رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
فیلم؛

مردم شهر یاسوج در آخرین روزهای سال با حضور خود در بازار و خرید به پیشواز نوروز رفته و به این شیوه آماده سال تحویل می شوند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،در کهگیلویه و بویراحمد ، اقشار مختلف مردم استان با آداب و رسوم مخصوص خود نوروز را به شکل زیبایی جشن می گیرند.

 وقتی از بازار شهر عبور می شویم کوچک و بزرگ را مشاهده کرده، که درصدد هستند اجناس مورد نیاز خود را از بازار خریداری کنند، این شور و حال مردم نوید سال جدید را  می دهد و پویایی آنها نشان دهنده، سالی پر از تحرک و سرزندگی برای حرکت در راستای موفقیت ها و اهداف  است.

سال جدید دو جنبه دارد، از یک بعد طراوت و تازگی بهار است که انسان ها از طریق تهیه وسایل تازه همگام با طبیعت در صدد تازگی و  پاکیزگی هستند و از جنبه دیگر همزمانی این عید باستانی با بهار قرآن ماه مبارک رمضان است که روح و معنویت را در خانه ها گسترانده است.

طبق سنت ها تهیه سبزه از بذر‌های غلات و حبوبات توسط خانواده‌ها و چیدن سفره هفت سین همانند دیگر استانها، دید و بازدید، هدیه دادن‌ها و مسافرت به روستا‌ها و چادر برپا کردن در دل طبیعت (عمدتاً در بخش‌های گرمسیری استان) از رسومی است که نه تنها در این استان بلکه در همه کشور تقریبا رواج دارد.

بر اساس سنت قدیمی، مردم دیار کهگیلویه وبویراحمد در لحظات نزدیک شدن به سال نو، سفره هفت سین را چیده و با پوشیدن لباس نو دور آن جمع می‌شوند وبزرگ خانواده با قرائت قرآن مجید و دعای تحویل سال و راز و نیاز با خدا در انتظار تحویل سال ثانیه‌شماری می‌کنند.

آنان هنگام تحویل سال نو در و پنجره‌های منازل خود را باز کرده و خیر و برکت را به خانه‌های خود فرا می‌خوانند، چاله گرم کنون و پخت غذای گرم در اولین شب سال نو از دیگر رسوم مردم این استان است که معمولا از دیگر رسوم پابرجاتر و همگان به انجام آن اعتقاد راسخ دارند.

مردم استان معتقدند با پخت غذای گرم و روشن کردن آتیش با هیزم موجب برکت و گرمی سفره تا پایان سال می‌شود؛غذای شب عید اغلب مردم در این استان سبزی پلو با ماهی و قورمه سبزی است که به اعتقاد آنان پختن این غذا‌ها در شب عید به دلیل رنگ سبزشان چندان با سرسبزی بهار بی‌ربط نبوده و اعتقاد دارند با پخت این غذا‌ها خیر و برکت به سفره ارزانی می‌شود.

دید و بازدید‌های نوروزی در دیار چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد از دیگر آدابی است که بلافاصله بعد از لحظه تحویل سال آغاز و معمولا تا پایان تعطیلات نوروزی نیز ادامه خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار