امام جمعه سیسخت:
فلسفه قیام حقگرایی و دفن باطل است
امام جمعه سیسخت گفت: امام حسین (ع) فرمودند؛ فلسفه قیام من احقاق حق، حق گویی، حقگرایی و دفن باطل است، از دیگر فلسفههای قیام نجات دادن امت اسلامی و بلکه بشر از جاهلیت بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی واهبیزاده در گفتگو با پایگاه خبری، تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: با توجه به نامههای مکتوب، خطبهها و مطالبی که امام حسین (ع) در طول مسیر خروج از مدینه تا ورود به مکه و خروج از مکه تا ورود به عراق و کربلا بیان فرمودند ما میتوانیم فلسفه قیام عاشورا را به دست بیاوریم، در نامهها حضرت نکاتی را بهعنوان اهداف قیام و خروج برعلیه خلیفه یزیدی، معاویهای و طاغوتی آن زمان بیان فرمودند.
امام جمعه شهر سیسخت تصریح کرد: اولین نکته اصلاح امت پیغمبر بود، یعنی در طول این مدت از رحلت پیغمبر و کنار گذاشتن امیرالمؤمنین و آن فجایع و وقایعی که بر علیه امام مجتبی به بار آوردند و آن ده سال از سال پنجاه هجری تا شصت هجری که شخص امام حسین (ع) را کنار گذاشتند.
وی ادامه داد: همهی این مدت که توسط دستاندرکاران و عوامل ابوسفیانی، معاویهای و یزیدی رقم خورد جوری جامعه را به بار آورد که امت از تمام سنتهای پیغمبر که دستورات پروردگار و احکام الهی بود فاصله گرفت، بعد به نوعی آنها را وارانه و احکام را کنار گذاشتند.
امام جمعه سیسخت خاطرنشان کرد: بدعتها و مندرآوردیهای معاویه و کسانی که توسط معاویه و یزید اجیر میشدند، جعل روایت و حدیث میکردند دین را کاملاً وارانه کرد و امت براساس یک دین وارانه، خودشان را موظف به اجرای دستورات خدا میدانستند.
واهبیزاده تأکید داشت: امام حسین (ع) هدف از قیام عاشورا ترمیم و اصلاح و تصحیح این امت با این ویژگیها میدانستند، یعنی حضرت قیام کردند تا جامعه را اصلاح کنند و امت را در مسیر سنت پیغمبر و امیر مؤمنان قرار بدهند.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از فلسفههای قیام امام حسین (ع) عدم عمل بهحق توسط یزیدیان بود، یعنی حق گرایی، حق گویی و اقامه حق در جامعه یزیدیان وجود نداشت، سراسر جامعهی موجود در زمان امام حسین (ع) از باطل، بیعدالتی، تبعیض و از بیصداقتی مملو و پُر بود.
واهبیزاده اظهار داشت: به همین علت حضرت فرمود من قیام میکنم بهجهت اینکه در بین امت اسلامی و حکمرانی که به اسم اسلام روی کار آمده حق پایمال شده است، من قیام میکنم بهجهت اینکه حق مرده است و در جامعه اسلامی حق را ذبح کردند، من قیام میکنم بهجهت اینکه مردم و کارگزاران و حاکمیت طاغوتی یزیدی دست از باطل برنمیدارند در جامعه باطل اقامه شده و حق را دفن کردهاند.
وی افزود: امام حسین (ع) فرمودند: فلسفه قیام من احقاق حق، حق گویی، حقگرایی و دفن باطل است، از دیگر فلسفههای قیام نجات دادن امت اسلامی و بلکه بشر از جاهلیت بود، حضرت فرمود من آمدم تا شما را به طریق هدایت که همان طریق پروردگار متعال، پیغمبر و قرآن است هدایت کنم و از مسیر گمراهی و ضلالت نجات بدهم، یعنی قیام امام حسین قیام هدایت در مقابل جهالتها و گمراهیها و فلاکتباریها است.
امام جمعه سیسخت در آخر به جایگاه زن در دین اشاره کرد و گفت: حضور زن در نگاه دین یا جایگاه و شأنیت زن در قیام عاشورا و در جریان کربلا یکی از موضوعات اصلی و حقیقی جل بیان کربلا حضرت زینب (س) با آن ویژگی علوی و فاطمی که داشت در جریان کربلا بهخوبی و در آن حد اعلای کمال توانست یک زن را در محیط اجتماعی نشان بدهد، یعنی آن مسئلهای که در قبلاز اسلام بیان میکردند که زن فقط باید در خانه باشد و هیچ حق اجتماعی و اظهارنظر در مسائل اجتماعی را ندارد، حضرت زینب در جریان کربلا اینها را به زمین زد و آن روی حقیقی سکه که جایگاه زن در اجتماع است را نشان داد.
وی یادآور شد: حضرت زینب (س) با آن خطبههای بلیغ و با آن جهاد تبیین دقیق خود در کنار امام زمان خود امام سجاد (ع) جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک زن در نگاه اسلام را در جامعه اسلامی به جایگاه ظهور رسانید و نشان داد که زن با حفظ حجاب، عفت، حریم و حیا خود میتواند در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... ورود کند، حرف اول را بزند، جزو میدانداران باشد و لطمهای هم به حجاب، عفاف، حیا و غیرتش وارد نشود.
انتهای خبر/