رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/02/28 Sunday - 2025 18 May الأحد ، 20 ذو القعدة ، 1446
ساعت
1404-02-28 14:55 شماره خبر : 12951
وقتی چکش‌ها سکوت می‌کنند؛

قریب پنج سال از کلنگ زنی تقاطع غیر هم‌سطح مهریان می‌گذرد، اما همچنان تکمیل و روند عمرانی این پروژه در هاله‌ای ابهام است و پیشرفت لاک‌پشتی آن‌هم نتوانسته است باعث خوشحالی شهروندان شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» اگر بخواهیم به تکمیل پروژه‌های عمرانی در شهر یاسوج اشاره‌کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که بیشتر این پروژه‌ها در سالیان متمادی به دلیل رکود در مدیریت اجرایی به پروژه‌های زخمی تبدیل‌شده‌اند که بیشتر از اینکه باعث خوشحالی شهروندیان شوند به پروژه‌هایی تبدیل‌شده‌اند که به دلیل توقف در حال مستهلک شدن و از بین رفتن هستند.

یکی از پروژه‌های مهم راه‌سازی در استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهر یاسوج پروژه مهم و استراتژیک یاسوج، اقلید سورمق بوده که انتهای آن به پروژه زیرگذر روگذر سه‌راهی مهریان یا همان سه‌راهی مرگ منتهی خواهد شد.

پروژه‌ای حیاتی که امروز 360 هزار نفر در پایتخت طبیعت لنگ تکمیل آن هستند، پروژه‌ای که به سرانجام رسیدن آن می‌تواند بسیاری از تصادفات سریالی در این محور را از بین ببرد و از سویی دیگر باعث رونق توسعه گردشگری، اجتماعی و حتی اقتصادی این دیار شود.

امروز نگاهی اجمالی به ترافیک و حتی تصادفات درون‌شهری شهر یاسوج داشته باشیم خواهیم دید یک که این محور مواصلاتی و مهم که اتصال‌دهنده چنده منطقه شهری یاسوج در آنسوی رودخانه مهریان است به این نقطه منتهی شده و حتی با یک تصادف کوچک شاهد بسته‌شده این جاده حتی تا چندین ساعت خواهیم شد.

باید بدانیم که سال‌هاست که ساز مرگ در محور خطرناک یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) کوک شده و تکمیل طرح در دست اجرای مسیر یادشده به دلیل آنچه کمبود اعتبار و وجود معارض خوانده می‌شود، تاکنون پیشرفت کاری مناسبی نداشته است و قریب کمتر از پنج سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد.

همچنان در پی ناکجا آباد!

سه‌راه مرگ،  نامی است که برخی رسانه‌ها برای سه‌راهی یاسوج-اقلید-مهریان انتخاب کرده‌اند. احداث تقاطع غیره مسطح در این مکان در سال 1399 با هیاهوی بسیار و با حضور وزیر راه وقت، نماینده سابق بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولین استانی کلید خورد.

در آن برهه زمانی قرار بود این پروژه طی 24 ماه به اتمام برسد؛ و حتی سروصدای زیادی برای زود به تکمیل رساندن این پروژه صورت گرفت و حتی برخی سیاسیون به دنبال تکمیل این پروژه و زدن پلاک آن به نام خود بودند، ولی با طی شدن چند ماه  به دلیل معارضات بیشمار و ضعف در تزریق بودجه مناسب، این پروژه تعطیل و بلاتکلیف ماند تا اینکه در ماهه‌ای اخیر بازهم با حرکتی لاک‌پشتی در حال اجراست، اما تکمیل که بیشتر از آن نظاره‌گر شدت کار برای تکمیل آن باشیم، شاهد یک لجام‌گسیختگی در اجرای آن هستیم و حتی زور مسئولان برای به ثمر رساندن آن بی‌نتیجه مانده است.

حوادثی تلخ که هرروز شاهد آن هستیم

جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) معروف به سه‌راهی مرگ به‌عنوان یک نقطه حادثه‌خیز، در این سال‌ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دل‌خراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

باید دانست که کهگیلویه وبویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد، اما در این چند سال در بخش راه، حمل‌ونقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجادشده و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد اما یکی از راه‌های کلیدی در دیار کهگیلویه وبویراحمد که می‌تواند دشت‌های سرود جنوبی و شمالی را به آزادراه شیراز اصفهان متصل دهد همین جاده یاسوج، اقلید بوده که در نیمه‌های راه در حال درجا زدن است.

کهگیلویه وبویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال‌ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه‌گذاری چند برابری برای جاده‌سازی عملیات راه‌سازی در آن به‌کندی صورت می‌گرفت اما در دوست سیزدهم شهید رئیسی شاهد شتاب بخشی در این زمینه بودیم و شاهد بودیم که چندین پروژه بزرگ ازجمله پاتاوه به دهدشت در دولت شهید رئیسی به اتمام رسید.

سرعتی لاک‌پشتی که دوای درد نیست

حال در آخرین شواهد میدانی، شاهد هستیم که این پروژه بعد از فعال شدن دوباره با ورود استاندار و حتی دادستان استان کهگیلویه و بویراحمد به این پروژه و کنار زدن مشکلات و معارضات، بازهم به تعطیلی کشانده شده و سرعت کند این پروده نشان از پروژه‌ای زخمی دیگری در این دیار را می‌دهد.

ضعف در تزریق بودجه و برخی همکاری نکردن مسئولان در راستای رفع معارضات را از دو دلیل مهم این پروژه می‌دانند، پروژه‌ای که تکمیل آن می‌تواند میزان بسیار زیادی از سوانح در این منطقه و حتی مرکز استان را کاهش دهد.

ورودی یاسوج در مخاطره قفل شدن

در همین راستان نیز شاهد هستیم که در برخی از مواقع شاهد ترافیک بسیار وحشتناک در این مسیر ورودی که به دو منطقه مهریان و مادوان که به شهر یاسوج متصل بوده هستیم که براثر حتی یک تصادف کوچک این مسیر برای ساعت‌ها قفل می‌شود و این مسئله درصورتی‌که یکی از تنها مسیرهای رودی شهر یاسوج همین مسیر است و بروز این‌گونه حوادث می‌توانند اثرات سوئی برای آن داشته باشد.

در همین راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در آخرین بازدید که از این پروژه اظهار داشته است، گفته است: معارضات محلی تقاطع غیره مسطح مهریان رفع می‌شود و پیشرفت پروژه شتاب می‌گیرد.

عیسی شهامت با اشاره به معارضات این پروژه ابراز داشته است: انتظار داریم مردم منطقه همکاری لازم را داشته باشند تا هرچه سریع‌تر پروژه به سرانجام برسد.

وی بابیان اینکه معارضات محلی تقاطع غیره مسطح مهریان رفع می‌شود و پیشرفت پروژه  شتاب می‌گیرد، بیان داشته است: این پروژه طی این سال‌ها با مشکلات مختلفی مواجه بود که می‌توان به مشکلات و معارضات محلی و سرعت کند در اجرای آن اشاره کرد.

معاون عمرانی استانداری افزوده است: موضوع معارض پل واقع در این تقاطع و جابجایی تیرهای برق‌ که در مسیر تعریض پروژه است با حضور فرماندار، مسئولین شرکت برق، راه و شهرسازی، شهرداری و نماینده‌ای از معارضین در جلسه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود.

حال سؤال اینجا، مسئله معارضات و راضی کردن صاحبان املاک فوق تا چه وقت صورت خواهد گرفت و چرا اجرا و تکمیل این پروژه مهم و حیاتی در این مدت به دراز کشیده شده و چرا شیرینی تکمیل این پروژه همچنان برای مردم این دیار به تعویق می‌افتد.

320 هزار نفر لنگ یک پل؛

از سویی دیگر رشد کند و دور از انتظار پروژه م مهم حیاتی در شهر یاسوج از دلایل دوم پل سوم بشار، تکمیل نشدن بزرگ‌ترین تالار فرهنگی یاسوج، به سرانجام نرسیدن پروژه‌های کلان عمرانی تا کی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید به دراز کشیده شود و چرا این پروژه‌های زخمی امروز باید برگرده این استان و شهروندان آن سنگینی بکند.

باید دانست که استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع‌شده است.

این استان با داشتن کمتر از 200 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک درزمینهٔ سوانح و حوادث رانندگی است.

جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم‌سطح در تنگ مهریان) یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغ‌های زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب می‌شود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

آخرین اخبار