رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
نسخه پیچی به سبک عطاری‌ها؛

نسخه پیچی عطاریها در شهر یاسوج به جایی رسیده که برخی عطاری ها علاوه بر درمان سرماخوردگی و معرفی داروهای گیاهی برای نازایی و مبارزه با سرطان هم نسخه پیچی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،عطاری ها در شهر یاسوج این روزها پا در کفش طبابت کرده و بیش از گذشته با راه اندازه فروشگاه های کوچک و بزرگ به صورت خودجوش و بدون داشتن علم پزشکی انواع و اقسام گیاهان دارویی و حتی شیمیایی را به مردم تجویز می‌کنند و بدون شک از عواقب کار خود باخبر نبوده و با وجود ضعف نظارت‌ها دامنه فعالیتی این صنف روز به روز گسترده تر می شود.

تجارت سلامتی در عطاری ها بدون علت نبوده و جایگاه کهگیلویه و بویراحمد در رشد گیاهان دارویی و دیدگاه مردم درباره مفید بودن و یا نبودن این داروها تاثیر بسازی داشته و این استقبال مردم باعث شده تا شاهد گسترش روز افزون عطاری ها بخصوص در مرکز این استان باشیم .

مشاوره های اشتباه و بدون آگاهی برخی عطار ها علاوه بر اینکه بر سلامت شهروندان تاثیر گذاشته بار روانی زیادی به مردم ایجاد کرده و حتی دیده می شود با ارایه مواد مخدر و حتی دارو‌های شیمایی بازار داغی برای خود ایجاد می کنند.

یکی از شهروندان شهر یاسوج در گفتگو با خبرنگار ما اذعان داشت: برخی عطاری ها برای درمان بیماران به گونه ای تجویزشان را ارائه می کنند که بنظر می رسد اگر از داروهای خشک گیاهی و دست ساز آنها استفاده نشود آنها درمان پیدا نمی کنند و این عطار برای خودش ابن سینا هست.

وی در ادامه گفت: با توجه به استقبال مردم استان و نقش عطاری‌ها در تامین سلامت،دانشگاه علوم‌پزشکی باید بر کار آنها نظارت کند و محدوده دقیق فعالیت عطاری‌ها را معین کند تا عطاران بی‌تجربه با اطلاعات غیرتخصصی اقدام به صدور نسخه طب سنتی نکنند.

این شهروند سوالی را مطرح کرد که برای پاسخگویی به آن تلاش کردیم با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تماس تلفنی داشته باشیم که تعطیلی ادارات در روز جمعه احتمالا باعث شد تا جاودان سیرت پاسخگو نباشند و از طریق این گزارش ،موضوع را مطرح و در روزهای آینده سعی می کنیم این ارتباط برقرار شود.

او اظهار داشت: مسئول و متولی اصلی کلیه امور مربوط به بهداشت و سلامت، دانشگاه علوم پزشکی است چرا نظارتی بر این صنف که بخشی از فعالیتشان مربوط به صمت می باشد وجود ندارد؟

تخلفات عطاری‌های با داروهای دست ساز ،عدم آگاهی از پایه علمی گیاهان و افزایش مصرف خودسرانه گیاهان دارویی مردم را نگران کرده و مقابله با این عطاری‌ها که پا در کفش طبابت می کنند مطالبه مردم است، چرا که شمشیر دولبه‌ای که عطاری‌ها به سمت مردم گرفته اند هیچ آینده خوشی ندارد، زیرا دخالت درامر پزشکی و مداخله در طبابت تخصص این افراد نیست و نیاز است تا به این موضوع در استان رسیدگی ویژه شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار