رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/02 Monday - 2024 23 September الاثنين ، 20 ربيع الأول ، 1446
ساعت
نگاهی به ظرفیت‌های عشایری؛

قشر عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد به‌عنوان تولید کننده محصولات مختلف می‌توانند نقش بسزایی در اشتغال و اقتصاد استان داشته باشند هرچند تحقق این موضوع نیازمند حمایت متولیان مربوطه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وجود بافت قبیله‌ای از جمله استان‌های دارای جمعیت زیاد عشایری است و این جمعیت در بخش‌های مختلفی همچون تولید گوشت، شیر و پشم، روغن و کشک می‌توانند تولید محصول داشته باشند و نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا کنند.


در کنار این موضوع تولید صنایع‌دستی از دیگر ظرفیت‌های این قشر است که در بخش‌های مختلفی همچون گلیم، گبه، جاجیم، کیف و کفش و... مشاهده می‌شود و می‌تواند به‌عنوان اثری ارزشمند در سطح کشور به فروش رسانده شود.


از دیگر ظرفیت‌های عشایری در کنار تولیدات آنها، موضوع جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آنها است به‌گونه‌ای که حضور در ارتفاعات، برپایی سیاه‌چادرها و موضوع کوچ تا به نمایش گذاشتن تولید محصولات مختلف  سبب جلب گردشگر می‌شود.

دراین‌رابطه حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات بانکی برای  تولید محصولات و  اجرای طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی متناسب با ظرفیت‌ها آنها ضروری است.

باید اشاره کرد بر اساس آمارهای ذکر شده در سالیان گذشته ۱۱ درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند و وجود این جمعیت ضرورت تلاش هرچه بیشتر برای شناسایی و حمایت از آنها و توجه بیشتر برای تولیدات آنها را بیشتر کرده است.


براین‌اساس محوریت و متولی عشایر، امور عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد است تا با انجام پیگیری‌ها به دنبال جذب تسهیلات و حمایت از آنها باشد تا ظرفیت‌های عشایر به منصه ظهور برسد و شاهد ایجاد شغل و رونق اقتصادی این قشر و اثرگذاری آن در مجموعه اقتصادی و اشتغال‌زایی استان باشیم.

این پایگاه خبری از طریق پیامک و تماس تلفنی با امور عشایر به دنبال آخرین برنامه‌ها و راهکارها برای حمایت از قشر عشایر بود؛ اما به علت عدم پاسخگویی نتیجه مشخصی دراین‌خصوص دریافت نشد هرچند صبح زاگرس آماده دریافت پاسخ متولیان مربوطه است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار