رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
پرواز در خیابان های شهر؛

مشکلات عدیده و سریالی سرعت گیرهای عموماً غیر استاندارد در معابر شهرهای یاسوج به یک مسئله مهم و مصیبت بزرگ برای شهروندان تبدیل شده و این سرعت گیرهای بی نشان امروز بلای جان خودروهای نقیله شهروندان نیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛سفرهای درون‌شهری به علت فعالیت‌های مختلف روزانه مردم صورت می‌گیرد و گستردگی و جمعيت بالای شهرهای کمتر توسعه‌یافته و محروم سبب شده است، تا حجم سفرها و انجام سفر بسيار بيشتر از تسهيلات ارائه‌شده در يک شهر باشد.

 بنابراين لازم است كه سفرهای درون‌شهری به‌گونه‌ای مديريت شوند که آرامش شهروندان و ترافیک شهری تحقق یابد، که این دو وظیفه شهرداری‌ها و شورای ترافیک شهر است.

ماجرای افزایس سرعت گیرهای غیراستاندارد

سرعت‌گیر یا سرعت کاها به‌عنوان یکی از ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا شناخته‌شده و در کشور ما و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد هم به‌طور گسترده در حال استفاده است.

اما بااین‌وجود اگر استانداردهای لازم در نصب این سرعت گاه‌ها آن رعایت نشود یا مکان‌یابی مشخصی برای آن نباشد نه‌تنها اثرگذاری مثبت نداشته بلکه باعث ایجاد خسارات مالی و جانی هم می‌شود.

حال با این منوال امروز شاهد افزایش روزافزون و قارچ گونه سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و غیر فنی در سطح شهرهای استان ازجمله شهر یاسوج هستیم که موضوع ازیک‌طرف آرامش را از روح و روان شهروندان گرفته و از منظری دیگر خود باعث افزایش ترافیک و افزایش تصادفات و خسارات مالی به بسیاری از شهروندان نیز شده است.

احداث سرعت گیر بدون مطالعه در یاسوج؟

متأسفانه در این راستان نیز دیده‌شده که تقریباً هیچ‌گونه مطالعه دقیقی در مورد طراحی و چگونگی جانمایی سرعت‌گیرها صورت نگرفته و غالباً با بدون در نظر گرفتن اصول فنی و استاندارد به ساخت این سرعت‌گیرها مبادرت شده و در برخی از مواقع نیز با توجه به حساسیت بالا و تصادفات بیشمار این سرعت گاه‌ها بعد از چند روز برچیده شده است.

امروز به عینه دیده می‌شود که ساخت چند سرعت گاه در سطح شهر یاسوج بعد از قریب چند روز و هفته برچیده شده که این موضوع نیز بار مالی زیادی را بر روی ادارات خدمات رسان گذاشته و این سؤال پیش می‌آید که چرا اول‌ازهمه هیچ‌گونه دقت سنجی و نقشه میدانی در نصب این سرعت گاه‌ها انجام نگرفته و دوماً چرا برای این سرعت‌گیرها علامت و تابلوی خاصی تهیه و تدوین‌نشده است.

حال باید بدانیم که این سرعت‌گیرها  نباید در معابر که دارای شیب، پیچ‌های چند درجه و حتی معابری که عرض آن‌ها کم است نصب شوند که این موضوع در حال حاضر در شهر یاسوج به‌هیچ‌وجه لحاظ نشده و بدون استثنا مانده است.

از سویی دیگر در خیابان‌ها و معابری که سرعت مجاز تا 30 کیلومتر بر ساعت باشد تنها، سرعت‌گیر، با مشخصات فنی و فیزیکی گفته شده با جنس لاستیکی و پلاستیکی  مجاز است ولی ما می بنیم که در این معابر نیز از سرعت‌گیرهای استفاده می‌شود که توسط آسفالت احداث‌شده‌اند.

به‌کارگیری سرعت‌گیر در خیابان‌هایی که مسیر اصلی حرکت آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی بوده ،ممنوع است، البته نصب سرعت‌گیرها و سرعت گاه‌ها بایستی با علائم مشخص همچون تابلو، روشنایی، تغییر رنگ و خط‌کشی باشد.

مهندس اشتباه در احداث سرعتگیرهای شهر!

حال می‌بینیم طراحی اشتباه و مهندسی برخی از این سرعت‌گیرها باعث شده که  در بسیاری از این سرعت گاه‌ها غالباً شاهد آب‌گرفتگی هنگام بارندگی و از بین رفتن روسازی و افزایش تصادفات در این مناطق باشیم.

حال با این منوال باید بدانیم که مشکلات عنوان‌شده در کشورهای پیشرفته با طراحی سرعت‌گیرها و سرعت کاه های هوشمند نه‌تنها برطرف شده بلکه تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و از این نوع سرعت‌گیرها برق تولید می‌کنند؟

مسئله‌ای که شاید باید سالهای سال بگذرد که این فنّاوری به خیابان‌های شهرهای ما ورود کند و شهروندان از این کلاف سردرگم خلاص شوند.

البته رانندگان هم باید بدانند که درواقع نحوه رانندگی هر شخص نمونه‌ای بارز از اخلاق اجتماعی وی است، چراکه رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی در مقابل محرک‌های ترافیکی نمونه‌هایی از رفتار اجتماعی راننده است.

 

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار