رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-07-13 14:26 شماره خبر : 583 https://sobhezagros.ir/short/4Lqwe 0
محصول سرآمد کهگیلویه و بویراحمد:

فصل برداشت لیموترش در گچساران به میانه رسیده است و باغداران باوجود برداشت محصولی باکیفیت بالا از بازار فروش چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

به گزارش پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،لیموترش، از مرکبات پرطرفداری است که نام آن‌هم ذائقه هر شنونده‌ای را تحریک می‌کند؛ چه رسد به چشیدن طعم لیموی سبز و تازه و پوست نازک؛ میوه‌ای که بیشتر برای تولید آب‌لیمو طرفدار دارد و البته نیز چاشنی سفره اکثر خانواده‌ها در این فصل است. کهگیلویه و بویراحمد با تنوع اقلیم آب‌وهوایی علاوه بر تولید محصولات فراوان زراعی، در عرصه باغداری و تولید مرکبات جایگاهی ویژه در کشور دارد و در این میان شهرستان گچساران یکی از قطب‌های کشاورزی استان در این زمینه به شمار می‌رود.

 

دیار بام نفت ایران باغات مرکبات بزرگی را در خود جای‌داده و هرسال بخش عمده‌ای از نیازهای بازارهای منطقه و استان‌های دیگر ازجمله تهران، اصفهان، خوزستان و ...را با تولید این محصولات تأمین می‌کند و لیموترش از محصولات سرآمد این دیار است. هرچند لیموترش، یکی از عمده‌ترین محصولاتی است که در گچساران تولید می‌شود، همان محصولی که در سال‌های اخیر روند درخواست برای آن مسیری رو به رشد را طی کرده و همواره از پرطرفدارترین تولیدات باغی در این شهرستان بوده است.

فصل کار و تلاش در باغ‌های لیموترش گچساران

جدای از این موارد می‌توان از شهرستان گچساران به‌عنوان قطب تولید لیموترش در کهگیلویه و بویراحمد نام برد و آمارها نیز حکایت از این موضوع دارند، امسال بالغ‌بر 14 هزار تن لیموترش از این شهرستان برداشت خواهد شد که بیانگر این موضوع است که سرزمین طلای ترش بخش اعظمی از مصرف استان و دیگر مناطق کشور را در این بخش تأمین می‌کند.

 

با این تفاسیر می‌توان گفت که یک لیموی خوب، پوستی زردرنگ و نازک دارد. منافذ روی پوست لیموی تازه و مرغوب به‌خوبی مشخص است و عطر بسیار دل‌نشینی دارد و در شهرستان گچساران نیز انواع لیموترش‌ معمولی، خارگی و سنگی برداشت می‌شود. از بارزترین ویژگی‌های لیموترش گچساران، بالابود آب، اسید و ویتامین c موجود در آن است که برداشت آن از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه و حتی بعضاً تا اواخر آبان ماه هم ادامه دارد.

فصل کار و تلاش در باغ‌های لیموترش گچساران

از طرفی دیگر درختان لیمو نسبت به سایر رقم‌های مرکبات، مقاومت بهتری نسبت به بیماری‌ها دارد و از طرفی شوری آب و زمین را نیز تحمل می‌کند و درآمدزایی خوبی دارد که از سوی باغداران استقبال بیشتری از آن می‌شود و جغرافیای دیار بام نفت ایران این منطقه را برای ایجاد باغات لیموترش، مساعد کرده است.

 

تولید لیمو در گچساران موجب شده که یکی از مهم‌ترین سوغات‌های این شهرستان، آب‌لیموی دست‌افشار باشد و در برخی از خانواده‌ها هنوز تهیه این نوع آب‌لیمو یا آب‌لیموی دست‌گیر به همان شیوه سنتی هنوز رایج است و قیمت آن از قیمت آب‌لیموی حاصل از آبلیموگیر چرخی که در جلوی بسیاری از مغازهای شهر وجود دارد به‌مراتب بیشتراست.

فصل کار و تلاش در باغ‌های لیموترش گچساران

فصل برداشت لیموترش در گچساران به میانه رسیده است و باغداران باوجود برداشت محصولی باکیفیت بالا از بازار فروش چندان راضی به نظر نمی‌رسند،بالا بودن هزینه تولید و همچنین نبود نظارت در خریدوفروش موجب شده تا این محصول از باغداران ارزان خریده شود و گران به دست مصرف‌کننده برسد.

برخی محققان کشاورزی نیز بر این باورند که یک عدد لیموی 10 گرمی برای پرورش به 10 لیتر آب نیاز دارد. روش‌های محدودیت‌های منابع آبی تنها مربوط به بخش زراعی نبوده و باغ‌ها را نیز دچار چالش‌ کرده است، اما در سال‌های اخیر، علاوه بر خشک‌سالی، بیماری‌های گیاهی نیز به‌عنوان یک چالش جدید مدنظر کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی بوده است.

 

به گفته یکی از کارشناسان طب سنتی با فرارسیدن فصل پاییز و تغییرات جوی آب‌وهوا، مزاج بدن نیز از گرمی به سردی تغییر پیدا می‌کند که  ازاین‌رو افراد برای اینکه در این فصل کمتر به سرماخوردگی و آنفلوانزا دچار شوند باید با استفاده از دم‌نوش‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

فصل کار و تلاش در باغ‌های لیموترش گچساران

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: نوشیدن روزانه سه لیوان شربت آب لیموترش تازه با عسل به علت داشتن ویتامین C فراوان، با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن مؤثر است.

 

بر این اساس نیز فصل برداشت لیموترش در گچساران به میانه رسیده است و باغداران باوجود برداشت محصولی باکیفیت بالا از بازار فروش چندان راضی به نظر نمی‌رسند،بالا بودن هزینه تولید و همچنین نبود نظارت در خریدوفروش موجب شده تا این محصول از باغداران ارزان خریده شود و گران به دست مصرف‌کننده برسد.

فصل کار و تلاش در باغ‌های لیموترش گچساران
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار