رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-05-01 11:27 شماره خبر : 5961 https://sobhezagros.ir/short/NBmOA 0
آب نیست، سؤال نفرمائید!

قطعی بدون برنامه آب شرب در برخی از مناطق یاسوج باعث نارضایتی کسبه و بازاریان شده و آن‌ها خواهان جوابگویی مسئولان در مورد این قطعی مکرر در برخی ساعات شبانه‌روز هستند.

کمبود آب در کهگیلویه وبویراحمد، به مشکلی ریشه‌دار تبدیل‌شده و مردم شهرهای این استان سال‌هاست با رنج کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای بسیاری از مردم به چالشی جدی تبدیل‌شده است. 

در سال‌های اخیر، اقداماتی برای رفع مشکل کمبود آب در کهگیلویه وبویراحمد انجام‌شده است؛ ازجمله این اقدامات می‌توان به احداث سدهای کوثر و تنگ سرخ، احداث شبکه‌های آب‌رسانی در شهرها و روستاها و اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد؛ بااین‌حال، این اقدامات کافی نبوده و همچنان بسیاری از مردم این استان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

آب نیست،سؤال نفرمایید

حال به‌عنوان‌مثال شهر یاسوج مرکز استان در سال‌های اخیر با مشکلاتت عدیده بی‌آبی روبه‌رو بوده و همین قطع آب در برخی از مناطق شهر یاسوج باعث نارضایتی شهروندان این شهر شده است.

هرچه به گفته مسئولان قطع آب با زمان‌بندی خاص وجود ندارد، اما شهد هستیم در پاره از ساعت شبانه‌روز در برخی از مناطق شهر یاسوج ازجمله هجرت‌ها، شاهد قطع آب در ساعتی از شبانه‌روز هستیم که باعث نارضایتی کسبه و بازاریان و حتی شهروندان شده است.

این قطعی بدون برنامه باعث شده که شهروندان در این ایام گرم سال ناراضی از این مسئله باشند.

تشنگی در کنار رودخانه‌های خروشان

به گفته کارشناسان شهر یاسوج و بالطبع کهگیلویه وبویراحمد یکی از پربارش تریم استان‌های کشور است که در حوزه آبریز وجود دارد ،؛ اما مدیریت ناصحیح از آب و تشنه ماندن شهرنشینان و روستائیان آن در کنار رودخانه‌های خروشان ،بسیار تعجب‌برانگیز است.

باید دانست که بیشتر آب شهر یاس.ج و حومه آن از چاه های آب در منطقه تنگاری و منطقه چم خانی مزدک و چم بلبلی یاسوج تأمین می‌شود و میزان کمی از آب آشامیدنی این شهر از آبشار یاسوج است و رودخانه پر آب بشار و مهریان همچنان نتوانسته‌اند در این زمینه کمک یار آب‌رسانی به میزان قابل‌توجهی از شهروندان باشند و بیشتر این آب‌های روان صرف مسائل کشاورزی می‌شود.

شبکه فرسود آب و هدر رفت 60درصدی منابع آبی

از سویی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی، کمبود منابع آبی، خشک‌سالی‌های اخیر و الگوی غلط مصرف آب، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حل مشکل کمبود آب در این استان هستند.

به گفته آن‌ها، برای رفع این چالش‌ها، باید اقداماتی مانند اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی، توسعه منابع آبی، مدیریت صحیح منابع آب و اصلاح الگوی مصرف آب انجام شود.

مدیریت صحیح منابع آب، توزیع عادلانه آب، جلوگیری از هدر رفتن آب و استفاده از فنّاوری‌های نوین برای بهبود راندمان شبکه‌های آب‌رسانی ازجمله راهکارهای دیگری هستند که کارشناسان برای حل مشکل کمبود آب در کهگیلویه وبویراحمد ارائه می‌کنند.

فرهنگ‌سازی صحیح و راهه‌ای برون‌رفت از مشکلات

علاوه بر این، آن‌ها بر اصلاح الگوی مصرف آب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حل این مشکل تأکید می‌کنند.

به گفته کارشناسان، با فرهنگ‌سازی، نصب انشعابات کم‌مصرف و اجرای طرح‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف می‌توان الگوی مصرف آب در این استان را اصلاح کرد.

از سویی دیگر باید بدانیم که سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم برای حل معضل کمبود آب در استان کهگیلویه وبویراحمد با اختصاص اعتبارات ملی و شتاب بخشی در اجرای برخی ابر پروژه‌ها ازجمله طرح آب‌رسانی به چهار شهر کهگیلویه بزرگ از سد مخزنی کوثر امیدها را برای کاهش عطش و پایان رنج بی‌آبی در این خطه زنده کرده است.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار