مدیر حوزه علمیه برادران یاسوج مطرح کرد:
قیام امامحسین(ع) فلسفه بزرگی برای بشریت است
مدیر مدرسه علمیه علی بنموسی الرضا( ع) یاسوج گفت: فلسفه قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یک فلسفه بزرگی برای بشریت است و هیچ زمان ما نمیتوانیم مسئله عاشورا و مسئلة اباعبدالله الحسین (ع) را یک مسئله عادی و کوچک جلوه بدیم.
حجتالاسلام ابراهیم بهشت مدیر مدرسه علمیه علی بنموسی الرضا( ع) یاسوج در گفتگو با پایگاه خبری، تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: فلسفه قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یک فلسفه بزرگی برای بشریت است و هیچ زمان ما نمیتوانیم مسئله عاشورا و مسئلة اباعبدالله الحسین (ع) را یک مسئله عادی و کوچک جلوه بدیم، امام حسین (ع) اگر نیاز مادی و نیاز دنیوی داشت میتوانست بدون انجام قیام هم آن را به دست بیاورد، اما هدف امام حسین بسیار بالا، متعالی و تأثیرگذار برای بشریت بود.
مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا( ع) یاسوج تصریح کرد: امام حسین (ع) وقتی میبینید در جامعهای زندگی میکند که حاکم آن جامعه شخصی مثل یزید که اهل بزم و شراب و شهوترانی است نمیتواند بیخیال بنشیند و بگذارد هر اتفاقی در جامعه میخواهد رخ بدهد و لذا ایشان میفرماید: «أرید أن آمر بالمعروف و نهی عن المنکر» یکی از فلسفههای قیام من این است که من اراده کردم که امربهمعروف و نهیازمنکر کنم، من برای این آمدم، میخواهم در جامعه اسلامی معروف نمایان و منکر جمع شود.
بهشت بیان کرد: به همین خاطر ایام محرم معروف است به ایام امربهمعروف و نهیازمنکر و اگر امروز این سنت را رهبر معظم انقلاب و هم بزرگان دینی ما روی آن تأکید دارند بهخاطر این است که برگرفته از مکتب اباعبدالله است. در روایت داریم که اگر میخواهید سایر واجبات در جامعه نهادینه شود امربهمعروف و نهیازمنکر کنید، یعنی بهوسیله امربهمعروف و نهیازمنکر بقیه کارها انجام میشود.
وی ادامه داد: اگر در جامعهای باشیم بیخیال و برایمان مهم نباشد که چه تخلفهایی صورت میگیرد، چهکارهایی انجام میدهند، مطمئن باشید این جامعه رو به سقوط خواهد رفت، مطمئن باشید که دیگر در این جامعه ارزشها نمایان نخواهد شد و ارزشها و ضدارزشها جمع خواهد شد، مطمئن باشید در این جامعه امنیت رواج پیدا نخواهد کرد و فضای ناامنی در چنین جامعهای رخ خواهد داد، لذا امربهمعروف و نهیازمنکر از اهداف بزرگ الهی است.
بهشت تأکید کرد: در قرآن کریم هم خداوند متعال میفرماید: «کنتم خیر أمةٍ تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر» بهترین امت امتی هستم که امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند، لذا باید نسبتبه این واجبات فراموششده اهمیت داد و اینها را در جامعه نهادینه کرد و شرایط و راههایی که خودش دارد و در فقه به آن اشاره شدهاست ما بتوانیم به یک جامعه مطلوب در تراز اسلام دست پیدا کنیم.
مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا( ع) در خصوص ابعاد امید آفرینی مکتب عاشورا بیان داشت: مکتب عاشورا مکتبی است که حتی گاندی که شخصی است اصلاً مسلمان نیست یا به تعبیری دیندار نیست اما میگوید من مکتب اباعبدالله را دوست دارم، شعارهایی که در مکتب اباعبدالله است را دوست دارم، مکتب اباعبدالله مکتبی است که با فطرت انسانها هماهنگ و سازگار است، در دورافتادهترین نقطة دنیا برخی از مردم عاشق آزادی هستند عاشق این هستند که هیچ زمانی زیر ذلت نروند «هیهات منا الذلة» و عزتمند باشند.
بهشت مطرح کرد: ما میبینیم که همین آزادی و همین عزتی که در دورافتادهترین نقطه دوستدار مکتب اباعبدالله است وقتی به آنها میگویند یک شخصیتی مثل امام حسین (ع) قیام میکند برای آزادی و عزت بشریت میگویند چه شعار قشنگی و چه مکتب قشنگی وقتی میبینیم در مکتب اباعبدالله ایثارگری موج میزند هرکسی برای شهادت از دیگری سبقت میگیرد، از قاسم نوجوان بگیر تا مثلاً علیاکبر جوان، هرکسی رقابت میکنند برای رسیدن به انجام اعمال خیر، میبینیم که اوج ایثار در واقعه کربلا نمایان است و هرکسی ازخودگذشتگی میکند.
وی اظهار داشت: نکته بعدی که در این مکتب خیلی نمایان است و واقعاً ما باید با آن امروز تمسک پیدا کنیم مسئله ولایتمداری است، امام حسین علیه السلام ولیالله است تمام کسانی که با امام حسین در کربلا هستند حتی حضرت ابوالفضل العباس که برادر امام حسین است، ایشان امام حسین را بعد از ولایت پذیری و ولایتمداریاش را مد نظر دارد یعنی میگوید امام حسین ولی من است و دیگه آن بحث برادر بودنش را کار ندارد، این ولایت یک نخی است و تصویرهایی روی آن است که اگر این نخ پاره شود تمام این کشتیها ریخته میشوند و هر کسی جایی گم میشود.
مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا( ع) افزود: نخ اتحاد بشریت ولایت است و اگر این ولایت خداینکرده آسیبی به آن وارد شود آنوقت است که مردم سردرگم میشوند، در مسئله بیداری اسلامی نگاه کنید انقلاب اسلامی با طاغوت مبارزه کرد پیروز شد چهل و پنج سال است که از این انقلاب میگذرد رمز بقای انقلاب اسلامی مسئله ولایت است چه ولایت حضرت امام راحل و چه ولایت مقام معظم رهبری، اما در کشورهای عربی تونس، مصر و لیبی این انقلاب صورت گرفت؛ اما انقلابشان به علیت اینکه در آن کشورها ولایت نبود نافرجام ماند، پس ما یکی از نکاتی که در مکتب اباعبدالله میتوانیم به خیل خوب و زیبا برسیم همین مسئله ولایتپذیری است.
وی یادآور شد: هرکس در کربلا خودش را شیفته امام حسین میدانست عاشق امام حسین بود حتی امام حسین در شب عاشورا به آنها گفت نور را خاموش کنید و از اینجا برید؛ اما یک نفر تکان نخورد. چرا؟ چون، مسئله کشتن نیست مسئله چند روز زندگی دنیوی نیست؛ بلکه مسئله ولایت امر است، فلذا مکتب عاشورا مکتب انسانساز است و من میگویم هرکسی وارد مکتب عاشورا شود متحول میشود، هرکسی وارد مکتب عاشورا و جلسه روضه شود باز هم خودش تحولساز است چه برسد به اینکه بخواهیم بیانات و شعارهای اباعبدالله رو هم یاد بگیریم و هم در زندگی پیاده کنیم. ایثار، ولایتمداری، صبر، آزادی، عزت و استقامت بر واجبات اینهایی بودند که در مکتب اباعبدالله الحمدلله نمایان هستند.
بهشت در خصوص نقشزن مسلمان در نهضت عاشورا مطرح کرد: کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود این شعر شعری است که عمق بسیار بالایی دارد، حضرت زینب (س) خواهر امام حسین در کربلا نقش بسیار اساسی دارد اولاً تا امام حسین زنده بود او با عنوان اینکه امام حسین ولیاش است در تمام کارها تبعیت از ولایت میکند چه در بحث نگهداری از فرزندان اباعبدالله چه در برنامههایی که جهت قیام برایخدا بود، اما مهمترین مسئلهای که بعد از شهادت اباعبدالله رخ میدهد که حضرت زینب ایفا میکند و اوج کار حضرت زینب آنجایی است که در کاخ یزید حق را از ناحق و جدا و افشا میکند که چه کسی ناحق است چه کسی ارزشمند بودند چه کسانی ضدارزش بودند، چه کسانی واقعاً برایخدا بودند، چه کسانی ضد خدا بودند، و حضرت زینب روشن میکند تا قبل از اینکه حضرت زینب صحبت کند برخیها به خیالشان این بود که امام حسین (ع) مقصر است.
مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا(ع) افزود: مثل جنگ روانی امروز که آنقدر رسانهای دشمن قوی است و جوری فضاسازی میکند که جمهوری اسلامی مقصر است، اما آن سخنرانی فوقالعادهای که حضرت زینب در کاخ یزید داشتند و آنجا حقیقت را مثل مشعل روشن کرد و شاید تیر نهایی که بر قلب یزیدیان زده شد همان سخنانی بود که حضرت زینب مطرح کرد و حقایق روشن شد.
وی ادامه داد: امروز هم در جامعه ما این مکتب حضرت زینب که برگرفته از مکتب عاشورا است باید برای زنان ما یک الگو باشد زن عاشورایی، زن مکتب امام حسین زنی نیست که فقط توی کنجی از خانه بنشیند و روز و شب کند؛ بلکه این زن باید در جامعه حاضر شود، افکار و تفکرات و آن منویاتی که ولی زمان میخواهد را در جامعه تبیین کند برای مردم بیان کند و نشان دهد که زن هویتش این نیست که فقط در خانه حبس باشد بلکه زن میتواند در جامعه نقش ایفا کند.
بهشت در پایان به برکت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران زن در جمهوری اسلامی به آن درجه بالای خودش رسیده است، قبل از انقلاب اسلامی جایگاه زن کجا بود بعد از انقلاب اسلامی چه شد در همین استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب اسلامی ما حتی یک طبیب زن نداشتیم؛ ولی الان تقریباً در همه تخصصها پزشک متخصص زن را داریم، انقلابی که عاشورایی است به زن جایگاه و ارزش میدهد بالا میبرد و زن هم باید این حقیقت را که در مکتب عاشورا هستند را برای جامعه و جهانیان تبیین کند که ما بدانیم زن جایگاه اساسی دارد و در این زمینه اندیشمندان اسلامی از جمله شهید مطهری کتابهای نوشتهاند که نقشزن را در جامعه اسلامی بیان میکند.
انتهای خبر/