رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/02/19 Wednesday - 2024 08 May الأربعاء ، 29 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-08 07:47 شماره خبر : 3769 https://sobhezagros.ir/short/V5ggl 0
چرا نظارتی بر این بازار وجود ندارد؟

قیمت شن و ماسه در حالی افزایش ۵۰هزارتومانی داشته است که مسئولان استان دل‌خوش به توجیهات خود هستند که نگذاشته این مصالح مهم ساختمانی افزایش داشته باشد و جلوی افزایش آن را گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» قیمت زمین و مسکن و هزینه ساخت‌وساز منزل در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده و ا این منوال دیگر کدام جوان با این قیمت‌ها می‌تواند یک‌خانه نُقلی تهیه کند، با روند افزایش افسارگسیخته خانه و مصالح ساختمانی حتی با وام ازدواج هم نمی‌توان به فکر خرید خانه افتاد.

چرا نظارتی بر این بازار وجود ندارد؟

امروزه اگر نگاهی به بازار مصالح ساختمانی و حتی خانه بزنیم می بنیم که هزینه ساخت‌وساز آن‌قدر در حال صعود است که نمی‌توان در مخیله خود به فکر احداث یک‌خانه بود.

در سال‌های اخیر طرح جوانی جمعیت یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم بوده ، اما تورم قیمت‌ها به حدی است که کمتر کسی می‌تواند به فکر افزایش جمعیت باشد.

هرچند که خیلی از کارخانه‌های بزرگ کشور ازجمله کارخانه‌های شن و ماسه، مالک آن دولت است، اما در استان ما قصه وارونه بوده و بیشتر این کارخانه‌ها در دست سرمایه‌گذار و خصولتی‌ها بوده که هر موقع دلشان بخواهد می‌توانند قیمت‌ها را بدون قیمت‌های مصوب بالا ببرند.

افزایش ۵۰هزارتومانی با کدام استدلال

در هفته‌های اخیر قیمت شن و ماسه در کهگیلویه وبویراحمد با تغییر مواجه شده و از ۱۳۰هزارتومان به ۱۸۵هزارتومان افزایش قیمت پیداکرده و ترمز این قیمت به‌گونه‌ای بریده است که برخی دیگر این کارخانه‌های نیز قیمت را فراتر از آن چیزی که هست برده‌اند.

قیمت شن و ماسه در کهگیلویه‌وبویراحمد ترمز برید

قیمت‌های نجومی شن و ماسه در سه سال اخیر به گونه بوده که از سی هزار تومان سه سال پیش امروز به ۱۸۵و بعضاً به تنی دویست هزار تومان رسیده و این افزایش قیمت فزاینده مصالح ساختمانی و نظارت نکردن بر آن‌ها باعث شده که شوک عجیبی به بازار خانه و خانه‌سازی وارد شود.

در این راستا یکی از اداراتی که باید به کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم را رقم بزند اداره کل صنعت، معدن، تجارت است، مردم از این وضعیت و گرانی گلایه‌مند شده و خواستار کاهش قیمت هستند اما مسئولان در این راستا می‌گویند که با نظارت آن‌ها شیب قیمت‌های بسیار کم بالا رفته است.

آقای مدیرکل خدا قوت!
در همین راستا مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با رسانه یکی از دلایل افزایش شن و ماسه در استان را انجمن شن و ماسه در کور دانسته است و افزوده است: در کل کشور انجمن شن و ماسه هستند که قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند، در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز به همین شکل است و انجمن شن و ماسه تصمیم‌گیرنده است.

سید امیر تیمور موسویان بابیان اینکه با مدیریت صنعت و معدن استان شیب قیمت‌ها پایین مانده است، بیان داشته است: در راستای نوسانات بازار و قسمت شن و ماسه در استان جلسات را به سمتی بردیم که افزایش قیمت نداشته باشم،ولی انجمن شن و ماسه پیشنهاد قیمت دویست و پنجاه هزار تومان را داشتند که ما مدیریت کردیم که با احتساب ارزش‌افزوده ۱۸۵هزار تومان باشد و افزایش قیمت نداشته باشیم. 

نگذاشتیم قیمت‌ها بالا برود؟
وی در ادامه یادآور شده است: قیمت سال گذشته شن و ماسه در کهگیلویه وبویراحمد صد و سی هزار تومان بوده است، که قیمت سال جدید ۱۸۵هزار تومان است، در کنار ما استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ قیمت ۲۱۰هزار تومان مصوب شده بود، و قیمت شن و ماسه در استان ما به قیمت شن و ماسه سال گذشته استان چهارمحال و بختیاری است. آلان پیشنهاد استان‌هایی مثل فارس و اصفهان و چهارمحال و بختیاری سیصد هزار تومان است.

توجیهان عجیب آقای مدیر
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه افزایش قسمت را بر گردن انجمن شن و ماسه انداخته و افزوده است: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری دولت اجازه قیمت‌گذاری ندارد، و ما هم قیمت‌گذاری نکردیم، ولی مدیریت کردیم که افزایش قیمت نداشته باشیم.

قیمت شن و ماسه در کهگیلویه‌وبویراحمد ترمز برید

حال این سؤال پیش می‌آید که اگر افزایش قیمت نداشته‌ام، پس چگونه قیمت ماسه ۵۰هزار تومان در استان افزایش داشته و مسئولان دل‌خوش بوده‌اند که افزایشی نداشته‌ایم.

باید بدانیم که کهگیلویه وبویراحمد سرشار از منابع شن و ماسه است، هر جای استان که نگاه می‌کنید چند تولیدی این مصالح وجود دارد، که انتظارات را نسبت به تعادل قیمتی بالا می‌برد، بااین‌حال می‌بینیم که در ابتدای سال جدید این صنف قیمت جدیدی از مصالح ساختمانی را ارائه کرده‌اند که موجب اعتراض مردم شده است.

افزایش چند صد برابری قسمت ماسه طی سه سال

با بررسی قیمت ماسه از سال ۱۴۰۱در هرآن ابتدا سی‌ویک هزارتومان و بعد چهل‌ویک هزارتومان؛ شصت هزارتومانی و بعد هشتادو‌نه هزارتومانی افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲به ۱۳۰هزار تومان و امروز در سال ۱۴۰۳ به ۱۸۵هزار تومان رسیده است.

در حالی که دولت وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده بود با این افزایش قیمت مصالح ساختمانی و شن و ماسه به نظر می‌رسد مردم محروم و بی‌بضاعت شاید آجری را روی آجر دیگر بگذارند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار