچند که در توسعه گردشگری که امروز به‌عنوان صنعت اول استان کهگیلویه و بویراحمد نامگذاری شده نیاز زیادی به جاده‌سازی، خطوط ریلی و هوایی است، اما باید به این نکته اشاره کرد که این شهر زیبا و رؤیایی در جنوبی غربی ایران و در میان کوهستان‌های دنا از این زیرساخت‌های مهم بی‌بهره است.

پل استراتژیک مهریان؛ وحشتناک و پرتصادف‌

نکته مهمی که باعث ضعف در  زیرساخت‌های مهم این شهر درحال‌ توسعه مشاهده می‌شود، ایمنی نداشتن برخی پل‌های مهم در ورودی این شهر جزیره‌ای بوده که مسافران و شهروندان را با خطرات زیادی روبه‌رو کرده است.

همین پلشتی‌ها در ورودی‌های مرکز استان باعث شده که بیشتر مسئولین این استان و حتی شهر یاسوج  ورودی‌های مرکز کهگیلویه وبویراحمد را زیبنده یک شهر درحال‌توسعه ندانند که همین نازیبایی‌ها خود مزیدی بر علت شده که این شهر همچنان در محرومیت توسعه زیر ساخت ها به سر ببرد.

خاطره تلخ پل‌های کابوس وار یاسوج

از طرفی دیگر نبود پل‌های ایمن در دو طرف این شهر همچون پل‌های اول و دوم بشار که عمری طولانی را سپرده کرده‌اند و به بهره‌برداری نرسیدن لاین دوم پل سوم بشار و حتی پل چهارم در ضلع جنوبی این شهر بر خطرات احتمالی آن افزوده است.

حال  مشکلاتی فراتر از پل سوم و چهارم بشار امروز گریبان گیر پایتخت طبیعت شده است و آن هم  ورودی‌های شهر یاسوج از سمت شمال غربی بوده که باعث شده به جزء چهره نازیبا در این منطقه خطرات زیادی نیز مردم و شهروندان را تهدید کند.

نبود ایمنی مناسب در پل ورودی به شهر یاسوج در منطقه مهریان باعث شده که یکی از پرحادثه ترین مناطق پایتخت طبیعت لقب بگیرد.

امروزه به همین دلیل خطرناک‌ترین و پرتصادف‌ترین پُل در حوالی شهر یاسوج را پل دوم مهریان می‌دانند که روزانه شاهد تصادفات بیشمار در این نقطه جغرافیایی شهر یاسوج هستیم که به دلیل عرض کم جاده،یک لاین بودن پُل مذکور و حتی هندسه نامتعارف امروز صدمات زیادی را بر وجه شهر یاسوج وارد کرده است.

ماجرای یک دهه از نیمه‌کاره ماندن یک پل

باید بدانیم که کلنگ آغاز ساخت پُل جدید مهریان یاسوج، شهریورماه ۱۳۹۱ به مناسبت هفته دولت سرزمین زده شد اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد تا اینکه در چهارمین روز از هفته دولت سال گذشته ساخت دوباره این پُل با حضور متولیان استانی و شهرستانی به‌طور رسمی آغاز شد. 

پل استراتژیک مهریان؛ وحشتناک و پرتصادف‌

قرار بود این پُل در مدت سی ماه ساخته شود و مورداستفاده مردم قرار گیرد اما بیش از یک دهه از کلنگ زنی آن می‌گذرد و با توجه به وجود مشکلات فنی و سازه‌ای در پل قدیمی مهریان و احتمال ایجاد خطر در این مسیر ساخت پل جدید ضروری است و یکی از مطالبات چندین ساله مردم بوده است.

باید بدانیم که راه‌های خروجی شهر یاسوج در دو منطقه مهریان و پُل‌های اول دوم و سوم بشار تعبیه‌شده که اگر حادثه‌ای ناگوار در نزدیکی این پُل‌ها رخ دهد شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

شش دهه از شهر شدن این شهر گذشته است؟!

از سویی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که شش دهه از شهر شدن یاسوج می‌گذرد و بعدازاین همه‌سال مسئولان امروز به فکر توسعه آن افتاده‌اند که این مسئله جای نگرانی بسیاری دارد و نمی‌تواند در توسعه متوازن مرکز استان تأثیرگذار باشد.

 

پل استراتژیک مهریان؛ وحشتناک و پرتصادف‌

لازم به ذکر است پُل دوم مهریان از پُل‌های پرتردد شهر یاسوج بوده که مشکل بار ترافیکی بالایی را تاکنون حل کرده ولی با این منوال همچنان تکمیل‌نشده و نگرانی‌های احداث نشدن دیگر سازه‌های آن همچنان پابرجاست، زیرا هر لحظه امکان وقوع یک بحران در این منطقه دور از انتظار نیست.

امروز شهر یاسوج همراه با روستاهای اقماری‌اش جمعیتی بالغ‌بر سیصد هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از ۲۸ کیلومتر رسیده و این در حالی است که طی ۳۰ سال گذشته تنها یک پل قدیمی و یک پل نیمه‌کاره بر روی رودخانه مهریان احداث‌شده و تکمیل نشدن زیرگذر روگذر مهریان و به  سرانجام نرسیدن پل جدید این منطقه در جاده اصفهان نگرانی‌ها از بابت مشکلات و تصادفات در این نقطه جغرافیایی را بسیار نگران‌کننده کرده است.

هرچند که مسئولان دولت سیزدهم برای رهایی از این مسئله اقدام به تکمیل پل جدید در منطقه مهریان کرده‌اند، اما وجود برخی از معارضات محلی و حتی اداری اجرای این پروژه عظیم را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

پل استراتژیک مهریان؛ وحشتناک و پرتصادف‌
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار