رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
سد آبریز و برنامه هفتم توسعه؛

حال بر اساس نظر کارشناسان تنها سدی که کارشناسان حوزه آب استان برساخت آن تأکیددارند سد آبریز است زیرا احداث آن را کاملاً به نفع استان می‌دانند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، نقش و اهمیت آب در تولیدات کشاورزی و وابستگی بیش‌ازحد کشاورزی کهگیلویه به باران، بالا بودن ریسک کشاورزی دیم و ضعف شهرستان در میزان اراضی آبی باعث شده که امروز تنها مرهم این بی‌آبی و تشنگی احداث سدی حیاتی به نام آبریز باشد.

بر اساس آمار دیم‌زارها 90 درصد از کل اراضی شهرستان را تشکیل می‌دهند به‌طوری‌که بالغ‌بر 50 هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که از این میزان حدود 44 هزار هکتار دیمی و تنها 6هزار هکتار باغ و زمین آبی وجود دارد.

 

سد آبریز مرهم دشت‌های تشنه سرزمین بلاد شاپور

بر همین اساسان در چند سال اخیر طرح انتقال به دهدشت غربی و رسیدن آب به دیم‌زارهای کهگیلویه در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفت که در این راستا احداث سد آبریز یا همان او ریز در اصطلاح محلی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها به‌عنوان دغدغه و مطالبه جدی مردم این استان، قرار گرفت.

سدی مهم و حیاتی که قرار است بر روی رودخانه مارون ساخته شود و سبب تحول در منطقه و رفع تنش آبی چهار شهرستان گرمسیری و محروم کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده شود، سدی که به گفته مسئولان در سایه رویکرد محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم شتاب بیشتری گیرد.

 

 

سد آبریز مرهم دشت‌های تشنه سرزمین بلادشاپور

 

حال باید دانست که رودخانه مارون جزو رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت‌های مهمی در استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است که با عبور از رشته‌کوه زاگرس در این استان در پایین‌دست بااتصال دو رودخانه دائمی چا روسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سال‌ها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است،سدی که تنها فایده‌اش برای استان فقط احداث آن در مرز کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 

رود مارون از این استان سرچشمه میگرد؟

امروز باید بدانیم که تمام منابع تغذیه این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد که بر اساس آنچه مسئولان آب منطقه‌ای این استان می‌گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب درواقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای‌داده است .

حال در سال 98و به گفته وزیر اسبق نیرو قرار بر این شد که برای رفع تشنگی دست‌های خشک سرزمین کهگیلویه احداث سد مارون برای رفع تشنگی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام آغاز شود،اما در دولت سابق هیچ‌گونه پیشرفتی در این زمینه چیده نشد و در دولت سیزدهم کار ها و عملیات مختلف برای احداث آن در دستور کار قرار گرفت.

این استان را برخی‌ها سرزمین سدهای بی‌ثمر همچون سد مارون و حتی سد خرسان3 نامیده‌اند زیرابه نظر آن‌ها از قبل وجود این سدها هیچ منفعتی نصیب استان کهگیلویه و بویراحمد نشده و نخواهد شد و آب استان تاراج می‌شود.

 

 

سد آبریز مرهم دشت‌های تشنه سرزمین بلادشاپور

 

محرومیت با این سد از بین میرود

حال بر اساس نظر کارشناسان تنها سدی که کارشناسان حوزه آب استان برساخت آن تأکیددارند سد آبریز است زیرا احداث آن را کاملاً به نفع استان می‌دانند و ادعا می‌کنند محرومیت این منطقه با این سد کم‌رنگ می‌شود.

به گفته کارشناسان این طرح اقتصادی بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده را سیراب و تنش کم‌آبی چهار شهرستان را برطرف می‌کند.

حوضه آبریز مارون، مناطق غربی بویراحمد سفلا و قسمت اعظم طیبی و دشمن‌زیاری را در برمی‌گیرد. این رود پس از عبور از دم لوداب، وارد مناطق دشمن‌زیاری و طیبی می‌شود و در مسیر خود نیز چندین شعبه را دریافت می‌کند و پس از عبور از میان سوق و لنده از آخرین نقطه کهگیلویه به نام تنگ تکاب می‌گذرد و در آخر رودی به نام رود جراحی را تشکیل داده و به خلیج‌فارس می‌ریزد.

 

کویری که با این سد گلستان میشود

دشت‌های تشنه کهگیلویه در مجاورت مارون سال‌هاست کویری از درد شده است، حاصل آب‌های جاری مارون و کوثر که اجازه برداشت برای مصارف کشاورزی به شهرستان داده نمی‌شود میراثی ماندگار از کارگری زنان در دشت‌های آبادی است که به برکت مارون قطب کشاورزی شده‌اند.

 

 

سد آبریز مرهم دشت‌های تشنه سرزمین بلادشاپور

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در آخرین سخنان خود به احداث شدن این سد و مطالبه آن از دولت سیزدهم اشاره داشته و گفته است: یکی از مطالبات به‌حق مردم استان سد آبریز کهگیلویه است که سبب تحول در کشاورزی و معیشت مردم خواهد بود.

سید علی احمدزاده با تأکید بر اینکه سد آبریز از روند ساخت خارج نشده است، ابراز داشته است:مجوز زیست‌محیطی این سد که مهم‌ترین مجوز بوده را اخذ کردیم، وزیر نیرو قول داده‌اند که این سد ساخته شود ولی منتظر تکمیل مطالعات هستند.

 

برنامه هفتم توسعه و سد آبریز

حال بعد از تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس خبرهایی از مدیرعامل آب و منطقه استان بر روی رسانه‌ها قرار گرفت که این سد احداث می‌شود ، اما سخنان نماینده بهبهان در مجلس چیز دیگری را می‌گفت، بااین‌حال باید به این موضوع نگریست که احداث سد آبریز می‌تواند دشت‌های تشنه را نجات دهد و محرومیت  کهنه را از سرزمین بلاد شاپور بزداید.

 

 انتهای خبر/

 

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار