رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/22 Sunday - 2024 13 October الأحد ، 10 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-06-22 22:30 شماره خبر : 7183 https://sobhezagros.ir/short/NDK1R 0
چشم‌ها منتظر پایان یک پروژه حیاتی در یاسوج؛

قریب چهار سال از کلنگ زنی تقاطع غیرهم سطح مهریان می گذرد، اما همچنان تکمیل و روند عمرانی این پرئژه های در حاله ای ابهام است و پیشرفت لاک پشتی آن هم نتوانسته است باعث خوشحالی شهروندان شود.

سال‌هاست که ساز مرگ در محور خطرناک یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) کوک شده و تکمیل طرح در دست اجرای مسیر یادشده به دلیل آنچه کمبود اعتبار و وجود معارض خوانده می‌شود،تاکنون پیشرفت کاری مناسبی نداشته است و قریب چهار سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد.

چند سال از کلنگ زنی این پروژه گذشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» سه‌راه مرگ،  نامی است که برخی رسانه‌ها برای سه‌راهی یاسوج-اقلید-مهریان انتخاب کرده‌اند. احداث تقاطع غیره مسطح در این مکان در سال 1399 با هیاهوی بسیار و با حضور وزیر راه وقت، نماینده پیشین بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولین استانی کلید خورد.

در آن برهه زمانی قرار بود این پروژه طی 24 ماه به اتمام برسد؛ولی با طی شدن چند ماه  به دلیل معارضات بیشمار و ضعف در تزریق بودجه مناسب ،این پروژه تعطیل و بلاتکلیف ماند، تا اینکه در ماهه‌ای اخیر بازهم با حرکتی لاک‌پشتی در حال اجراست.

حوادثی تلخ که هر روز شاهد آن هستیم

جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) معروف به سه‌راهی مرگ به‌عنوان یک نقطه حادثه‌خیز، در این سال‌ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دل‌خراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید

صدها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد به وقوع پیوسته و حتی هرروز به دلیل ساماندهی نبودن درست این مسیر پرتردد شاهد تصادفات بیشمار هستیم که ضرورت توجه بیش‌ازپیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه‌خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.

باید دانست که کهگیلویه وبویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل‌ونقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجادشده است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال‌ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه‌گذاری چند برابری برای جاده‌سازی عملیات راه‌سازی در آن به‌کندی صورت می‌گرفت اما در دوست سیزدهم شهید رئیسی شاهد شتاب بخشی در این زمینه بودیم و شاهد بودیم که چندین پروژه بزرگ ازجمله پاتاوه به دهدشت در دولت شهید رئیسی به اتمام رسید.

سرعتی لاک پشتی که دوای درد نیست

حال در آخرین شواهد میدانی،شاهد هستیم که این پروژه دوباره فعال‌شده اما سرعت قابل‌توجهی برای تکمیل آن نیست و به‌صورت لاک‌پشتی این پروژه در حال اجراست.

عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید

برخی ضعف در تزریق بودجه و برخی همکاری نکردن مسئولان در راستای رفع معارضات را از دو دلیل مهم این پروژه می‌دانند، پروژه‌ای که تکمیل آن می‌تواند میزان بسیار زیادی از سوانح در این منطقه و حتی مرکز استان را کاهش دهد.

ورودی یاسوج در مخاطره قفل شدن

در برخی از مواقع روزانه شاهد ترافیک بسیار وحشتناک در این مسیر ورودی که به دو منطقه یاس.ج و حتی مهریان و شهر ماد.وان متصل بوده هستیم که براثر حتی یک تصادف کوچک این مسیر برای ساعت‌ها قفل می‌شود و این مسئله درصورتی‌که یکی از تنها مسیرهای رودی شهر یاسوج همین مسیر است و بروز این‌گونه حوادث می‌توانند اثرات سوئی برای آن داشته باشد.

حال در روزهای اخیر نیز شاهد اعتصاب برخی از پیمکاران حوزه راه‌سازی در استان در جلوی ساختمان راه و شهرسازی و پرداخت نکردن مطالبات آن‌ها از سوی این نهاد و حتی بلوکه شدن حساب‌های راه و شهرسازی استان از سوی یک‌نهاد دیگر بوده‌ایم.

عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید

این مسئله که به دلیل بسته شدن اکثر حساب‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد صورت گرفته، نه‌تنها مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده، بلکه بسیاری از پروژه‌ها نیز تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند که پروژه راه‌سازی سه‌راهی مهریان نیز مستثنا از این پروژه‌ها نیست.

آیا این پروژه  نیز تعطیل است!

بر اساس این گزارش‌ها تنها هشت روز تا پایان سال مالی زمان مانده و جذب نشدن بودجه شاخص برای برخی از پروژه‌های مهم راه‌سازی می‌تواند اثرات مخربی را برای این استان و حال این پروژه‌ها داشته باشد.

حال همین کشمکش‌های دو نهاد مهم در تخصیص بودجه‌های عمرانی در استان باعث شده که برخی از پروژه‌های عمرانی استان در کما فروروند و پیمانکاران نیز هیچ رغبتی برای ادامه  پروژه‌ای عمرانی نداشته باشند که این مسئله باعث سردرگمی پیمانکاران و حتی به مرکز تعطیلی کشاندن این پروژه‌ها شده است.

استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع‌شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک درزمینهٔ سوانح و حوادث رانندگی است.

جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم‌سطح در تنگ مهریان) یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغ‌های زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب می‌شود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.

 

عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
عاقبت سه‌راهی مهریان به کجا خواهد رسید
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار