رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-09-19 20:55 شماره خبر : 1631 https://sobhezagros.ir/short/N3xA4 0
گزارش؛

دهه دوم فاطمیه (س) نزدیک است و متولیان شهری و شهرداری یاسوج باید با فضاسازی و آذین‌بندی شهر به استقبال این ایام بروند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» تکریم و بزرگداشت آیین‌های دینی و مذهبی در جامعه یکی از راه‌های تقویت فرهنگ و باور عمومی است تا فرهنگ بومی و دینی کشور در این مناسبت‌ها با وجود ظهور و ورود فرهنگ‌های بیگانه دچار خدشه و آسیب نشود.

فضای عمومی شهرها در مناسبت‌ها و آیین‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که شهروندان و رهگذران با مشاهده آثار مختلف علاوه بر به‌یادآوردن زمان این مناسبت‌ها و گرامیداشت آنها سبب اثرگذاری بر روح و روان شهروندان شود.

در شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌صورت صددرصد شیعی از پیش‌گامان و تکریم‌کنندگان این مناسبت‌ها هستند به‌گونه‌ای که در ایام عزاداری و سٌرور اهل‌بیت (ع) با آذین‌بندی مساجد، سردرب خانه‌ها، کوچه و محل، راه‌اندازی موکب‌های کوچک و بزرگ مراتب ادب و احترام خود را در این مناسبت‌ها نشان می‌دهند.

در کنار نقش‌آفرینی مردم؛ اما ادارات و نهادها در حوزه فرهنگ و اعتقادات مذهبی نقش مهمی دارند به‌گونه‌ای که باید با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی، تولید آثار و محتواها نسبت به این ایام نقش‌آفرین و فعال باشند.

شهرداری‌ها و شهرداران به‌عنوان متولی شهرها در حوزه فضاسازی شهری نقش مهمی دارند و فضای شهری باید متناسب با مناسبت‌های ملی، مذهبی رنگ و بوی خاصی به خود بگیرد و به‌گونه‌ای باشد که نشانگر هویت اجتماعی و در خور شأن شهروندان و عزاداران باشد.

در این رابطه شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت محل ورود رهگذران و گردشگران و همچنین پیشانی استان محسوب می‌شود و وجود این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا در مناسبت‌های مختلف با ورود به‌موقع اثرگذار باشد و هویت‌های فرهنگی و دینی را در قالب‌های مختلفی همچون بنر، پوستر، برگزاری آیین‌های مذهبی  وهرگونه فضاسازی شهری که نشان دهنده ورود به ایامی همچون فاطمیه است نشان دهد.

در برخی مواقع و شرایط، روزمرگی و اشتغال به فعالیت‌های مختلف توسط متولیان شهری در شهرداری سبب می‌شود مناسبت‌های مذهبی همچون ایام فاطمیه (س) مورد اهتمام جدی نباشد یا ممکن است بعد از گذشت چندین روز از این مناسبت‌ها آن زمان به فعالیت‌های حداقلی اقدام شود این نوع غافلگیری و عدم توجه در مجموعه‌ای همچون شهرداری که مدیریت شهر را در همه جنبه‌ها بر عهده دارد پذیرفته نیست؛ زیرا نباید فعالیت در یک بخش سبب نارسایی در بخش دیگری همچون مناسبت‌های مذهبی شود.

بر همین اساس ایام فاطمیه (س) دوم نزدیک است و مردم و شهروندان از شهرداری انتظار فضاسازی مناسب و فراهم‌کردن شهر برای این ایام دارند و نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم، متولیان فرهنگی و رسانه‌ای منتقد انفعال یا غافلگیری شهرداری باشند هرچند تا آن زمان عملکرد متولیان شهری یاسوج در انظار عمومی قابل‌مشاهده خواهد بود.

 انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار