رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-18 08:56 شماره خبر : 3981 https://sobhezagros.ir/short/eolRj 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

منطقه حادثه خیز تنگ کناره، یکی از چندین نقاط حادثه خیز در مرکز استان بوده که بسته بودن رمپ خروجی آن از سمت کشتارگاه یاسوج نیز بر خطرناک بودن آن افزوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» جاده‌های استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی در دل کوه‌ها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را می‌طلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راه‌های مواصلاتی دارد و درواقع روزانه خانواده‌های زیادی را داغدار و یا گرفتار بیمارستان می‌کنند.

از سوی دیگر این استان به دلیل قدمت جوان در استان شدنش ، توانسته است بسیاری از پارامترهای توسعه را نیز کسب کند و آن‌هم وجود ۶۸۰۰ کیلومتر راه‌های استانی در کهگیلویه وبویراحمد، گه از این میزان ۱۸۴ کیلومتر چهار خطه، ۵۰۶ کیلومتر راه اصلی، هزار و صد و نود و دو کیلومتر راه فرعی و مابقی راه‌های روستایی است. 

اما سویی دیگر به دلیل داشتن موقعیت توپوگرافی ساخت یک متر در این جاده برابر با چند متر جاده‌سازی در استان‌هایی دیگر است که همین مسئله باعث شده که درزمینهٔ تصادفات به دلیل داشتن بیش از هزار و پانصد کیلومتر نقاط حادثه‌خیز داشته و دارای بیش از ۴۰ گردنه خطرناک باشد

در همین راستاست که حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جاده‌ای در کهگیلویه وبویراحمد همیشه وجود داشته و بار ها از سوی رسانه‌ها موردنقد قرارگرفته چنانکه به‌طور میانگین هر ۲ روز یک‌بار شاهد وقوع حوادث تلخ جاده‌ای بوده و افراد زیادی در جاده‌های استان جان خود را ازدست‌داده‌ایم.

افزایش خوردو بدون زیر ساخت در استان

حال استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در استان کهگیلویه وبویراحمد در سال‌های گذشته بشدت افزایش‌یافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری بی‌شماری شده است.

ماجرای بسته بودن رمپ خروجی محور تنگ کناره

اما در تصادفات برون‌شهری،هرچند که جاده را بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها به‌عنوان دلیل اصلی تصادف قلمداد می‌کنند، اما باید راننده و سرعت مطمئنه را نیز به آن افزود، که در همین راستا نقاط حادثه‌خیزی مانند زخم‌هایی پنهان، جان انسان‌های بی‌گناه را می‌گیرند و خسارات مالی هنگفتی را به بار می‌آورند. 

حال نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که همین موضوع باعث شده که روزانه شاهد تصادفات مرگبار باشیم، این نقاط، که در اثر نقص در طراحی، ساخت یا نگهداری جاده‌ها به وجود می‌آیند، شرایط رانندگی را به‌طور قابل‌توجهی خطرناک می‌کنند و احتمال وقوع تصادفات دل‌خراش را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

یکی از نقاط سخت گذر و حادثه‌خیز در ورودی شهر یاسوج جاده معروف و پرحادثه تنگ کناره بوده که به دلیل یک شیب ۶۰ درصد و داشتن موقعیت خاص در رودی شهر همیشه از جاده‌های پر تصادف بوده که نبود استخر شن و بسته شدن یک رمپ حیاتی در ورودی کشتارگاه یاسوج باعث شده که این منطقه خطرناک همچنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط پرحادثه در ورودی مرکز استان از آن یاد شود.

این منطقه به دلیل داشتن یا شیب چند درجه خطرناک و داشتن چندین پیچ یکی از نقاط حادثه‌خیز در استان و حتی جنوب کشور است که به دلیل نداشتن ایمنی لازم سالانه تصادفات زیادی در آن رخ می‌دهند و حتی نبود استخر شن در این منطقه باعث شده که تصادفات منجر به فوت به دلیل ترمز بریدن خودروهای سنگین ازجمله کفی در این منطقه دیده شود.

ماجرای دل‌خراش حادثه تنگ کناره

همین مسئله باعث شد که حادثه دل‌خراش ترمز بریدن یک تریلر و کشته شدن ۶ نفر از هم‌وطنان و زخمی شدن ده ها نفر و از بین رفتن ده ها خودروی دیگر در تیرماه سال گذشته در این محور رقم بخورد ، و برخی از کارشناسان نبود استخر شن و برخی دیگر بسته شدن یک رمپ خروجی در نزدیک زیرگذر شهید حسن‌زاده را یکی از دلایل این مسئله بدانند.

ماجرای بسته بودن رمپ خروجی محور تنگ کناره

این حادثه تلخ باعث شد تا مسئولان به فکر نوش دارو پس از مرگ سهراب باشند، جلسه اضطراری و ستاد بحران تشکیل شد راهداری اداره شهرسازی را مقصر می‌دانست شهرسازی راهداری را مقصر می‌دانست دیگری پلیس‌راه را مقصر می‌دانست هرکدام دیگری را مقصر می‌کردند، امنا چاره کار تنها یک‌چیز بود، درمان این مسئله با ایجادِ دو استخر شن، که سال‌های سال بود همچنان بر زمین‌مانده است.

برخی از مدیران در برهه‌هایی یکی از دلایل تصادفات خطرساز در این منطقه را مشخصات هندسی ساخته‌شده توسط دستگاه متولی ساخت دانسته و گفته‌اند؛ این جاده هیچ‌گاه مورد تأیید مجموعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نبوده و همواره این اداره کل جهت حفظ جان هم‌وطنان در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

آخرین وضعیت بهسازی یک مسیر خطرناک

در همین راستا پیمان جو مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس به آخرین روند اصلاح این مسیر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آخرین مراحل احداث استخرهای شن در این محور در حال اجرا بوده که مطلبید برخی از مسئولان استانی در این زمینه کوشا باشند.

وی به آخرین وضعیت بازگشایی رمپ خروجی در نزدیکی جاده کشتارگاه یاسوج و مباردت کشتارگاه یاسوج در بستن این رمپ گفت: رمپ خروجی این محور در کنار زیرگذر شهید حسن‌زاده قرار داشته که کشتارگاه یاسوج به دلیل نزدیکی جاده ورودی خود مباردت به بستن این رمپ کرده است .

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده استان ادامه داد: در همین راستا مکاتبات با ادارات متبوع و معاون عمرانی استاندار برای بازگشایی این رمپ صورت داده‌شده و تأکید کرده است این جاده و رمپ خروجی هرچه سریع‌تر باید بازگشایی شود.

آیا رمپ خروجی به سمت جاده کشتارگاه باز می‌شود

پیمان جو ادامه داد: کشتارگاه طبق مصوبه سال گذشته، خودش باید در ایجاد یک جاده از سمت ورودی دانشگاه پیام نور اقدام کند و هرچه سریع‌تر اقدام به بازگشایی این رمپ کند تا بتوانیم از این رمپ خروجی برای کاهش تصادفات خطرساز احتمالی استفاده اصولی ببریم.

حال با توجه به آغاز اصلاح اولیه مسیر ورودی یاسوج از تنگ کناره تا پلیس‌راه و فرآیند پیمان‌سپاری، تحقق این اصلاح نقطه حادثه‌خیز می‌تواند جان صدها نفر را از مرگ نجات دهد که می‌طلبد مسئولان با جدیدت بیشتری در پی زدودن این مسئله مهم باشند.

ماجرای بسته بودن رمپ خروجی محور تنگ کناره
ماجرای بسته بودن رمپ خروجی محور تنگ کناره
ماجرای بسته بودن رمپ خروجی محور تنگ کناره
ماجرای بسته بودن رمپ خروجی محور تنگ کناره
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار