پرسشگری درباره آموزشِ امروز؛
نقد کتاب «از صفحه خارج شو» در گچساران
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، نشست نقد و بررسی کتاب «از صفحه خارج شو» با حضور نویسنده اثر و جمعی از علاقهمندان در کتابخانه امید خیرآباد گچساران برگزار و خوانندگان کتاب با نگاهی نقادانه، نقاط قوت و ضعف اثر را بررسی کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نشست نقد و بررسی کتاب «از صفحه خارج شو» در کتابخانه امید منطقه خیرآباد گچساران برگزار شد. این نشست با حضور «بهرام درخشانزاده» نویسنده کتاب، بهمن اسدی، مبینا عباسنژاد و فهیمه جلیل از خوانندگان اثر و جمعی از علاقهمندان به کتاب و اعضای کتابخانه همراه بود.
در آغاز برنامه، درخشانزاده خلاصهای از محتوای کتاب و اهدافی را که بهواسطه نوشتن آن دنبال کرده است، تشریح کرد. وی توضیح داد که این کتاب با رویکردی تحلیلی به سیستم آموزشی دانشآموزان میپردازد و این پرسش بنیادین را مطرح میکند که:چرا مدرسه نمیتواند ما را برای جهان پیچیده امروز آماده کند؟پس از سخنان نویسنده، نوبت به خوانندگان اثر رسید تا دیدگاههای انتقادی و تحلیلی خود را مطرح کنند.
نقدهای خوانندگان اثر
بهمن اسدی نقد خود را با اشاره به شیوه تدوین کتاب آغاز کرد و گفت: بهطورمعمول، «شرححال نویسنده» ضرورتی ندارد در ابتدای همه کتابها درج شود، اما ازآنجاکه درخشانزاده در چند فصل کتاب به تجربیات شخصی خود از نظام آموزشی پرداخته است، بهتر بود معرفی کوتاهی از خود و محیط زندگیاش در ابتدای کتاب میآمد تا خواننده شناخت روشنتری نسبت به زمینههای فکری نویسنده پیدا کند.
وی سپس به فصل چهارم اشاره کرد و آن را «پرمحتوا» دانست، اما افزود: در این فصل توضیح داده نشده است که سیستم میانگین در کدام کشورها اجرا میشود. همچنین انتظار میرفت که نمونهای از یک سیستم آموزشی موفق و اجراشده در کشورهای دیگر در کتاب ذکر شود.
اسدی در ادامه با طرح پرسشی چالشی افزود: با توجه به وجود هزاران مؤسسه آموزشی مرتبط با کنکور و سایر نهادهایی که بر اساس ساختار فعلی آموزش فعالیت میکنند، آیا اجرای یک سیستم ایدهآل پیشنهادی، آرمانگرایانه نیست؟
فهیمه جلیل نیز سخنان خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که: آیا کتاب برای استفاده دانشآموزان تمام مقاطع تحصیلی نوشتهشده است؟ وی توضیح داد که اگر مخاطب کتاب تمامی دانشآموزان هستند، لازم بود زبان نوشتار روانتر و مطالب سادهتر و قابلفهمتر ارائه شود.
وی همچنین به وابستگی برخی توصیههای کتاب به شرایط اقتصادی جامعه اشاره کرد و گفت: بخشی از پیشنهادهای ارائهشده برای اجرا نیازمند توجه به وضعیت اقتصادی خانوادههاست، موضوعی که در کتاب کمتر موردتوجه قرارگرفته است.
مبینا عباسنژاد در ادامه نشست، نثر ساده، روان و قابلفهم کتاب را ازجمله نقاط قوت آن برشمرد و گفت: نویسنده توانسته است مفاهیم موردنظر خود را شفاف و مستقیم به مخاطب منتقل کند.
وی افزود: این کتاب میتواند در انتخاب مسیر صحیح زندگی به دانشآموزان کمک کند و از سوی دیگر، جرئت طرح پرسشهایی که نظام آموزشی از آنها گریزان است، ارزش اثر را دوچندان کرده است. به گفته او، کتاب به دانشآموزان کمک میکند تا استعدادهای فردی خود را بهتر کشف کنند.
تصاویر تکمیلی: