رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
حکایت قیمت‌های نجومی مرغ؛

پس از چند ماه ثبات قیمت در بازار مرغ، بازهم قیمت آن افزایش‌یافته است و بدون نظارت مسئولان مربوطه در شهرهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد با نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، گرانی بی‌رویه بازار مرغ این روزها در بسیاری از استان‌ها ازجمله در استان کهگیلویه وبویراحمد باعث شده تا شهروندان در این زمینه نگران باشند و نبود نظارت کافی بر بازار این کالای اساسی آن‌ها را آشفته کرده است.

پس از چند ماه ثبات قیمت در بازار مرغ، بازهم قیمت آن افزایش‌یافته است و بدون نظارت مسئولان مربوطه در شهرهای مختلف استان  با نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

مرغ دو نرخی در بازار کهگیلویه وبویراحمد

این در حالی است که قریب به سه ماه مرغ با نرخ ۸۵ هزار تومان عرضه می‌شد و این مبلغ در یک بازه زمانی کوتاه کمتر هم شده بود اما به‌یک‌باره قیمت مرغ دچار نوساناتی شده و قیمت آن به 99هزار تومان و قیمت مرغ منجمد دولتی به 77هزار تومان و آزاد آن هم به 100هزار تومان رسیده است.

بعد از افزایش شدید قیمت مرغ در ماه‌های ابتدای امسال، دولت با برنامه‌ریزی برای افزایش جوجه ریزی تلاش کرد قیمت مرغ را در بازار به تعادل برساند که باعث شد قیمت مرغ از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا کانال ۸۰ هزارتومانی پایین بیاید، اما در روز‌های گذشته روند افزایشی دوباره آغازشده است.

 

مرغ یاسوج یک پا دارد؟

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ما  قیمت مرغ امروز در بازار مرکز استان به 99 هزار تومان رسیده است و نپوید نظارت نیز باعث شده که این قیمت‌ها بالا و پایین داشته باشد و هر فروشنده‌ای به‌دلخواه خود مرغ را بفروشد.

پرواز مرغ از سفره مردم بی بضاعت

تورم،نبود نهادهای دامی، خشک‌سالی،عرضه کم در چند ماه اخیر باعث شد که گوشت قرمز از سفره مردم پر بکشد و افزایش پر نوسان نیز امروز گریبان گوشت سفید را نیز بگیرد. 

مصرف گوشت همواره یکی از توصیه‌های کارشناسان تغذیه برای سلامت جسم است اما متأسفانه گوشت قرمز، گرانی را خجالت‌زده کرده و مردم به‌ناچار مرغ را در سبد غذایی خود جایگزین گوشت قرمز کردند، اما امروز نیز گوشت به دلیل نوسانات قیمتی که دارد در حال خارج شدن از سبد کالایی خانوارهای کم‌درآمد است.

بر اساس مشاهدات قیمت مرغ در روزهای اخیر به ۹۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده و هر از چند گاهی شاهد این افزایش قیمت هستیم که متأسفانه بجای چاره‌اندیشی و بازگشت به قیمت قبل، بازار مرغ با نرخ بالاتری به ثبات می‌رسد. 

چرا مرغ منجمد قیمت های منجمد شده را نمی شکند

هرچند که دولت سعی کرده باعرضه مرغ منجمد این قیمت‌ها را تا حدودی کاهشی کند، اما عرضه کم این محصول در بازار و صف‌های طویل و دراز و بعضاً عرضه این مرغ‌ها در بین رستوران‌ها باعث شده که این کالای غذایی حال‌وروز خوبی نداشته باشد.

 

مرغ یاسوج یک پا دارد؟

این گرانی مرغ باعث شد که استاندار استان شخصاً به این مسئله ورود کند و خواهان تعادل بازار مرغ استان با دیگر استان‌ها شوند و از نبود نظارت کافی در این زمینه گلایه کرده است .

این اختلاف قیمت غیر قابل هضم است

احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه هرگونه افزایش قیمت در مواد خوراکی مردم ممنوع بوده، گفته است: تفاوت قیمت مرغ زنده در این استان با سایر استان‌ها حدود ۹۰ هزار ریال بیشتر است.

سید علی احمدزاده در نشست ستاد تنظیم بازار، اظهار کرده است: هرگونه افزایش قیمت در مواد خوراکی مردم ممنوع است و باید در قیمت گوشت تثبیت وجود داشته باشد؛دستگاه‌های متولی این موضوع را کنترل کنند و هر دستگاهی که در این زمینه کوتاهی کند باید جوابگوی دولت باشد.

او افزوده است: اگر جوجه ریزی افزایش داشته نباید قیمت مرغ در استان ما بالاتر از سایر استان‌ها باشد، مدیران مربوطه موظف هستند این تفاوت قیمت را رفع کرده و به متوسط کشوری برسانند.

قیمت مرغ در استان کاهشی شود

احمدزاده بیان کرده است: دولت تکلیف کرده که هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشیم بنابراین باید قیمت گوشت قرمز تثبیت و قیمت مرغ کاهش داشته باشد البته در صورت واردات گوشت قرمز به کشور و استان قیمت این کالای اساسی نیز باید کاهش یابد.

او خواستار نظارت حوزه اقتصادی و دستگاه های نظارتی بر بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت ها شد و افزوده است: تعزیرات حکومتی، بیشتر با نگاه تعامل با کسبه و بازاریان بر بازار نظارت داشته باشد.

استاندار نیز به موضوع کمبود نهاده های دامی اشاره کرد و گفته است: دولت برای رفع این مشکل چاره اندیشی کرده است.

احمدزاده بیان کرده است: در نشست هیات دولت این مسئله مطرح و مقرر شد هر استانی موضوع کمبود نهاده های دامی را از طریق واردات مدیریت کند که با این شرایط کهگیلویه وبویراحمد می تواند علاوه بر ورود نهاده های دامی صادرات محصولات کشاورزی را انجام دهد.

حالا با توجه به ورود استاندار به مسئله افزایش بیش از اندازه قیمت مرغ در استان می طلبد که مسئولان ذیربط در این زمینه پاسخگو باشند، هرچند که با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت مرغ، هنوز هیچ یک از مسؤولان در این باره توضیحی ارائه نداده‌اند.

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار