رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/08 Sunday - 2024 29 September الأحد ، 26 ربيع الأول ، 1446
ساعت
پیگیری مطالبات مردمی؛

شهر پاتاوه از توابع شهرستان دنا است و با اینکه بیش از یک دهه به شهر تبدیل شده، اما امکانات لازم را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» شهرها نمادی زنده و پویا دارای هویت و سرگذشتی است که می‌توان به‌محض عبور از دروازه آن با طراحی مبلمان شهری اش، به تاریخ، گذشته و چگونگی شکل‌گیری آن پی‌برد. پاتاوه شهری که تنها نام شهر بودن را یدک می‌کشد. شهری که از حداقل‌های ملزومات یک شهر نیز برخوردار نیست.

مبلمان شهری یکی از مطالبات مردم‌ شهر پاتاوه و یکی از کمبودها و ضعف بزرگی در حوزه شهری، گردشگری در این شهر تاریخی‌است‌. هرشهری نیاز به ملزومات اولیه شهری مختلف محیط خود مانند: نیمکت، وسایل بازی بچه‌‌ها، ستون‌های تبلیغاتی، ساعت، تابلوهای تبلیغاتی، خطوط عابرین پیاده، گل میخ‌ها، استند، تلویزیون شهری، داربست اطلاع رسانی، تابلوهای سردرب مغازه‌ها، کیوسک‌های مامورین پلیس، ایستگاه اتوبوس، ایستگاه تاکسی، کیوسک‌های کنترل و بازرسی، سکوی پلیس، آبخوری‌ها و دستشویی‌های عمومی، فواره و آب‌نما، و از همه مهم‌تر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، وسایل تزئینی و شهری دارد. از شمار تمام اینان می‌توان گفت که شهر پاتاوه تقریبا از اغلب آنان برخوردار نیست.

پاتاوه؛ تنها نام شهر را یدک‌ می‌کشد

هدف از ایجاد مبلمان شهری، ایجاد محیطی خلاق و متفاوت برای شهروندان است. عمده هدف‌های مبلمان شهری در درجه اول زیباتر شدن محیط شهری، بالاتر بردن سطح و کیفیت زندگی شهروندان، نشان دادن هویت فرهنگی یک شهر، پدید آوردن محیطی نوآورانه برای شهروندان، ایجاد ارتباط بین شهروندان و بالابردن روحیه عمومی است.

همه اجزای مبلمان شهری باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا بهره‌گیری از آنها آرامش و آسایش شهروندان را در پی داشته باشد. از ویژگی‌های مبلمان شهری می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد، از جمله: زیبایی در عین کاربردی بودن، هماهنگی عناصر شهری با یکدیگر، مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی، هزینه معقول ساخت و محل مناسب نصب و از همه مهم‌تر کاربردی بودن برای شهروندان، گردشگران و مراجعه کنندگان است.

پاتاوه؛ تنها نام شهر را یدک‌ می‌کشد

در عصر حاضر، سیما و نمایی از شهر مورد توجه قرار می‌گیرد، از آنجا که استفاده‌کنندگان مبلمان شهری را گروه‌های مختلفی تشکیل می‌دهد، در مراحل طراحی و ساخت باید نیازهای جسمی و روحی آن‌ها در نظر گرفته شود، لذا نامناسب‌بودن مبلمان شهری و ناخوانایی شهر، احساس امنیت را از بین می‌برد و سرانجام تأثیرات نامطلوبی بر ذهن شهروندان بر جای می‌گذارد. امروزه شهروندان برای تأمین نیازهای اجتماعی و ایفای نقش اجتماعی خود، نیاز به فضایی با شرایط و امکانات مناسب دارند.

حال که با اهمیت این مهم برای شهر و شهروندان آشنا شدیم، سئوال اینجاست که پس از گذشت بیش از یک دهه از شهر شدن این بخش بزرگ آیا در جلسات مختلف استانداری و فرمانداری مسئولان و دست‌اندرکاران امور شهری، هیچ‌وقت از این شهرحتی عبور نکرده‌اند وآیا نیازی در این شهر مشاهده نکرده و برای رفع کمبودهای این شهر هیچ وقت بالا بردن آستین همت را نیاز ندانستند؟

آیا مسئولان نام این شهر فراموش شده را بیاد می‌آورند؟

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار