رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-08-04 17:38 شماره خبر : 899 https://sobhezagros.ir/short/4XgyN 0
در گفتگو با صبح زاگرس مطرح شد:

رئیس دانشگاه پیام‌نور شهرستان لنده گفت: روشنگری امام خمینی (ره) باعث خنثی‌شدن لایحه کاپیتولاسیون و آغازگر نهضت انقلاب اسلامی شد.

حمید دهقان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، با اشاره به سالروز تصویب لایه ننگین کاپیتولاسیون گفت: یکی از مهم‌ترین شیوه‌های استعماری کشورهای استعمارگر و در رأس آنها امریکا در طول تاریخ، همواره بر مدار منافع آن‌ها ترسیم شده است.

وی افزود: قبل و از بدو انقلاب اسلامی، امریکایی همواره به دنبال تصاحب قدرت و ثروت ملی ما ایرانیان بودند و با تصویب قوانین و لوایح مختلف از جمله کاپیتولاسیون به دنبال تثبیت سلطه خود بودند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور شهرستان لنده گفت: در طول دوران پهلوی و حتی قبل از آن برخی معاهده‌های بین‌المللی در راستای تسلط بر منافع و منابع عظیم و ثروت‌های ملی ایران بوده است همانند ترکمنچای، رویتر، لاتاری، خوشتاریا، رژی (توتون و تنباکو)، دارسی بوده است که همواره باعث چپاول اموال ملت ایران شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها در ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳ رژیم پهلوی را مجبور به اجرای لایحه استعماری کاپیتولاسیون با عنوان «لایحه اجازه به مستشاران نظامی آمریکا برای استفاده مصونیت سیاسی و اجتماعی» کرد تا دامنه مصونیت‌های قضایی امریکایی‌ها در ایران گسترده‌تر شود.

دهقان گفت: این اقدام از سوی سردمداران رژیم پهلوی با واکنش گسترده و قاطع امام خمینی (ره) مواجه شده است و موجودی از نارضایتی مردم و علما و اعتراضات گسترده مردمی را به رهبری امام خمینی (ره) به همراه داشته است.

وی افزود: این لایحه استعماری در مجلس سنا و شورای ملی به دلیل احتمال واکنش‌های قاطع مردم و مرجعیت محرمانه بماند که این مهم توسط برخی از یاران امام در مجلس به اطلاع امام خمینی (ره) رسید و در تاریخ چهارم آبان ۱۳۴۳ ابتدا با صدور اعلامیه‌ای کوبنده ضمن تبیین و افشای این جنایت ننگین به‌شدت علیه آمریکا و خیانت رژیم وابسته آن موضع‌گیری کردند.

رئیس دانشگاه پیام نورلنده گفت: روشنگری گسترده امام خمینی (ره) در خصوص این مسئله باعث شد تا ایشان به عراق و ترکیه تبعید کنند تا بلکه صدای آزادی‌خواهی به گوش ملت ایران نرسد.

وی افزود: با این اقدام رژیم پهلوی جرقه‌های انقلاب اسلامی زده شد و کم‌کم با روشنگری و اطلاع‌رسانی گسترده مباحث و مسائل مختلف ملت ایران دست به قیامم های مختلف و ضد استعماری زدند تا اینکه در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی کامل رسید.

انتهای پیام

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار