چالشهای توسعه راه در کهگیلویه و بویراحمد؛
محدودیتهای بودجهای توسعه راه نیازمند نگاه برنامهوبودجه
تکمیل و توسعه راه در مناطق دورافتاده و روستایی با مشکلاتی از جمله معارض و مهمتر کمبود بودجه مواجه است تا متولیان راهداری و حملونقل جادهای گرهگشایی را در تأمین بودجه توسط سازمان برنامهوبودجه بدانند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» وجود راههای مناسب و ایمن در ابعاد مختلف اهمیت فراوانی دارد. کاهش تصادف و رفع خطر مرگومیر، توسعه اقتصادی یک منطقه و تأثیرات مثبت در جلب گردشگر بخشی از اهمیت راه خواهد بود.
آثار ارزشمندی که توسعه راه به همراه دارد
طبق اظهارات تخصصی کارشناسان بهبود وضعیت راهها میتواند بهنوعی تضمینکننده اقتصاد یک منطقه باشد چرا که این امر سبب تسریع حملونقل جادهای و کاهش مصرف سوخت گردیده و به لحاظ زیستمحیطی نیز دارای آثار و تبعات مثبتی خواهد بود.
بهطورکلی از مهمترین شاخصهای توسعهیافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جادههای اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراههاست که تحقق آن به بهبود شاخصهای اقتصادی و تجاری منجر میشود.
راه در حوزه حملونقل نقش مهمی برای جابهجاییهای مختلف دارد. انواع روشهای مختلف حملونقل، به حملونقل جادهای وابسته هستند، اما حملونقل زمینی خود به طور مستقل میتواند کالا را از ابتدای مبدأ به انتها و مقصد اصلی برساند. این روش در مسیرهای کوتاه برای کنترل هزینههای بستهبندی، بهترین انتخاب محسوب میشود. باتوجهبه تأثیرات شگرف حملونقل از طریق جادهها بر کشاورزی، صنایع و آموزش و همچنین تأثیر آن بر رشد اقتصاد یک کشور، پیشرفت روزافزون این سیستم حملونقل باعث پیشرفت کشور خواهد شد.
نقاط حادثهخیز در کهگیلویه و بویراحمد چه وضعیتی دارد؟
در همین رابطه وجود راههای مناسب در استان کهگیلویه و بویراحمد که کریدور شمال به جنوب محسوب میشود امری حیاتی است و نبود آن میتواند آثار زیانباری بر بخش حملونقل، گردشگری و نداشتن تردد امن اشاره کرد.
توجه به مقوله راه در کهگیلویه و بویراحمد در چند سال گذشته یکی از مهمترین اولویتها و مطالباتی بود که توسط مردم استان بیان شد تا نقاط حادثهخیز رفع شود و تردد امن در جادههای کهگیلویه و بویراحمد جریان پیدا کند.
۱۳ نقطه حادثهخیز در کهگیلویه و بویراحمد در حال رفع مشکل
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: رفع نقاط حادثهخیز در کهگیلویه و بویراحمد در طی سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفت. در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۳ نقطه حادثهخیز شناسایی شد.
حمیدرضا پیمانجو به رفع نقاط حادثهخیز در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸ نقطه حادثهخیز رفع شد و ۳ نقطه در ابتدای سال جاری و مابقی تا پایان سال رفع خواهد شد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت ایمنسازی جاده دهدشت – سوق گفت: عملیات روکش آسفالت در جاده دهدشت – سوق صورت گرفت و ایمنسازی آن یعنی نیوجرسی و خطکشی و... دنبال شد.
محدودیتهای بودجهای عملیات آسفالت در روستاها را با وقفه مواجه میکند
پیمانجو با اشاره به اینکه با درنظرگرفتن بودجه توسط سازمان برنامهوبودجه توجه به آسفالت مناطق دورافتاده در دستور کار قرار خواهد گرفت اظهار داشت: مناطق روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که نیاز به آسفالت دارد و تحقق این موضوع نیاز به تخصیص بودجه توسط سازمان برنامهوبودجه دارد.
این مسئول افزود: در برخی مناطق موانعی همچون معارضات سبب میشود تا روند خدمترسانیها در حوزه آسفالت، روکش آسفالت و... با وقفه مواجه شود و در هر زمان که معارضی باشد و حل شود اقدام به رفع مشکل خواهیم کرد.
انتهای خبر/