رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
زنگ خطر در حلبی‌آباد یاسوج!

جمعه بازار فعلی یاسوج که همانند حلبی‌آباد است، زیبنده کاسب‌کار نیست و کسبه باید محیطش برازنده خودش باشد و از طرفی زیبنده شهر ما که نام پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد، نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛مسئولان و متولیان امر بعد از گذشت 17 سال هنوز نتوانسته‌اند جمعه‌بازار یاسوج را به‌گونه‌ای تعیین تکلیف کنند که کسبه این بازار راضی شوند و وضعیت به سامان برسد.

جمعه‌بازار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 17 سال پیش در محدوده منطقه بن سنجان در مسیر یاسوج به اصفهان به‌صورت موقت و فقط برای روزهای جمعه با توجیه کاستن از حجم زیاد دست‌فروشان در سطح شهر توسط شهرداری یاسوج راه‌اندازی شد.

 

مشکلات این بازار همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

زنگ خطر در حلبی‌آباد یاسوج!

این بازار که به حلبی‌آباد نیز مشهور بوده بیشتر برای این مسئله احداث شد که بتواند تجمیعی برای کاسبان دوره‌گرد باشد و چهره شهری یاسوج مرکز استان را ترمیم ببخشد ، اما این طرح در همان اوایل شکست خورد و نه کاسبی از سطح شهر برچیده شد و نه این جمعه‌بازار به‌طور موقت احداث.

جمعه‌بازار یا همان حلبی‌آباد در سال 1385 برای جلوگیری از فعالیت دست‌فروشان در سطح شهر یاسوج باتدبیر شهردار وقت در زمین به مساحت 17 هزار مترمربع در ورودی شهر و قبل از میدان جهاد در زمین خاکی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

این مکان امروز به دلیل ساختار ناایمن خودش و توجه نکردن به مسائل ایمنی شباهت بسیاری به پلاسکو دارد وی وقوع یک آتش‌سوزی می‌تواند داستان‌های مهیب و غم‌انگیز را برای این مکان رقم بزند.

 

 

مشکلات این بازار همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

هرچند شهرداری یاسوج در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای انتقال کسبه به بازار جدید که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث‌شده، داشته‌ اما تاکنون با مقاومت کسبه این موضوع تحقق‌نیافته است و این مسئله امروز به یک آسیب بزرگ اجتماعی برای مردم منطقه بنسنجان تبدیل‌شده است.

از سویی دیگر بعد از واقعه آتش‌سوزی در سال 97 در این جمعه‌بازار موضوع جمع‌آوری و ساماندهی آن بیش‌ازپیش موردتوجه مسئولان قرار گرفت اما هنوز بعد از پنج‌سال نوز هیچگونه تحققی برای از بین بردن این سازه‌های موقت صورت نگرفته و جمعه‌بازار همچنان یکی از پرترددترین و یکی از خطرناک‌ترین مکانه‌ای شهر یاسوج به دلیل نبود ایمنی است.

 

 

مشکلات این بازار همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

مشکلات بازار روز همچنان بر پاشنه قبل می‌چرخد

امروز این مجموعه که به بازار روز نیز تغییریافته برخلاف نامش درگذشته که به نام جمعه‌بازار فعالیت داشت محدود به‌روزهای جمعه نیست و به بازارچه‌ای دائمی تبدیل‌شده که اکنون بیش از هزار جایگاه و 480 صنف در آن مشغول به فعالیت و امرارمعاش هستند.

ابن بازار با توجه به فضای ساختاری و سازه‌های موقت، بدفرم و غیراستاندارد بوده و این بازارچه از زمان شهردار و شورای سابق موضوع جمع‌آوری یا ساماندهی این بازار بار ها موردبحث و بررسی قرارگرفته است، ولی بعد از چندین شورا و سه شهردار همچنان مشکلات آن پاشنه آشیلی برای شهروندان و شهرداری یاسوج و مسئولان استانی شده است.

 

 

مشکلات این بازار همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

ترافیکی که ورودی یاسوج را قفل کرد!

از سویی دیگر ترافیک کسل‌کننده و خطرناک در برخی از ایام هفته در مسیر تردد این بازارچه به معضلی برای شهروندان تبدیل‌شده و حتی گاهی دیده می‌شود به دلیل ازدیاد شهروندان و حتی دست‌فروشان در ورودی این بازارچه ، این مکان به‌کلی قفل می‌شود که مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است.

حال بعد از سال‌ها کش‌وقوس فراروان شهروندان و حتی برخی از کسبه خواهان به ثمر رسیدن قول‌های مسئولان شهری برای این منطقه هستند.قول‌هایی که به ساماندهی این بازارچه مربوط می‌شود، ساماندهی که می‌تواند چهره بازارچه‌های یاسوج را هم زیباتر و از مشکلات به وجود آمده در منطقه بکاهد.

انتظار می‌رود تیم جدید مدیریت شهری  مرکز استان و شهردار جدید که خود از بدنه شورا بوده برای این مسئله نسخه‌ای جدید بپیچید و یک‌بار برای همیشه مشکلات حلبی‌آباد را مرتفع کند.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار