اخبار مخابره شده هر روز در رسانه ها و خبرهای غم انگیز از فوت هموطنان در تصادفات جادههای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد نمادی از قدم های شوم مرگ در این محورهای جاده ای است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» تصادف و فوت، واژههای نامیمون و غمباری است که امروز با رسانههای کهگیلویه وبویراحمد عجین شده است و هرروز در پنجره رسانهای و مجازی خبرگزاریهای و سایت محلی کهگیلویه وبویراحمد این خبرها را مخابره میکنیم و روزی نیست که خبر یک تصادف مرگبار در جادههای مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد به گوش نرسد.
باید بدانیم که کهگیلویه وبویراحمد دارای شش هزار و 800 کیلومتر راه ارتباطی 203 کیلومتر بزرگراه، 439 کیلومتر راه اصلی، 1071 کیلومتر راه فرعی، 4425 کیلومتر مابقی راههای روستایی است.
نقش گردنه های خطرناک در تصادفات وحشتناک
در همین زمینه بررسیها نشان میدهد افزون بر یک هزار و 500 کیلومتر نقاط حادثهخیز در این استان وجود دارد و دارای بیش از 40 گردنه خطرناک است.
از سویی دیگر باید این مسئله را نیز گوشزد کنیم که بسیاری از جادههای استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی در دل کوهها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را میطلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راههای مواصلاتی دارد و درواقع روزانه خانوادههای زیادی را داغدار و یا گرفتار بیمارستان میکنند.
حال میبینیم که حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جادهای در کهگیلویه و بویراحمد همیشه وجود داشته و بار ها از سوی رسانهها موردنقد قرارگرفته،چنانکه بهطور میانگین هر 2 روز یکبار شاهد وقوع حوادث تلخ جادهای بوده و افراد زیادی در جادههای استان جان خود را از دست دادند.
چه کسی مقصر است، جاده یا راننده
اما به این مسئله باید اشارهکنیم که استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در استان کهگیلویه وبویراحمد در سالهای گذشته بشدت افزایشیافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درونشهری و برونشهری بیشماری شده است.
دلایلی مهم و بیشماری مانند نداشتن گواهینامه رانندگی، عدم رانندگی با سرعت مجاز، افزایش سرعتهای بیدلیل، عدم رعایت فاصله طولی، عیوب وسایل نقلیه، عدم ایمنی جادهها و خیابانها،وجود بیشازاندازه خودروهای شوتی و نیز عدم برخورد قاطع پلیس سبب بروز تصادفات رانندگی خطرساز در سطح جادههای استان شده است.
جادههای که جان میگیرند
هرچند که برخی از مواقع باید رانندگان و یا عدم توجه به مسائل ایمنی را از مهمترین مشکلات سوانح دانست ، اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که جادههای کهگیلویه و بویراحمد در پاره از مواقع از امنیت خوب برخوردار نیستند.
پیچهای خطرناک، شیبهای تند، نبود دوبانده بودن برخی جاده مواصلاتی ازجمله معایب این جاده به شمار میروند.
تاریکی مطلق در تونلهای جادهای
از سویی دیگر برخی از جادههای کهگیلویه وبویراحمد همچون جاده یاسوج بابا میدان، یاسوج پاتاوه دهدشت و حتی یاسوج اصفهان ، امروز دارای تونلهای متعدد و بیش از چند کیلومترهستند که عدم روشنایی مناسب و حتی نبود تسویه هوا در این تونلها باعث شده که قریب هفتاد درصد تصادفات جادهای در این تونلها به وقوع بپیوندد.
از سویی دیگر نیز شاهد هستیم که بیشتر تصادفات در سی کیلومتری نزدیکی شهرها ازجمله شهر یاسوج به وقوع میپیوندد، که نبود روشنایی کافی مسیر جادهای و حتی شیبهای تند و توجه نکردن بهحق مقدم و نبود حتی استخر شن در دو محور یاسوج بابا میدان و حتی یاسوج به اصفهان باعث شده که در سالهای اخیر شاهد تصادفات بعضاً مرگباری باشیم.
کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ
در ماههای و حتی سالهای اخیر دو جاده کمربندی یاسوج و حتی جاده کوهستانی یاسوج به کماکان از جادههای پرخطر استان و به جاده مرگ معروف شدهاند که به دلیل عرض بسیار کم آن همواره محل بروز تصادفات خسارتبار سنگین و دردناکی شده است.
هرچند که مسئولان استانی با دوبانده کردن محدوده 20 کیلومتری جاده کمربندی یاسوج تا حدودی بار تصادفات در این محور پرترافیک را کاهش دادند، اما بازهم تخطی از سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و بیاحتیاطی ازجمله دلایل مشخصشده از سوی پلیس برای تصادفات طی سالهای گذشته بوده است.
در بحث تصادفات جادهای سه عامل انسانی، جاده و نیز وسیله نقلیه نقش دارد و عامل انسانی عمده دلیل بیش از 95 درصد از تصادفات در این استان است.
آماری که بیشتر میانگین کشوری است
بر اساس آمار نرخ وقوع تصادفات رانندگی در این استان از میانگین کشوری بیشتر بوده که این زنگ خطری است و باید جدی گرفته شود.
کهگیلویه وبویراحمد درزمینهٔ نرخ وقوع تصادفات در هر یکصد هزار تصادف، ششمین استان کشور است.
رئیس پلیس کهگیلویه وبویراحمد با تأکید بر اینکه امنیت جادهها به لحاظ ترافیک از اهمیت ویژهای برخوردار است، یادآور شده است: ضروری است مسئولان سازمان راهداری برای رفع نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی تدبیری کنند.
در حد توانمان میتوانیم جلوی تصادفات را بگیریم
مصطفایی افزوده است: پلیس در حد توان و تا جایی که قانون مشخص کرده برای کاهش آمار حوادث و تلفات رانندگی تلاش میکند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمیشود.
وی با اشاره به اینکه نقاط حادثهخیز در جادههای استان شناساییشده اظهار داشته است: بدون شک با رفع این نقاط، شاهد کاهش تصادفات و بهتبع آن کاهش تلفات خواهیم بود.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزوده است: بیشتر تصادفات و حوادث رانندگی مربوط به کمربندی یاسوج است و نباید در این نقطه حادثهخیز نقاط کوری وجود داشته باشد.
بیشترین تصادفات مربوط به کدام محور است
روستا به وضعیت تصادفات در محورهای برونشهری و روستایی استان اشاره کردو گفته است: طبق اعلام رئیس پلیسراه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.
به گفته معاون امورعمرانی استانداری این مسیر ترانزیتی نقاط حادثهخیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روزبهروز در حال افزایش است و درصورتیکه این نقاط حادثهخیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.
وی بیان کرده است: تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پر حادثهخیزترین تقاطع در سطح استان است و پروژه با ۸۴ میلیارد تومان به مناقصه رفته که تا ۱۰۰ میلیارد تومان قابلافزایش است.
روشنایی تونلها به کجا خواهد کشید
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه نبود روشنایی تونلهای محور پاتاوه به دهدشت همواره موردانتقاد بود، گفته است: اعتبار خوبی برای تونلهای محور پاتاوه به دهدشت اختصاص دادهشده که روشنایی این تونلها تأمین شود.
حال باید بدانیم که تبدیل دو راه اصلی پاتاوه- دهدشت و بابامیدان-یاسوج-سمیرم به بزرگراه و آزادراه مهمترین خواسته مردم کهگیلویه وبویراحمد از دولت است؛ کریدور شمال به جنوب کشور که به سمت مرکز و تهران تعریف میشود قسمتی از آن، از استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد عبور میکند.
سرزمین زاگرس نیازمند توسعه ریلی هوایی و جاده ای
باید بدانیم با توجه به وضعیت خاص و توپوگرافی استان کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان قسمتی از زاگرس مرکزی، این استان دارای راههای اصلی درجهیک بوده که باوجود ترافیک سنگین، خودروهای سواری و ماشینهای سنگین حمل کالا در این جاده باعث مشکلاتی ازجمله تصادفات جانی و مالی شده است.
بی تردید این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که تردد در جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل گردشکرپذیر بودن و همچنین قرار گرفتن بین استانهای بزرگی همچون فارس، خوزستان و اصفهان و اتصال جنوب به مرکز کشور روزبهروز در حال افزایش بوده که این افزایش تردد در کنار جادههای ناایمن بر تلفات ناشی از تصادفات افزوده است.
آمار نگران کننده تصادفات در محورهای استان چهار فصل
افزایش تلفات ناشی از تصادفات در کهگیلویه وبویراحمد نگرانکننده است تا جایی که هر دو روز یکبار شاهد تصادفات وحشتناک منجر به فوت درراههای اصلی این استان هستیم که نیازمند یک بازنگری دقیق و فوری در این زمینه است.
انتهای خبر/
- سلام محمد بهرامی به شکست سنگین انتخابات آینده
- یکی از نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در لیست موافقان استیضاح وزیراقتصاد
- عملکرد نمایندگان کهگیلویهوبویراحمد در مجلس شورای اسلامی
- انتصاب جدید در اداره صمت کهگیلویه و بویراحمد
- انتصاب جدید در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
- مسئولیت جدید برای استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد
- پروژهای در یاسوج که قصد افتتاح ندارد!
- تغییرات گسترده در فرمانداریهای کهگیلویه و بویراحمد
- رئیس منابع طبیعی شهرستان دنا منصوب شد
- تصادف خونین در جاده یاسوج به کاکان
- جریحهدارشدن افکار عمومی در کهگیلویه و بویراحمد
- شبیخون خشکسالی به سرزمین کهگیلویه و بویراحمد
- عبور از مدیریت سنتی در نفت و گاز گچساران
- مطالبات کارگران شهرداری لیکک و وعده مسئولان
- جزئیات قتل دو جوان در دهدشت
- انتصاب یک مدیرکل دیگر در کهگیلویهوبویراحمد
- انتصاب یک مدیر دیگر در کهگیلویه و بویراحمد
- فرماندار جدید «بهمئی» معارفه شد
- ۹ دی؛ روز میثاق با ولایت
- قتل دو جوان در دهدشت و دستگیری سریع قاتل
- تربیت اخلاقی و دینی بارزترین جنبهتربیتی امام علی (ع)
- الگوبرداری از امام علی (ع) مانع اختلاف و تفرقه
- سد ماندگان کابوس سرزمین دنا
- مناجات دهه نودیهای لندهای در اعتکاف
- شهردار باشت انتخاب شد
- محور لنده-سوق قربانی نقاط حادثهخیز
- حادثهای تلخ برای کارگر بهمئی
- حال و هوای جوانان معتکف در باشت
- اعتکاف «مادرانه» در گچساران
- امامعلی(ع)؛ برجستهترین شخصیت در صدراسلام
- فرماندار گچساران منصوب شد
- مادر شهید رجبی به فرزند شهیدش پیوست
- حضور جوانان یاسوجی در مراسم اعتکاف
- سد «ماندگان» تهدید بزرگ سرزمین دنا
- 26 دی روز فرار «شاه با فرح»
- جشن میلاد امام علی (ع) در لنده+ تصاویر
- حیات وحش جنگلهای گچساران
- یک نام جدید برای هدایت پرسپولیس مطرح شد
- شیعیان واقعیشبیهترین افراد به امیرالمومنین هستند
- اعتکاف دختران حاجقاسم در شهرستان بهمئی
- طبیعت برفی جنگلهای مازندران
- سد «ماندگان» تهدید بزرگی برای دنا
- اصلاح الگوی کشت در کهگیلویهوبویراحمد ضروری است
- ضرورت توسعه جنگلکاری با بهرهگیری از مشارکت مردمی
- جشن میلاد «امام علی» در روستای گچبلند
- علت اهمیت ولایت امام علی (ع) چیست؟
- جشن ویژه توانخواهان و معلولان در گچساران+ تصاویر
- جشن «روز پدر» در لیکک
- جشن میلاد حضرت علی (ع) در باشت
- سد آبریز مطالبه مردم است؛ باید اجرایی شود
- مشاهده بیشتر