رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/07/03 Tuesday - 2024 24 September الثلاثاء ، 21 ربيع الأول ، 1446
ساعت
فیلم؛

دهکده توریستی «کَریَک» از روستا‌های پلکانی جنوب ایران است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب سی‌سخت در شهرستان دنا قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» دهکده توریستی کریک را همه به نام ماسوله جنوب می شناسند و امروز با این نام معروف شده است، رودخانه‌ای از میان روستا عبور می‌کند که بر طراوت و شادابی آن می‌افزاید و تاکستان‌های انگور و باغ های زیبا در این روستا بر زیبایی آن می‌افزایند.

 

این روستای زیبا از اماکن دیدنی سی سخت به شمار می‌آید و در میان دره‌ای باصفا و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت قرار دارد، این مسیر که در کنار رشته‌کوه‌های دنا قرار گرفته، از مسیر‌های صعود به قله دنا است. 

 

ارتفاع روستای کریک حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا است. بافت دهکده بسیار قدیمی بوده و خانه‌ها به‌صورت پلکانی هستند.

 

دهکده توریستی کریک دارای آب و هوایی خوب است و در میان دره‌ای باصفا و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت قرار گرفته است. هوای روستای کریک در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است. 

 

رودخانه کریک معروف به رودخانه «پل کلو» از میان روستا عبور می‌کند و بر طراوت و شادابی فضای روستا افزوده است. این روستا یکی از مسیر‌های صعود به قله دنا است که همه ساله میزبان طبیعت‌دوستان و توریستان است. 

 

اطراف رودخانه پرآب روستا با انبوهی از درختان بلند مثمر و غیرمثمر، از جمله مکان‌های جالب توجه گردشگران برای اقامت موقت به‌خصوص در نیمه اول سال است.

 

 

درختان سیب، انگور، هلو و همچنین سپیدار‌های سربه فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است، چشمه‌های متعدد حاشیه رودخانه و استخر پرورش ماهی از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای کریک هستند.

 

دهکده توریستی کریک در یک ناحیه کوهستانی، روی شیبی ملایم استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر خانه‌های این روستا عموما یک طبقه بوده و با دیوار‌های ضخیم ساخته شده‌اند. 

 

روستای کریک یکی از روستا‌های توریستی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و به شکل پلکانی ساخته شده است. در این نوع از معماری، پشت بام خانه، حیاط خانه دیگری محسوب می‌شود.

 

روستای کهنسال کریک بافتی قدیمی با خانه‌های کاه‌گلی، طبیعت بکر و قبرستان تاریخی دارد که در دل طبیعت پنهان شده‌اند. این روستا از قدیمی‌ترین روستا‌های دنا است و سابقه تاریخی آن به پیش از ورود اسلام به ایران می‌رسد. سقف و تیرک‌های خانه‌های روستای کریک از چوب و دیوار خانه‌ها از خشت، گل و سنگ ساخته شده است.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار