رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
بازهم پای مافیای مرغ در میان است؛

در حالی کهگیلویه و بویراحمد در تولید گوشت سفید مرغ به خود کفایی رسیده که قیمت این کالای اصلی سبد خانوار با نوسانات پر فراز و نشیبی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی و خبری «صبح زاگرس» امنیت غذایی به‌عنوان یکی از مسائل پایه کشور ازجمله دغدغه‌های جدی حاکمیت و شهروندان است که تولید مرغ استاندارد و بومی ایران می‌تواند به‌عنوان کلید خودکفایی، تکمیل زنجیره تولید و کاهش خروج ارز از کشور نقش‌آفرین باشد.

باید بدانیم که صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دام‌پروری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

پرواز گوشت مرغ از سفره مردم

امروز با توجه به نوسانات شدید در قیمت برخی دیگر از مواد خوراکی گوشتی ازجمله گوشت قرمز و گوشت سفید ماهیان سرد آبی، گوشت مرغ به‌عنوان یکی از کالای اساسی در سبد تغذیه روزانه مردم بوده و یک پای مستحکم سفره‌های آن‌هاست.

هم‌اینک تولید گوشت مرغ به یک خواسته جدی تبدیل‌شده و تولید گوشت سفید به میزان کافی و باقیمت مناسب دغدغه اصلی متولیان امر است.

پرواز قیمت مرغ بر فراز کهگیلویه و بویراحمد

حال با توجه به صحبت‌های مسئولان استانی در خودکفایی در تولید گوشت سفید مرغ و میزان جوجه ریزی بالقوه و نیازمند نبودن به گوشت وارداتی از استان‌های دیگر، بازهم شاهد نوسانات شدید قیمت این کالای اصلی سبد خانوار در بازار کهگیلویه وبویراحمد هستیم.

افزایش عجیب قیمت مرغ به ۹۳۵۰۰ 

حال در روزهای اخیر بازار گوشت مرغ و قیمت اصلی این ماده غذایی که اکنون جایگزین گوشت قرمز است به میزان فزاینده‌ای رشد داشته و به بیش از ۹۳۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است.

آخرین قیمت مرغ در دولت سیزدهم به میزان هفتاد و دو هزار تومان می رسید که با توجه به نوسانات و افزایش برخی ارز ها و تورم ناشی جدید این افزایش قیمت با توجه خودکفایی در این امر، بسیار خوشایند نیست.

نگرانی خانواده ها از افزایش تنها پروتئین سبد خانوارها

قیمت فزاینده مرغ طی سالیان اخیر بسیار نگران‌کننده بوده و بر اساس ران دومی شش‌ساله می‌توان این‌گونه برداشت کرد که قیمت مرغ از ده هزار تومان سال ۹۷ به ۹۳۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است که این میزان قیمت بسیار نجومی بوده که نمی‌تواند برای خانوارهای که گوشت مرغ را تنها سبد پروتئینی خودکرده‌اند خوشایند باشد.

پرواز قیمت مرغ بر فراز کهگیلویه و بویراحمد

این افزایش قیمت‌ها فشار زندگی را بر اقشار کم‌درآمد بیشتر می‌کند و انتظار می‌رود مسئولان با اجرای سیاست‌های درست در راستای تأمین نیازهای اساسی مردم اقدام کنند تا در این ایام تعطیلات سفره‌های مردم از این کالای اساسی خالی نماند.

آیا پای مافیای مرغ در میان است

هرچند که با توجه به دیده‌ها هیچ‌گونه کاهشی در توزیع مرغ وجود ندارد، اما می‌توان از دست‌های پشت پرده مافیای مرغ شاید سخن به میان آورد که با لابی‌گری خود این‌گونه در قسمت گذرای مرغ تأثیرگذار هستند و قیمت این کالای اساسی را فزاینده جابجا می‌کنند.

هرچند که در روزهای گذشته مرغ کشتار روز از قرار هر کیلویی ۸۵۰۰۰ هزارتومان در مرغ فروشی‌های یاسوج به فروش می‌رفت و پروازش شاید حالاها ادامه خواهد داشت و باقیمت مصوب نیز فرسنگ‌های فاصله دارد.

افزایش قیمت مرغ از کجا نشأت می گیرد

متأسفانه در بازار یاسوج از سوی نهادهایی همچون جهاد کشاورزی، اصناف، اداره‌ی کل صمت، تعزیرات حکومتی هیچ‌گونه نظارتی نمی‌شود که همین مسئله باعث پرواز قسمت مرغ بر فراز کهگیلویه وبویراحمد شده است.

پرواز قیمت مرغ بر فراز کهگیلویه و بویراحمد

هرچند رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به خودکفایی مرغ اشاره‌کرده بود و گفته است در مرداد امسال همچون دوازده ماه اخیر استان موفق شد برنامه ملی جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ را اجرایی کرده و ۳۸ درصد بیشتر از تعهدمان در این زمینه رشد داشته باشد اما این رشد نیز باعث نشده که قیمت این کالای اساسی فروکش کند.

علی معتمدی پور بابیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در تأمین گوشت مرغ همواره استانی مصرفی و با وابستگی ۶۰ درصدی به واردات بوده‌ است، افزود: با برنامه علمی و جهادی به مرز خودکفایی رسیدیم و در ماه‌های آینده بیش از میزان نیاز استان تولید داریم.

افزایش چراغ خاموش قیمت مرغ در بازار

باید بدانیم که میزان مصرف مرغ سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار تن در سال است و هم اکنون با اجرای چندین طرح مرغداری، تولید این ماده پروتئینی در استان به بیش از بیست هزار تن در سال رسیده است و با افتتاح دو طرح دیگر در بهمئی و لیشتر گچساران که حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تولید مرغ به ۲۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین گوشت مرغ تا ۶۰ درصد به دیگر استان‌ها وابسته بوده است و بیشتر مواقع شاهد نوسانات قیمت آن و حتی کمبود این کالای اساسی در بازار استان بودیم.

درمان این نسخه ،شاید هیچ باشد

مسئولان بار ها برای رفع آن تصمیمات مختلفی گرفته‌اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده اما اکنون نسخه درمانگری برای معضل کمبود مرغ استان پیچیده شده است و ازقضا افزایش قیمت مرغ نیز بر این بازار پر نوسان تأثیرگذار است.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار