
جاده یاسوج-اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب میشود و بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهار خطه است.
به گزارش پایگاه تحلیلی و خبری «صبح زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد جزو استانهایی است که به آزادراه دسترسی ندارد و یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامیدی که میتواند راه خروج این استان از بست ارتباطی را هموار کند، اتصال به آزادراه است.
راه و جاده اصلی مهمترین مسئله در رونق اقتصادی استانهای مختلف کشور است و کارشناسان حوزه راه در کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه ازجمله آزادراه بزرگ شیراز- اصفهان است.
کهگیلویه و بویراحمد آزاد راه ندارد
باید بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان یک شاهراه ارتباطی در جنوب کشور محسوب میشود اما جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد.
هرچند که چندین چندراهی اصلی اتصال استانهای مرکزی و شمالی به بندرهای کشور و حتی استانهای جنوبی از مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد رد میشود که میتوان با جاده مهم شیراز یاسوج، بابا میدان به یاسوج، جاده ملی پاتاوه به دهدشت و یاسوج به اصفهان اشاره کرد، اما باید یکی از کلیدیترین جاده استان را جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب میشود که بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهار خطه است.
از سویی دیگر بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب کشور محسوب میشود و این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
یاسوج مرکز استان تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستین بار در طول تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه متصل شود.
ابر پروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، ۲۰ مهرماه با حضور شهید جمهور افتتاح شد، این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
چشمها منتظر پایان یک پروژه حیاتی
جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب میشود و بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهار خطه است.
در سفر دور دوم هیئت دولت به استان نیز چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی اتصال جاده یاسوج یا همان مهریان به سورمق و اقلید اختصاص داده شد که در این پروژه مهم حذف گردنهها در این محور، برقراری ارتباط ایمن و بیخطر بین شهر یاسوج و منطقه مستعد کاکان و تقویت شبکه راههای درون استانی و بروناستانی از هدفهای احداث این محور ارتباطی بوده که در حال حاضر با اعتبارات قطرهچکانی در حال اجرا بوده است.
باید بدانیم که احداث این راه تأثیر عمدهای در ارتباط استانهای مرکزی مانند یزد با کهگیلویه بویراحمد داشته و فواصل شهرهای کرمان و بندرعباس و سایر مناطق مرتبط با این دو شهر با یاسوج از طریق شهربابک، ابرقو، سورمق و اقلید ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.
از سویی دیگر آبادیها و بخشهای مختلف شهرستان اقلید در فارس مانند آسپاس و سده، دز کرد و چرکس و همچنین منطقه کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد از مستعدترین و فعالترین مناطق کشاورزی این استانها هست که تحت پوشش راه یاسوج - اقلید بوده و تکمیل و بهسازی این راه تأثیر فراوانی در توسعه و گسترش فعالیت در مناطق یادشده خواهد داشت.
پروژه ای با ترسیم توسعه برای استان
در همین راستا نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفته است: جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب میشود و برای توسعه و آبادانی استان کهگیلویه و بویراحمد و رسیدن این استان بهقطار توسعه باید در حوزه راه، حملونقل و مسیرهای ارتباطی هر چه سریعتر به استانهای توسعهیافته برسیم.
محمد بهرامی اظهار کرده است: هماینک پروژه راه یاسوج - اقلید - سورمق ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مسئولیتهای اجتماعی دارد.
وی بابیان اینکه این محور، محور حیاتی شمال به جنوب کشور است، افزوده است: یک اراده در حوزه بویراحمد، گچساران و کهگیلویه برای تکمیل این پروژه وجود دارد و برای تکمیل و سرعت بخشی به این پروژه با سایر نمایندگان صحبتهای لازم شده است.
حال باید بدانیم که قریب 5 سال از کلنگ زنی زیرگذر روگذر مهم تنگه مهریان و حتی تعریض این جاده حد فاضل ورودی تنگه مهریان تا کاکان میگذرد، اما سرعت لاکپشتی این پروژه آنچنان رضایتبخش مردم و مسافران در ایام تعطیل نیست و با توجه به تردد بالا در این مسیر خطرات تصادفات بالا و صدمات مالی و جانی مسافران بسیار زیاد است.
ماجرای باغات تفریحی در حاشیه یک پروژه حیاتی
از سویی دیگر پدیده شوم زمینخواری و احداث باغات تفریحی در ورودی این جاده از سمت یاسوج باعث سردرگمی مسئولان در بازگشایی این جاده شده است و ورودی دو کیلومتری این جاده حیاتی امروز در چنگال باغداران در تنگه زیبای مهیان بوده و امر بازگشایی این مسیر را بسیار حیاتیتر از گذشته کرده است.
اجرای مراسمات شادی و عروسی در این ورودی این جاده مهم و ترانزیتی در آینده و شلوغیهای متعدد در آن در چند سال گذشته باعث شده که شاهد تصادفات بیشماری در این نقطه باشیم که لزوم ساماندهی آن و ورودی محکم مسئولان به مسئله بسیار حائز اهمیت و حیاتی است.
باید بدانیم که کهگیلویه و بویراحمد جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد که البته یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامیدی که میتوانست راه خروج این استان از بست ارتباطی را هموار کند اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است اما به نظر میرسد تحقق این مهم و اجرای این ابر پروژه با اعتبارات قطرهچکانی و بدون یک عزم راسخ و پشتوانه ملی ممکن نخواهد بود.
اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراهها، توسعه بزرگراهها و خطوط ریلی و هوایی جزو آرزوهای دست نیافتی مردم این دیار بوده است و جاده یاسوج به اقلید، این استان را برای نخستین بار به آزادراههای کشور وصل میکند، اکنون مسئولان استانی در تبوتاب تحقق این پروژه حیاتی برای توسعه استان هستند.
مردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند؛ بااتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه، استان بهطور کامل از بنبست جادهای خارج و بهعنوان مرکز و حلقه اتصالی کریدور شمال به بندرها جنوبی کشور نقشآفرینی خواهد کرد.
پروژه حیاتی یاسوج- اقلید اندر خم وعدهها
این آزادراه برای منطقه جنوب کشور تأثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و مردم انتظار دارند کهگیلویه و بویراحمد به این آزادراه متصل شود.
تکمیل آزادراه یاسوج - شیراز نقش مهمی در افزایش ایمنی سفر، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش مدتزمان سفر بین دو شهر یاسوج و شیراز و شهرها و روستاهای اطراف دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک درزمینهٔ سوانح و حوادث رانندگی است.
استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- بازگشت به زادگاه پس از ۸۸ سال
- آبشار یاسوج؛ روایتگر جریان زندگی سرزمین زاگرس
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- یک کهگیلویهوبویراحمدی مدیرکل بنیاد مسکن تهران شد
- رئیس اداره دامپزشکی بهمئی منصوب شد
- تغییرات مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- خداحافظ آقای قاضی
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- فوت قاضی خوشنام دادگستری کهگیلویهوبویراحمد
- گامی مؤثر در حذف خردهفرهنگهای اشتباه
- علت اولیه سانحه رانندگی قضات کهگیلویهوبویراحمدی
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- وعده صادق ۱، زلزلهای در قلب رژیم صهیونیستی
- تقدیر خاص معاون استاندار از خدمات جاودان سیرت
- آغاز اجرای طرح پارکبانی در یاسوج
- آمادهسازی ۸هزار و ۸۸۸ سری جهیزیه
- رفع مشکل روغن خوراکی در لیکک
- ضرورت انجام روشنگری در خصوص قطعی برق
- اقتصاد مقاومتی را در خانهها محقق کنید
- خاطراتی از «بهمنبیگی» توسط همسرش
- جشن میلاد امام رئوف در لیکک
- گودالهای پنهان در پارک غدیر یاسوج
- امام رضا(ع)؛ روایت مهربانی و الگوی مهرورزی
- اجرای طرح خیزش جدید علمی در کهگیلویهوبویراحمد
- توزیع بستههای معیشتی در میان ایتام
- امام رضا (ع) هیچ نیازمندی را ناامید نمیکند
- مرگ زمین با آتشزدن بقایای محصولات کشاورزی
- بزرگترین اثر هنری در یاسوج!
- ۹ فوتی ومصدوم در تصادفات بویراحمد و دنا
- ساماندهی چشمه آب شرب روستای عروه
- جشن میلاد امام رضا (ع) در یاسوج
- پردیس هنری گچساران ۱۴۰۵ به بهرهبرداری میرسد
- آیین تجلیل از نامآوران تئاتر کهگیلویه و بویراحمد
- چشمه نباتی، قلب شهر یاسوج محروم از امکانات
- سرگردانی چراغهای راهنمایی خیابان پاسداران یاسوج
- برگزاری جشنهای سراسری«خواهر برادری» در تفرجگاههای کهگیلویهوبویراحمد
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- تصادف وحشتناک در محور یاسوج–اصفهان
- امضای تفاهمنامه همکاری دستگاه قضائی و سپاهفتح
- رتبه ۱۱ کهگیلویهوبویراحمد در نهضت ملی مسکن
- خطمقدم مقابله با کمآبی؛ زاگرس در آرایش دفاعی
- برپایی نمایشگاه حمایت از تولیدات خانگی در لیکک
- واکنش تاجگردون به افزایش قیمت بنزین
- معلم، سرمایهساز و تاریخساز جامعه است
- راهاندازی بخش مراقبتهای ویژه قلب یاسوج
- مشاهده بیشتر