رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-01 11:03 شماره خبر : 3116 https://sobhezagros.ir/short/NjpG0 0
استاد دانشگاه در گفتگو با صبح زاگرس:

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد و استاد دانشگاه گفت: مسائل اقتصادی ما خیلی جای کار دارد یعنی پاشنه آشیل کشور ما دقیقاً حوزه اقتصادی است.

حمدالله اکوانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: شعار سال  هم از نظر نمادین و هم از نظر عملی دارای اهمیت است، معنای نمادین شعار سال این است که  سیاست‌گذار اصلی کشور با تدوین و اعلام یک شعار  مسیر کلی حرکت کشور را مشخص می‌کند و این نام گذاری حتماً فکر و تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری بسیار دقیق پشت آن است و مسیر کلی حرکت ارکان مختلف کشور به ویژه قوه مجریه و سایر قوا را مشخص می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج وجه دوم نام گذاری سال را اهمیت علمی و عینی آن دانست و گفت: به لحاظ عملی نیز شعار سال خیلی مهم است چون معمولاً در مورد موضوعاتی است که با زندگی روزمره و نیاز‌ها و تقاضا‌های اساسی مردم سروکار دارد.

اکوانی با اشاره به اینکه عملاً بخش مهمی از شعار سال برگرفته از مجموعه نیاز‌هایی است که مردم در طول سال به اشکال مختلف  مطرح می‌کنند، گفت: معنای عینی شعار سال این است که مسئولان در هر نوع اقدامی باید نیازهای مردم را مورد توجه قرار دهند و برای پاسخ در خور به آنها بکوشند. 

رئیس بنیاد نخبگان استان افزود: شعار سال در سال های  گذشته رویکرد اقتصادی داشته است هنوز هم به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی ما خیلی جای کار دارد یعنی پاشنه آشیل کشور ما دقیقاً حوزه اقتصادی است.

 وی بیان کرد: ما در حوزه سیاسی  شاخص‌های نسبتاً خوبی داریم و شاخص‌ها قابل قبول هستند اما در حوزه اقتصادی همچنان مشکل داریم و در سال‌های گذشته تقریباً به طور مداوم یکی از ابعاد مهم نامگذاری سال از طرف مقامات معظم رهبری  وجه اقتصادی بوده است.

اکوانی گفت: این بدان معناست که رهبر انقلاب به دولت، کارگزاران مختلف نظام و بویژه دولت و مجلس شورای اسلامی این موضوع را گوشزد کردند که دغدغه اصلی مردم موضوعات اقتصادی در ابعاد مختلف است و باید برای حل مشکلات اقتصادی کوشید. 

اکوانی در خصوص تحقق شعار سال در استان گفت: در این خصوص دو نکته وجود دارد  یکی بحث  تلاش‌ها و زحمات و منابع است که اراده نظام و دولت و کارگزاران اجرایی توجه مردم استان بوده و هست.

 وی بیان کرد: در برخی از حوزه‌ها مثلاً در حوزه زیرساختی بعضی از کار‌ها انجام شده است  مثلاً در حوزه راه، راه‌های مهم که سال‌ها متوقف بود به بهره برداری رسید،  البته برای اجرای طرح های کلان راه زحمات در واقع چندین ساله کشیده شده بود و در این دولت تکمیل و بهره‌برداری شد، این خیلی مهم است یکی از چیز‌هایی که برای توسعه استان نیاز داریم  راه‌های دسترسی مناسب هست.

اکوانی گفت: بعضی از سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه صنایع بزرگ همچون پتروشیمی و حوزه نفت و گاز  صورت گرفته که بعضی طرح‌ها افتتاح شدند و بعضی هم به هر حال پیشرفت مناسبی داشتند، در حوزه تولیدات مواد غذایی در استان زنجیره ارزش مواد پروتئینی مثل گوشت ومرغ را دیدیم که در استان سرمایه ‌گذاری خوبی صورت گرفته و بر اساس آمار‌ها تولیدات آن نسبت به قبل بهتر شده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان تصریح کرد: واقعیت این است با وجود زحماتی که کشیده شده است فاصله بسیار زیادی با شاخص های مطلوب توسعه اقتصادی به نسبت ظرفیت‌هایمان و نسبت به تقاضا‌ها و انتظارات مردم داریم که طبیعتا بخش زیادی از انتظارات مخصوصاً در حوزه نیازهای اولیه انتظاری معقول و مناسب است که هم از بخش خصوصی و هم از بخش دولت این انتظارات وجود دارد.

وی گفت: وقتی از توسعه صحبت می‌کنیم منظور اتحاد و ائتلاف بخش دولتی  در قالب حمایت، پشتیبانی و سیاست‌گذاری‌های کلان و هم مشارکت بخش خصوصی است.

رئیس بنیاد  نخبگان گفت:  در هر دو حوزه  ضعف‌هایی وجود دارد، بخش خصوصی ما در همه حوزه‌ها بسیار نحیف است که به جذب سرمایه‌گذار از بیرون نیاز داریم و این موضوع بدون از  حمایت‌های قانونی و اراده جدی بخش اجرایی از بخش خصوصی تحقق نمی یابد.  

 اکوانی ادامه داد: زنجیره‌های ارزی داریم که در سال‌های گذشته بر روی آن‌ها به صورت پراکنده کار شده است. در زنجیره ارزش شیلات فقط بر روی ماهیان سردآبی سرمایه‌گذاری کردیم آن هم فقط برای تولید و ارسال خام ان به مناطق دیگر کشور است.

وی افزود:  در حالی که این زنجیره ارزش شیلات و ماهیان هم به لحاظ تنوع محصول و هم به لحاظ فناوری جای کار دارد اما بر روی این‌ها کار نکردیم.

 به باور وی زنجیره گردشگری از دیگر طرفیت های مهم استان است که می‌توان در کنار همین شیلات و منابع طبیعی از آن برای توسعه پایدار استان استفاده شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار