رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/07/03 Tuesday - 2024 24 September الثلاثاء ، 21 ربيع الأول ، 1446
ساعت
روایتی غم‌انگیز از سوختن سرمایه ملی کشور؛

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه تلاش و انتظار در مسیر تولید محصول قرار گرفت، علی‌رغم اینکه با چهار پتروشیمی برای تامین خوراکشان قرارداد منعقد نموده؛ اما متأسفانه این همکاری عملاً به‌طورجدی انجام نگرفته است.

در سالیان گذشته مواردی همچون تحریم‌های ظالمانه که باعث عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اخلال در صادرات محصولات، مراودات بانکی و نیز اجرای نامناسب برخی قوانین، باعث گردیده تا کشور بیش‌ازپیش به منابع داخلی وابسته بوده و نیازمند آن است تا در این شرایط از هرگونه هدررفت انرژی جلوگیری به عمل‌آورده شود. 

در همین راستا؛ ظرفیت‌های بازار انرژی کشور و تعریف مجتمع‌های جدید تولیدی به منظور اصلاح ناترازی در خوراک یا محصول مجتمع‌های پتروشیمی و همچنین تکمیل زنجیره‌های تامین، نیاز به یک بازنگری اساسی دارد تا از منظر ساختاری، حاکمیتی، اجرایی، یکپارچگی در نهاد تصمیم‌گیری بخش انرژی، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. 

در حال حاضر، عدم هماهنگی داخلی و مشکلات برنامه‌ریزی در استفاده از ظرفیت شرکت‌های تولیدی و نیز بلااستفاده بودن بخشی از ظرفیت تولید نفت خام و گاز کشور خسارت‌هایی را تحمیل کرده است.

یک راه‌اندازی شیرین بعد از سال‌ها تلاش و انتظار

هم‌زمان با سفر استانی هیئت دولت سیزدهم در ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ به استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور شهید آیت‌الله رئیسی در شهرستان گچساران، آغاز عملیات راه‌اندازی ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور رسماً اعلام گردید.

این مجتمع که بزرگ‌ترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و با سرمایه‌گذاری حدود ۱٫۳ میلیارد یورو به دست توانمند صنعتگران ایرانی ساخته شد در اسفندماه ۱۴۰۲ به تولید پایدار رسید و عملاً وارد چرخه صنعت پتروشیمی کشور گردید.

استفاده از گازهای جمع‌آوری شده به عنوان خوراک از دیگر ارمغان‌های ایجاد کارخانه پتروشیمی گچساران بوده که ضمن فراهم کردن شرایط کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی به تکمیل زنجیره ارزش منجر گردید. بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران بعد از سال‌ها انتظار آن هم در استان غنی اما کمتر توسعه‌یافته‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد به دلیل استعداد بالایی که می‌تواند برای توسعه ایجاد کند جای خرسندی دارد.

اما زحماتی که در حال ازبین‌رفتن است

طبق برنامه‌ریزی قبلی برای این طرح ملی، قرار بر این بود که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان از پالایشگاه گاز بید بلند خلیج‌فارس به‌عنوان خوراک دریافت تا یک میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن سی تری پلاس (C3+) در سال توسط مجتمع پتروشیمی گچساران تولید گردد و خوراک مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی‌های ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را تأمین نماید.

اما با توجه به تکمیل‌نشدن این پروژه‌ها و همچنین موقعیت جغرافیایی پتروشیمی گچساران و نیز امکان دسترسی به خط اتیلن غرب کشور که از منطقه عسلویه در جنوب آغاز و در انتها در استان آذربایجان غربی به پایان می‌رسد، مقرر گردید که با استفاده از ظرفیت مصرف شرکتهای خصوصی، اتیلن تولیدی از خط مذکور به مصرف کننده‌ها ارسال گردد. 

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه تلاش و انتظار در مسیر تولید محصول قرار گرفت، علی‌رغم اینکه با چهار پتروشیمی برای تامین خوراکشان قرارداد منعقد نموده است؛ اما متأسفانه این همکاری عملاً به‌طورجدی انجام نگرفته و این روزها بیش از یک‌سوم محصول تولیدی خود را فلر (مشعل سوزی) می‌کند.

جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، نیاز به تدبیر سریع دارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران در خصوص چالش‌های پس از راه‌اندازی این مجتمع در ماه‌های گذشته به خبرنگاران گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر، روزانه حجم بسیار زیادی از تولید مجتمع به علت عدم دریافت خط لوله اتیلن غرب کشور و همچنین نواقص ایستگاه تقویت فشار سیاهمکان که متولی آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، لاجرم در مجتمع گچساران از بین رفته و می‌سوزد.

یدالله مصدقی فرد با ابراز نارضایتی به جهت ازبین‌رفتن سرمایه ملی کشور بیان داشت: این حجم از هدررفت تولید، می‌تواند علاوه بر ضررهای هنگفت مالی که تاکنون داشته، از لحاظ زیست‌محیطی نیز چالش‌برانگیز گردد و جلوگیری از این اتفاق تلخ تنها نیاز به همت و توجه ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ایفای نقش حاکمیتی دارد و امیدواریم علی‌رغم پیگیری‌های بسیار ما و مسئولین هلدینگ خلیج‌فارس، هرچه سریع‌تر این چالش بزرگ رفع گردد.

ضرر و زیان میلیاردی به صنعت پتروشیمی کشور

در همین زمینه یکی از کارشناسان به خبرنگاران گفته است: طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز پتروشیمی گچساران با همکاری مراکز دانش‌بنیان و بیش از ۷۰ شرکت ایرانی انجام شده به‌طوری‌که بیش از ۸۳درصد تجهیزات این مجتمع ساخت داخل بوده و صرفه‌جویی ۲۶۹ میلیون یورویی را به دنبال داشته است؛ اما اکنون به علت مشکلات و عدم ارسال به خط لوله اتیلن غرب کشور، در سه ماه گذشته بیش از دو همت (۲۰ هزار میلیارد ریال) از تولید این محصول با ارزش سوزانده شده و ای‌کاش مسئولین رده‌های بالای دولت هرچه سریع‌تر به این موضوع ورود کرده و از هدررفت این سرمایه ملی جلوگیری به عمل‌آورند.

ضربه مهلک به مجتمع پتروشیمی کشور
رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در این رابطه به خبرنگاران گفت: این مجتمع پس از راه‌اندازی با دریافت 80تن اتان در ساعت از پالایشگاه بیدبلند، به میزان 65تن در ساعت تولید اتیلن داشته است که از بدو راه‌اندازی تاکنون بطور متوسط حدود30تن در ساعت به خط اتیلن سراسری غرب کشور ارسال و مابقی را به دلیل عدم دریافت سوزانده است.

مسعود سیاهپور با اعلام اینکه مجتمع پتروشیمی گچساران هم اکنون از سرویس خارج شده اظهار داشت: در روز گذشته متاسفانه به دلیل عدم همکاری شرکت صنایع ملی پتروشیمی کشور، ارسال به خط سراسری کاملاً متوقف و مجتمع پتروشیمی گچساران عملاً از سرویس خارج گردید.

از خلق ثروت تا ازبین‌رفتن منابع

هم اکنون ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور و بزرگ‌ترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط جغرافیایی و عدم دسترسی آسان به آب‌های آزاد برای انتقال محصول، راهی جز بهره‌گیری از خط لوله غرب ندارد؛ ولی باوجود قول‌های مساعدی که داده شده همچنان مشکلات برطرف نگردیده و احتمال تعطیل‌شدن این طرح ملی و بیکار شدن صدها نیروی بومی استان می‌رود به‌گونه‌ای که می‌توان در حال حاضر از آن به‌عنوان پرخطرترین و حادترین مشکل صنعتی استان یادکرد.

امید است وزارت نفت و به‌طور اخص شرکت ملی صنایع پتروشیمی که متولی برنامه‌ریزی و هماهنگی با شرکت‌های تولیدی اعم از خصوصی و دولتی است، تدبیر به خرج نموده و از هدررفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری به عمل آورد تا حسرت این سوختن‌های پر از درد پایان پذیرد.

 

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار