رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/11/16 Tuesday - 2025 04 February الثلاثاء ، 5 شعبان ، 1446
ساعت
ترفندی که ساواک را فریب داد؛

برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر، مردان و زنان زیادی به پا خواستند، آن‌ها از جان و مال خود گذشتند تا انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ پیروز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» دهه فجر یکی از ماندگارترین مقاطع تاریخ ایران و به‌نوعی عید پیروزی انقلاب اسلامی است زیرا که با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران به رهبری امام (ره) حیاتی دوباره یافت و از زیر یوغ استعمار جهان‌‌ خواران خارج شد، انقلابی که بدون شک معجزه‌ای الهی بود و به دست بزرگ‌مردی از سلاله پاک رسول خدا (ص) به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره کرد.

هم‌اکنون که در چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم بیش از چهار دهه از وقوع این واقعه تاریخی در ایران می‌‏گذرد. انقلابی که حقیقت ماندگار آن باگذشت زمان نه‌تنها از یادها نرفت بلکه الگو و سرمشقی برای جهانیان شد زیرا برگرفته از قیام سرخ حسینی و به رهبری بزرگ‌مردی بود که باهمراهی مردم خون‌دل‌های زیادی تحمل کرد تا سرانجام به پیروزی ختم شد.

اعتصاب کارکنان صنعت نفت

یکی از اولین شهرهایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به ندای حق‌طلبانه امام خمینی (ره) علیه حکومت پهلوی پاسخ مثبت داد، مردم مبارز گچساران بودند. نخستین آثار این حرکت در ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر سال ۵۷ آشکار شد. تظاهرات، تعطیل شدن بازار و پس‌ازآن اعتصاب کارکنان صنعت نفت و قطع صادرات نفت به یک خیزش عمومی تبدیل شد.

 این شهر به خاطر نفت آن‌چنان مهم شده بود که علاوه بر ساواک؛ نیروهای مسلح نظامی اعزامی از استان‌های فارس و خوزستان برای سرکوب و جلوگیری از تظاهرات بسیج شدند. پس از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ همزمان با شهرهای بزرگ و مذهبی کشور چندین طبقه و گروه در شهرستان گچساران فعالیت¬های مبارزاتی و انقلابی با حکومت پهلوی داشتند

یکی از این مبارزین انقلابی گچساران «بلقیس بیگدلی» است، بانویی انقلابی که در یک خانواده مذهبی و انقلابی رشدمی‌کند، وی دوران تحصیلی ابتدایی را در دبستان جمشیدی، دوره راهنمایی را در مدرسه اندیشه و دوران دبیرستان را در مدرسه پروین اعتصامی این شهرستان با موفقیت پشت سر می‌گذارد و بعدها هم کارشناسی ارشد الهیاتش را از دانشگاه تهران اخذ می‌کند.

این بانوی مبارز پس از اخذ کارنامه قبولی پنجم ابتدایی، توسط مادر مؤمنه‌اش نزد «شیخ جواد اعتدالی بهبهانی» در مسجد جامع شهر (شهیدان) می‌رود تا از محضر این استاد بزرگ، علوم قرآنی و اخلاق اسلامی را فراگیرد.

بلقیس بیگدلی، در آن دوران اهتمام زیادی به فراگیری قرآن و اخلاق اسلامی می‌کند و در جلسات هیئت فاطمیه گچساران که بانوان مؤمنه و انقلابی در آنجا گرد هم می‌آمدند شرکت می‌کند و در آنجا هم مقالاتی انقلابی تهیه‌کرده و برای بانوان در آن مجالس قرائت می‌کنند. با این تفاسیر در ادامه و در گفت‌وگویی خواندنی با این پایگاه خبری تحلیلی گوشه‌ای از رشادت‌های انقلابی مردم گچساران از زبان این بانوی مبارز انقلابی روایت‌شده است.

آشنایی با خیاط انقلابی گچساران

وی در خصوص مبارزات انقلابی مردم گچساران در آن دوران گفت: استادم جناب «شیخ اعتدالی» مرا با نویسندگان زیادی در آن دوران آشنا کردند که درعین‌حال هم مطالعه بسیاری از کتاب‌ها را به من سفارش می‌کردند؛ در دوران راهنمایی استادم مرا به یک دکان خیاطی می‌برد که در آنجا با یک خیاط انقلابی آشنا می‌شوم آن خیاط که «سید نجف بلادیان» نام داشت، نشریات مکتب اسلام (برای جوانان) و (پیام شادی برای کودکان) که از قم می‌فرستادند به من نشان دادند و مرا تشویق کردند که این نشریه‌ها را به دیگران برسانم تا مردمی که دچار فقر فرهنگی هستند با اسلام آشنا شوند.

بیگدلی در ادامه افزود: ایشان کم‌کم نوارهای صوت حضرت امام و اطلاعیه‌های قبلی امام را به بنده می‌دادند که آن‌ها را بخوانم و گوش دهم. در کلاس اول دبیرستان بودم که مرا با خیاط دیگری که «شریعتی» نام داشت، آشنا کردند؛ او که فردی متدین و انقلابی بود توسط همسرش مرا با چند کتاب انقلابی و مذهبی آشنا کرد. در آن دوران کتاب‌های شهید مطهری را هم مطالعه می‌کردم و به سؤالاتی که در ذهنم ایجاد می‌شد بامطالعه این کتاب‌ها پاسخ‌هایم را دریافت می‌کردم.

ورود به عرصه مبارزات انقلابی

این بانوی مبارز انقلابی بیان کرد: کم‌کم با خواهرانی آشنا شدم که باعث شدند هسته‌های انقلابی شهر را به کمک همدیگر تشکیل دهیم. خواهرانی در جلسات ما بودند که توسط برادر و همسرانشان با جلسات برادران ارتباط برقرار می‌کردند و اطلاعیه‌ها، اعلامیه‌ها و هماهنگی‌ها از این طریق ایجاد می‌شد و بعدها غیر از جلسات ما جلسات دیگری هم تشکیل شد که در این جلسات اطلاعیه‌ها، اعلامیه‌ها و نوارها باهم دیگر ردوبدل می‌شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال 56 در کلاس دوم دبیرستان درس می‌خواندم که فهمیدم امام خمینی (ره) و پیروانش هدفی ندارند جز این‌که احکام اسلامی را احیا، عدالت اجتماعی را مستقر کرده و بگویند که دین از سیاست جدا نیست و جامعه را برای برقراری نظام الله آماده و تقویت کنند، بنابراین ارزش‌های اسلامی را شناخته و وارد میدان مبارزه شدم.

بیگدلی تصریح کرد: تظاهرات مردمی در سال ۵۶ خیلی گسترده‌تر شده بود و از پاییز و زمستان به‌صورت تظاهرات خیابانی نشان داده می‌شد، ولی جرقه اصلی اعتراضات از اول آبان 56 این‌گونه شروع می‌شود که فرزند حضرت امام، «سید مصطفی خمینی» توسط عمال پهلوی به شهادت می‌رسند که این اتفاق منجر به برگزاری جلسات سوگواری اعتراض‌آمیز در قم، تهران، یزد، مشهد، شیراز و تبریز می‌شود و تا اواخر آبان ماه انقلابیون به نوشتن بیانیه، تشکیل گروه‌های جدید، احیای گروه‌های قدیمی، صدور نامه و انتشار نشریات اقدام می‌کنند.

آغاز تظاهرات در گچساران

این مبارز انقلابی گچساران در ادامه گفت: در شهر گچساران هم همراه با دیگر نقاط کشور، بازاریان و مردم همراه با دیگر قشرهای مذهبی این شهر در کنار «محمد زید بهبهانی» برای تسلیت به امام و اعتراضات به رژیم پهلوی دورهم جمع شدند که پس‌ازآن زمان مرحله جدیدی درروند پیشروی انقلاب رخ می‌دهد و تظاهرات خیابانی هم شدیدتر می‌شود.

بیگدلی اظهار کرد: در ۱۷ دی‌ماه و در آستانه محرم سال 56 به دستور شخص شاه مقاله‌ای بر ضد روحانیت در روزنامه اطلاعات منتشر می‌شود و روحانیت را ارتجاع سیاه می‌نامد، تحت عنوان (ایران و استعمار سرخ و سیاه) و با یادآوری و تمجید از اصلاحات ارضی و انقلاب سفید شاه و ملت؛ با به کار بردن تعابیر زشت در مورد امام خمینی ایشان را مورد اهانت قرار می‌دهند که منجر به قیام ۱۹ دی در قم می‌شود.

 وی افزود: در روز ۲۰ دی حضرت امام (ره) در اطلاعیه‌ای خواستار تظاهرات بیشتر می‌شوند و به شهر قم و روحانیت مبارز به خاطر ایستادگی در برابر حکومت پهلوی تبریک گفته و شاه را به همکاری با آمریکا برای نابودی ایران معرفی می‌کنند که در روز ۲۹ بهمن به‌عنوان چهلم کشتار قم در شهرهای بزرگ ایران مجالسی برگزار شد و برای نخستین بار مرگ بر شاه گفته شد و نیز در اربعین هر گروه از شهدا، اعتراضات بعدی به حکومت پهلوی شکل می‌گرفت.

همه باحجاب کامل در شهر ظاهر شدیم

این مبارز انقلابی در ادامه بیان کرد: در شهر گچساران هم‌زمان با تهران و شهرهای دیگر مجالسی برگزار می‌شد که در روز ۱۷ دی 56 که سالروز کشف حجاب اجباری توسط رضاشاه بود و همزمان با قیام خونین مردم قم در اعتراض به توهین به حضرت امام در روزنامه اطلاعات؛ ما خواهران و برادران انقلابی -مذهبی شهر در منزل یکی از برادران نشستی داشتیم که خواهران همه باحجاب کامل در شهر ظاهر شوند تا هم اعتراض به این روز و هم اعتراض به روزنامه اطلاعات باشد.

نقشه‌ای برای فریب ساواک

وی افزود: پس از جلسه به‌صورت انفرادی از خانه خارج شدیم که من وقتی به خیابان امینی نزدیک منزلمان رسیدم، متوجه شدم که ماشین ساواک مرا تعقیب می‌کند به خانه‌ای که در آن کوچه باریک واقع در آن خیابان بود وارد شدم که به‌سرعت چادر مشکی‌ام را ازسرم درآورده و چادر رنگی پوشیدم و بدون اینکه متوجه شوند به منزل رفتم.

سخنرانی باشکوه در جمع مردم گچساران

بیگدلی در ادامه تصریح کرد: اربعین‌های پیاپی و اجتماعات مختلف در شهرهای ایران و تهران باعث شده بود که جشن‌های نیمه شعبان سال ۵۷ بنا به رهنمودهای حضرت امام به علت شهادت هم‌وطنان در آن ایام به مجالس تسلیت به امام زمان (عج) مبدل شوند و انقلابیون مسلمان از چراغانی و تظاهر به شادی خودداری کردند. در آن روز هم در مسجد صاحب‌الزمان (عج) گچساران سخنرانی کردم و به شناخت خواهران درزمینهٔ سیاسی مذهبی تأکید کردم و در آخر سخنرانی‌ام به این نکته رسیدم که عید ما روزی خواهد بود که هیچ آثاری از ظلم نباشد.

حمله مردم به سینما و اماکن مشروب‌فروشی

وی در ادامه تصریح کرد: اولین راهپیمایی در گچساران در شب عید فطر سال ۵۷ بود که حضرت امام خمینی به‌عنوان وظیفه‌ای برای همه مسلمانان خواستار عدم سازش با شاه شد و از مردم خواستند تا زمان اخراج شاه از کشور ایستادگی کنند که در این هنگام مردم مسلمان و انقلابی گچساران به خیابان‌ها ریخته و به سینما و اماکن مشروب‌فروشی حمله بردند و نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و آزار و اذیت سعی در پراکنده کردن مردم داشتند و مردم گچساران مرتباً این شعار را سر می‌دادند که «نهضت ما حسینی است رهبر ما خمینی است» و همچنین می‌گفتند «یا مرگ یا خمینی»

بیگدلی اظهار کرد: تظاهرات و جلسات انقلابی مردم گچساران ادامه پیدا می‌کند و در اواخر مهرماه 57 مدارس و دانشگاه‌ها و… تعطیل می‌شود که در این هنگام هم اوقات بیشتری برای فعالیت‌های انقلابی پیدا کردیم، در روز ۱۹ آبان 57 (روز عرفه) قرار بر این بود که صبح این روز در مراسمی از ساعت ۱۰ صبح مردم جلوی مسجد صاحب‌الزمان (عج) تجمع کنند.

تجمع مردم گچساران در مسجد صاحب‌الزمان (عج)

وی افزود: آقای فرهنگ از شهرستان بهبهان برای سخنرانی ‌آمده بود و موضوع سخنرانی‌اش بررسی و تحلیل تاریخ مبارزات مردم ایران از مردادماه ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۷ بود. نیروهای امنیتی در خیابان ۶ بهمن (شهید بلادیان کنونی) مستقرشده بودند و قصد داشتند تظاهرات را بر هم زنند و با این قصد به بلندگو شلیک کردند، مردم به مسجد پناه برده و در مسجد صاحب‌الزمان (عج) جمع شدند. سید نجف بلادیان مردم را به آرامش دعوت کرد و در ضمن آیه ۱۶۹ آل‌عمران (و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون) را قرائت کردند و مردم پس از نماز ظهر و عصر به خانه‌هایشان رفتند.

شهادت جمعی از جوانان انقلابی

این مبارز انقلابی گچساران اظهار کرد: مردم بازهم در بعدازظهر همان روز مجدد در مسجد جامع گچساران (شهیدان) تجمع می‌کنند و آقای «محمد زید بهبهانی» سخنرانی می‌کنند. بعد از سخنرانی مردم منتظر ادامه برنامه بودند که ناگهان نیروهای ارتش هنگ بهبهان با ریوی ارتشی رسیدند و در فاصله ۱۰۰ متری روبروی جمعیت قرارگرفته و شروع به تیراندازی می‌کنند؛ که درهمان جا ۵ نفر از جوانان انقلابی شهر به شهادت می‌رسند. در آن لحظه در حیاط مسجد حضور داشتم که با دیدن این صحنه‌ها فقط اشک ریخته و الله‌اکبر می‌گفتم.

دستانم را به خون شهدا آغشته کردم

وی افزود: در همین زمان می‌خواستم مقاومت کنم ولی نمی‌دانستم چه‌کاری باید انجام دهم و فقط می‌دیدم که مردم با شتاب به بیرون از مسجد می‌روند و نیروهایی امنیتی رژیم پهلوی آن‌ها را تعقیب می‌کنند. در این هنگام دستانم را به خون شهدا آغشته کرده و به بیرون از مسجد دویدم و فریاد می‌زدم الله‌اکبر یا مرگ یا خمینی! در یک‌لحظه از دور دیدم که پدرم دست خواهر و برادر کوچکم را گرفته و از صحنه درگیری دور می‌شوند. در همین هنگام هم شنیدیم که یکی دیگر از جوانان این شهر به نام شهید «حسین امینی» در این حادثه نیز به شهادت رسیده است.

قرائت خطبه حضرت زینب در اربعین حسینی

این بانوی مبارز انقلابی گچساران در ادامه تصریح کرد:29 دی 57 روزی که اصول جمهوری اسلامی در راهپیمایی میلیونی مردم ایران اعلام شد و تظاهرات این روز همراه با اربعین حسینی بود در این روز متولیان تظاهرات و راهپیمایی در گچساران از من خواستند که سخنرانی کرده یا مقاله‌ای بخوانم، چون روز اربعین حسینی بود من بهتر دیدم از عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری (س)، پیام‌آور عاشورای ۶۱ تبعیت کنم و به این دلیل خطبه حضرت زینب سلام‌الله علیها در شام را خواندم و مطالبی پیرامون اهداف ما از این راهپیمایی بیان کردم.

وی در ادامه بیان کرد: مبارزات به شکل راهپیمایی، تظاهرات، سخنرانی و روشنگری مردم ادامه داشت تا اینکه ۲۳ دی‌ماه 57 به دستور امام خمینی، شورای انقلاب تشکیل شد، ۲۶ دی‌ماه شاه رفت، ۲۹ دی امام خمینی فراخوان برای تعیین تکلیف سلطنت و دولت بختیار برگزار کرد که مردم تهران و همه شهرها به خیابان‌ها ریختند و روز سوم بهمن فرودگاه برای جلوگیری از ورود امام خمینی بسته شد. در ۷ و ۸ بهمن در همه شهرها اعتراض به بسته شدن فرودگاه کردند و در تهران چندین نفر شهید شدند.

سرودن شعر «خمینی ای امام» در گچساران

بیدگلی در ادامه گفت: در ۱۲ بهمن سه میلیون نفر برای استقبال از امام خمینی به خیابان‌ها ریختند و دست ما گچسارانی‌ها از فرودگاه کوتاه بود، به همین خاطر دسته‌گل‌هایی در بغل گرفته و شعری را که با خواهران انقلابی در خانه‌یکی از خواهران تمرین کرده بودیم باهم می‌خواندیم و شعر این بود: خمینی ای امام خمینی ای امام ای مجاهد ای مظهر شرف ای گذشته ز جان در ره هدف…، روزهای بعد به‌محض فروپاشی دولت بختیار، قدرت به دست سازمان‌هایی به نام کمیته افتاد و در شهر ما هم این کمیته‌ها کارهای مردم را حل‌وفصل می‌کردند.

وی در ادامه افزود: سرانجام روز یکشنبه ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ این انقلاب در ساعت ۶ بعدازظهر به پیروزی رسید و رادیو اعلام کرد اینجا تهران است صدای راستین ملت ایران صدای انقلاب…

این بانوی مبارز انقلابی گچساران در پایان گفت: خواهران و برادران بسیاری در لحظه‌لحظه‌های انقلاب در گچساران با تمام وجودشان درصحنه بودند، دعا می‌کنم که خداوند همه ما را عاقبت‌به‌خیر کند و پرچم این انقلاب اسلامی که ثمره خون هزاران شهید است به دست رهبر فرزانه انقلاب به حضرت ولی‌عصر (عج) تقدیم شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

آخرین اخبار