رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-15 22:46 شماره خبر : 3378 https://sobhezagros.ir/short/V9kEP 0
مسئولان پاسخگوی نگرانی مردم باشند؛

موج جدید و چراغ خاموش افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی برخی شهروندان در کهگیلویه و بویراحمد را نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد تنها در سرفصل طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر۲۲هزار واحد مسکونی باید تولید کند که این رقم با ساخت و ساز هایی که خود مردم انجام می دهد افزایش چشمگیری دارد و در این رابطه با افزایش طبقات مسکن بنظر می رسد نیاز مرکز استان به ساختمان بیش از آنچیزی است که برنامه ریزی شده است.

چند سالی است که با رسیدن به فصل نقل و انتقالات اجاره نشین ها شاهد افزایش قیمت های نجومی اجاره بها هستیم و بدون شک این افزایش قیمت ها با کمبود ساخت و ساز و بهای مصالح ساختمانی ارتباط مستقیم دارد و هرگز مسئولان نمی توانند با بخشنامه و توصیه جلوی افزایش قیمت این نیاز اساسی مردم را بگیرند.

علاوه بر اینکه یک هزار و ۸۱۴ جوان کهگیلویه و بویراحمدی پشت نوبت دریافت زمین رایگان در قالب طرح جوانی جمعیت هستند بالغ بر ۵۱ درصد مردم استان متقاضی ساخت مسکن طرح ملی در یاسوج هستند و همه اینها نیاز ساخت و ساز را در این استان افزایش می دهد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را دارد و یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است، این استان ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد آن در شهرها و ۴۶ درصد در روستاها زندگی می‌کنند و ضرورت دارد تا مسئولان نسبت به تولید واحد های مسکونی با برنامه حرکت کنند و اجازه افزایش قیمت ها را با توجه به افزایش مهاجرت و کمبود مسکن را ندهند.

از مهمترین چالش های ساخت مسکن برای سازندگان در این مسیر پر از رنج می توان به افزیش قیمت مصالح و فرایند های پر از پیچ و خم صدور مجوز همراه با بیمه و مالیات های گرانبها است که کهگیلویه و بویراحمد با محرومیت اقتصادیی که دارد بیش از سایر مناطق با آن دست و پنجه نرم می کند.

 با شروع فصل بهار که در کهگیلویه و بویراحمد شاهد تحرک های ساخت و ساز هستیم برخی از مخاطبان ما در تماس با دفتر رسانه ای از افزایش قیمت های مصالح بخصوص در مرکز استان انتقاد می کنند و خواستار پیگیری این موضوع مهم از مسئولان هستند.

امیر رضا محتشم جوان کهگیلویه و بویراحمدی در تماس با خبرنگار ما با انتقاد از افزایش چراغ خاموش برخی اقلام مصالح ساختمانی در شهر یاسوج گفت: قیمت مصالح ساختمانی به صورت آرام و بی سر و صدا افزایش یافته و همه مصالح با افزایش حداقلی به واسطه ارتباطی که با هم دارند قیمتی نجومی را ایجاد می کنند.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم مثالی بزنیم باید به افزایش قیمت شن و ماسه اشاره کنیم که این افزایش باعث بالا رفتن قیمت بتن، قیمت کرایه حمل، قیمت کارگر، قیمت بنا و سایر اقلام می شود.

محتشم تصریح کرد: شاید بنظر مسئولان یک کالا قیمت جزئیی افزایش پیدا می کند اما همین یک کالا ارتباط مستقیمی با سایر اقلام دارد و با همین اندک ها است که شاهد افزایش نجومی ساخت و ساز می شویم.

او تاکید کرد: اگر مسئولان با افزایش قیمت های مصالح برخورد نکنند بدون شک در تابستان با توجه به افزایش مهاجرت ها و کمبود مسکن طیف زیادی از مردم که مستاجر هستند باید طعم تلخ گرانی را بچشند.

 حسن ب فروشنده مصالح ساختمانی که نخواست تصویر و شهرت وی منتشر شود با بیان اینکه: برخی از این مصالح که در سطح کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در استان تولید نمی شود گفت: بدون شک با توجه به قیمت حمل مصالح به استان به قیمت کالا اضافه می شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه بتوانیم در قیمت مصالح ساختمانی، ثبات و تعادل را ایجاد نماییم، بازار مسکن به ثبات خواهد رسید.

این فروشنده مصالح ساختمانی با اشاره به اینکه شن، ماسه و سیمان از نهاده های ساختمان سازی است که در استان تولید چشمگیری دارد اظهار داشت: افزایش غیر معقول نهاده ها در تولید بلوک و سایر نیازمند های ساخت و ساز اثر دارد بنابرین اگر مسئولان استان جلوی رشد قیمت ها و افزایش دستمزد را بگیرند قیمت تمام شده ساخت کاهش می یابد و همه از این کاهش سود می برند بخصوص مستاجر ها.

وی در پایان تاکید کرد: اگر قیمت مصالح کاهش یابد علاوه بر افزایش فروش ما و رشد ساخت و ساز شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

تلاش خبرنگار ما برای ارتباط با امیر تیمور موسویان مدیر کل صمت کهگیلویه و بویراحمد نتیجه بخش نبود تا در راستای افزایش چراغ خاموش بهای مصالح ساختمانی در استان گفتگویی را ترتیب دهیم، اما به منظور پاسخگویی به درخواست های مردم سعی می کنیم تا در این رابطه حتما گفتگویی را با کارشناسان و مسئولان داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار