کارشناس مذهبی:
کربلا یک مکتب است
کارشناس مسائل مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: کربلا یک مکتب است که انسانهای بسیاری در طول حدود چهاردهقرن بعد از عاشورا در این مکتب و با حضور در مجالس ذکر و روضه اباعبدالله تربیت شدند.
حجتالاسلاموالمسلمین سید جواد خاضع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) گفت: قیام امام حسین (ع) سرشار از درسهای معنوی، عرفانی، اخلاقی و تربیتی است. جلوههای اخلاقی فراوانی در نهضت عاشورا و سیره امام حسین (ع) وجود دارد و این نهضت الگوی ناب و ارزشمندی در زمینه تربیت دینی و اخلاقی است.
کارشناس مسائل مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه صفات و اوصاف بسیار زیبایی از قبیل صبر، توکل، شجاعت، ولایتمداری، آزادگی، عزتمندی، ایثار و وفاداری در اصحاب و یاران حضرت سیدالشهدا وجود داشت گفت: پیام مهم قیام امام حسین (ع) مقابله با ظلم و ظالمان، لزوم جلوگیری از غلبه تفکر مادی و شیطانی بر جامعه است و عاشورا و کربلا الهامبخش بشریت برای ایثار، فداکاری و از جان گذشتن در راه خدا و مقابله با ظلم، فساد و گمراهی است.
وی ادامه داد: امربهمعروف و نهیازمنکر یک واجب الهی است و هدف اصلی امام حسین (ع) از قیام، عمل به همین فریضه و امام این واجب را احیا کردند.
خاضع گفت: یکی از نتایج امربهمعروف و نهیازمنکر حضرت سیدالشهدا همراهی زهیر بن قین و توبه جناب حر بود، نهتنها حر بلکه تعداد دیگری از سپاه دشمن هم توبه کردند و به اردوگاه امام پیوستند و در دفاع از امام به شهادت رسیدند، از جمله این افراد دو نفر از خوارج بودند که در سپاه ابن زیاد حضور داشتند، بعد از شهادت امام حسین (ع) وقتی سپاه عمر سعد به خیمههای امام حمله کردند، این دو نفر به فکر فرورفتند و با خود گفتند گروهی که به خیمه زنان و بچهها حمله میکند نمیتواند بر حق باشد، پس حق با امام حسین (ع) بوده است و لذا از همینجا برمیگردند و مقابل سپاه ابن زیاد میایستند و آنقدر در دفاع از خیمههای سیدالشهدا (ع) میجنگند تا به فیض عظیم شهادت نائل میشوند.
کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: این تحولات روحی افراد نشان میدهد که امربهمعروف و نهیازمنکر امام و سخنان و نصایح ایشان بیتأثیر نبوده و اثربخش بوده است که البته اثرات بیشتر آن در نسلهای بعدی ایجاد شد چرا که هر چند قیام امام حسین (ع) در مكان و زمان محدودى به وقوع پيوست، اما درسهاى آن اختصاص به زمان و مكان خاصى ندارد.
وی افزود: کربلا یک مکتب است که انسانهای بسیاری در طول حدود چهاردهقرن بعد از عاشورا در این مکتب و با حضور در مجالس ذکر و روضه اباعبدالله تربیت شدند و با تحول روحی و اخلاقی که پیدا کردند جهت و مسیر زندگی آنان عوض شد.