رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/16 Monday - 2024 07 October الاثنين ، 4 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-16 11:25 شماره خبر : 7788 https://sobhezagros.ir/short/4OO5E 0
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ تعداد بهره‌برداران فهرست شده در استان حدود ۶۶ هزار و ۶۰۰ بهره‌بردار بوده است.

جلسه هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی در استان باهدف تشریح و تبیین سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳ و استفاده از ظرفیت‌های جهاد کشاورزی به ریاست شاهینی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، محمدی معاون آمار، معتمدی رئیس جهاد کشاورزی استان و جمعی از عوامل ستاد سرشماری عمومی کشاورزی استان در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار گردید. 

شاهینی در این جلسه اظهار داشتند: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است. 

وی بیان کرد: در این سرشماری اطلاعاتی ارزشمند در خصوص خصوصیات پایه‌ای و ساختاری بخش کشاورزی به دست می‌آید که برای سیاست‌گذاری، نظارت و ارزیابی طرح‌های توسعه کشاورزی و روستایی به بررسی دقیق آنها نیاز است. 

رئیس سازمان برنامه بودجه استان گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی ازجمله «پرورش محصولات سالانه »پرورش محصولات دائمی، پرورش دام و طیور، کشت محصولات گلخانه‌ای پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی و سرد آبی و... از اهداف این سرشماری دانست. 

شاهینی با اشاره به سرشماری‌های انجام شده در سال‌های گذشته گفت: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد از بهره‌برداری‌های کشاورزی متعلق به آنها، در مناطق روستایی واقع شده است. 

به گفته وی بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ تعداد بهره‌برداران فهرست شده در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۶ هزار و ۶۰۰ بهره‌بردار بوده است. 

شاهینی در ادامه افزود: سابقه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در ایران تا کنون ۵ سرشماری در ساله‌ای ۱۳۵۲،۱۳۶۷،۱۳۷۳،۱۳۸۲ با استفاده از ابزار کاغذی و سال ۱۳۹۳ با استفاده از ابزار الکترونیکی "تبلت" اجرا و نتایج آن در سطح معرفی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ کوچک‌ترین واحد جغرافیایی (شهر و آبادی) منتشر شده است.

وی گفت: مقایسه سرشماری‌های کشاورزی در کشورها نشان می‌دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با ۵ سرشماری جزو کشورهای پیشرو است. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت؛ مطابق ماده ۳ قانون مرکز آمار ایران و ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور (بهمن ۱۳۹۵)به منظور حفظ آمارهای بخش کشاورزی و بهنگام سازی بهره‌برداران کشاورزی، سرشماری یاد شده باید در پاییز سال ۱۴۰۳ اجرا گردد. 

شاهینی ابراز داشت: اطلاعات حاصل از این سرشماری، تأمین‌کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی موردنیاز مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان، پژوهشگران و... است. 

این مقام مسئول تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری‌های نمونه‌ای، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک باقابلیت ارائه در طبقه‌بندی‌های چندبعدی، فراهم‌کردن سرجمع ها و اطلاعات کلی برای سنجش برآوردهای بین سرشماری‌ها را از مهم‌ترین اهداف سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ خواند. 
شایان‌ذکر است سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از اول آبان‌ماه آغاز و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار