رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-01-18 10:05 شماره خبر : 3423 https://sobhezagros.ir/short/NEMal 0
مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد:

مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد با بیان ویژگی‌های ماه رمضان گفت: هدف اصلی از روزه تبعیت از فرمان الهی است و در پرتو آن آثار مثبت جسمی و روحی، معنوی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم افتخاری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص ماه رمضان، ویژگی‌های این ماه و علت روزه‌داری گفت: ماه رمضان فرصتی برای ارتباط بیشتر انسان با خداوند متعال است، در آیه ۵۶ سوره ذاریات وقتی خلقت انسان و هدف از آن را بررسی می کنیم، خداوند هدف اصلی خلقت انسان را عبودیت و بندگی بیان می کند، تا  ما انسانها با عبادت و بندگی به رشد و کمال برسیم و توسعه فردی و توسعه شخصیت پیدا کنیم. 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر انسان‌های یک جامعه توسعه فردی پیدا کنند، به تبع آن، جامعه ای توسعه یافته ایجاد خواهد شد. ما وظیفه داریم در کنار ایجاد امکانات مادی و توسعه اقتصادی و معیشتی، ‌برای توسعه فرهنگی و معنوی هم تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند متعال نماز و روزه را برای اطاعت از امر خود واجب کرده است ادامه داد: هدف اصلی این واجبات اطاعت از فرامین الهی و تقویت بعد بندگی و فرمانبرداری بندگان است و علاوه بر آن، فواید مختلف جسمی و روحی دارد و زمینه مناسبی برای تقویت ارتباط بندگان با خداوند و تقویت بعد روحی انسان است.

حجت‌الاسلام افتخاری تصریح کرد: در اصول فقه نکته‌ای وجود دارد که منطق استنباط احکام شرعی است، یکی از این اصول این است که «تمامی اوامر و نواهی خداوند تابع مصالح و مفاسد نفس الامری است»، معنای این جمله این است که خداوند هر کاری را که حرام کرده است، ‌حتما برای انسان مفسده ای داشته و مانع بزرگی برای رشد و تعالی اوست و هر امری را که واجب کرده است، حتما برای رشد و تعالی انسان فایده زیادی داشته و مسیر را برایش هموار می کند.

این مسئول افزود: هدف اصلی از روزه داری، تبعیت از فرمان الهی است که در نتیجه این عبودیت،‌ خلوص انسان در بندگی تثبیت می شود و البته در کنار این آثار بزرگ معنوی، روزه داری باعث سلامت جسم و حتی سلامت اجتماع هم خواهد شد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار