رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/07/12 Thursday - 2024 03 October الخميس ، 30 ربيع الأول ، 1446
ساعت
آب به دهدشت غربی نمی‌رسد؛

سال های متمادی کاهش نزولات آسمانی و وقوع خشکسالی همراه با برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، دشت های استان پر آب کهگیلویه و بویراحمد را در در آستانه بحران قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»  استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور واقع شده که سه‌چهارم از مساحت آن را کوه‌ها و یک‌چهارم دیگر را دشت‌ها تشکیل می‌دهند و این دشت‌ها در صنعت دامداری و کشاورزی نقش مهمی دارند.

از سویی دیگر این استان دارای منابع آبی غنی است که بر روی حوزه آبریز قرار دارد و وجود چندین رودخانه پر آب از جمله بشار، مارون و زهره و جراحی باعث شده که این دیار همیشه به سرزمین آب‌های روان شهره یابد.

نفس‌های آخر دشت‌های کهگیلویه

اما متأسفانه برداشت بی‌رویه از منابع آب سفره‌های زیرزمینی، روش‌های غلط و قدیمی آبیاری و کاهش شدید بارندگی همیشه آینده نگران‌کننده‌ای را برای اهالی این سرزمین ترسیم کرده است که باعث شده که همیشه در ایام بهار و تابستان بیشترین شهرهای استان دچار تنش آبی شدید باشند.

از سویی دیگر کاهش بارندگی در استان در سال‌های گذشته سبب کاهش حجم آب در پشت سدهای استان شده و خطر تنش آبی ۶ شهر استان هشدار تلخی است که همیشه به گوش می‌رسد و این استان نهمین استان دارای تنش آبی در کشور شناخته شده است.

یکی از شهرهای مستعد دیار چهارفصل بعد از بویراحمد و دنا، در زمینه آب‌های روان و سطحی شهرستان کهگیلویه بوده که وجود دو سد مخزنی بزرگ کوثر و مارون نوید روزهای پرفروغ دست‌های بی‌آب آن را رقم می‌زد، اما متأسفانه این برنامه‌ها فقط بر روی کاغذ دیده شد و ره به جایی نبرد.

آب به دهدشت غربی نمی‌رسد

مسئولان و نمایندگان شهرستان کهگیلویه در برنامه‌های کاری خودخواهان احداث سد آبریز یا همان مارون دو بوده‌اند تا بتواند دشت‌های تشنه کهگیلویه و بیشتر از همه دهدشت غربی و ساکنانش را از بی‌آبی نجات دهد، اما همچنان احداث این سد در هاله‌ای از ابهام مانده است.

حال با رایزنی‌ها مسئولان وقت سال ۹۶ برای حل مشکل بی‌آبی و کم‌آبی باهدف تأمین آب پایدار چهار شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام طرح آبرسانی از سد کوثر در کهگیلویه کلنگ‌زنی شد.

روزه آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه در یک برنامه زمان‌بندی شده ۳۶ماهه تعریف شد، اما هم اکنون این پروژه در برخی از شهرهای از جمله بهمنی به سرانجام نرسیده است.

پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در سه قطعه شامل قطعه اول از تصفیه‌خانه خیرآباد تا مخزن ۲۰ هزارمترمکعبی تپه نورالشهدا دهدشت به طول ۲۸ کیلومتر و دارای ۵ مخزن با مجموع ظرفیت ۴۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از این مخازن احداث شده و دو مخزن دیگر نیز در حال احداث هستند.

قطعه دوم از تپه نورالشهدا دهدشت به‌طرف شهر سوق و لنده به طول ۲۴ کیلومتر که حدود ۱۲ کیلومتر از این مسیر خاک‌برداری شده و قطعه سوم آن از تپه نورالشهدا به سمت چرام و روستا‌های در طول مسیر به طول ۲۳ کیلومتر بوده که در این قطعه هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

همچنان آب برای مردم دهدشت پایدار نیست

قطعه اول این پروژه به طول ۲۸ کیلومتر در واقع بخش اصلی پروژه محسوب شده و حدود ۶۵ درصد از حجم کل پروژه را شامل می‌شود و شامل ۱۳ کیلومتر لوله ۹۰۰ میلی‌متر و نیز ۱۵ کیلومتر لوله هزار میلی‌متر است.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر شامل ۱۵۳ هزار نفر شهری و ۸۷ هزار نفر روستایی باهدف تأمین ۱۶ میلیون و ۹۴۰ هزار است.

در این طرح در مجموع ۱۷ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ۸۶۰ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ۳۴۵ لیتر در ثانیه به‌منظور انتقال آب موردنیاز صنعت را نیز تأمین خواهد کرد.

 دشنه بی‌آبی بر قلب دشت‌های کهگیلویه

حال قسمتی از این پروژه در ساله‌های گذشته به سرانجام رسید، اما همچنان دشنه بی‌آبی بر دشت‌های کهگیلویه بیش‌تر از همه بر دهدشت غربی چیره شده است و نتوانسته است راه به جایی ببرد.

در روزهای و ماه‌های اخیر به دلیل تنش آبی و بی‌آبی در برخی از مناطق دهدشت غربی شاهد نبود آب آشامیدنی بوده‌ایم و شواهد نشان می‌دهد مردم این دیار برای دست‌یابی به آب سالم مبادرت به خرید آب در دبه‌های بیست لیتری هر کدام به مبلغ پنجاه‌هزار تومان کرده‌اند.

پروژه آبرسانی همچنان در هاله‌ای از ابهام

مسئله‌ای که برای استانی که خود سرزمین آبی روان و چشمه‌های جوشان بوده، مسرت‌بخش نیست و نمی‌تواند نویدبخش روزهای خوشی برای این دیار باشد.

حال سئوال اینجاست که چرا همچنان مسئله آبرسانی به دهدشت غربی در هاله‌ای از ابهام فرورفته و چرا همچنان آب سالم به مردم این دیار نمی‌رسد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار