رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-04 17:39 شماره خبر : 3088 https://sobhezagros.ir/short/VMmLn 0
اقدامی مهم برای رشد تولید؛

با تحقق شعار سال و رشد تولید ماهی سردآبی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ظرفیتی ارزشمند در جهت رفع معضل بیکاری این استان ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» ، تقویت بخش‌های شیلات از راهبردهای دولت سیزدهم  برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد و خروج از بن بست محرومیت بود تا با ایجاد زیرساخت های توسعه بخش این مهم ظرفیتی ارزشمند در جهت رفع معضل بیکاری و بهبود معیشت مردم باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

شیلات از عرصه‌های با قابلیت فراوان برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی مداوم است در کهگیلویه و بویراحمد نیز ظرفیت و پتانسیل‌های مناسب و مطلوبی برای تولید و پرورش آبزیان وجود دارد و اکنون نیز این استان از استان های در صدر جدول تولید آبزیان است.

وزیر جهاد و کشاورزی در سفری که پیشتر به کهگیلویه و بویراحمد داشت ، شیلات را بهترین فرصت سرمایه‌گذاری اقتصاد ملی خواند و با اشاره به صادرات ۷ هزار تن ماهی این استان به خارج از کشور، ایجاد پول، ثروت و اشتغال را از نتایج این اقدام دانست. 
نیکبخت افزود: در حوزه شیلات سهم استان از تولید ماهیان سردآبی ۲۲ هزار تن است و در بچه‌ماهی هم شرایط مطلوب ارزیابی می‌شود.

با رتبه ای که کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سومین استان در تولید ماهی سردآبی کسب کرد می توان ادعا داشت شعار سال در این استان با کار جهاد تحقق یافته و آبزی پروری می تواند فرصتی ارزشمند رونق اقتصادی باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه  تولید ماهی قزل آلا در استان، از ۱۹ و نیم هزار تن در سال گذشته به ۲۲ هزار تن در سال 1402 رسید گفت: بالغ بر یک سوم تولید استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می شود.
او اظهار داشت: ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود و بیشترین تولیدات ماهیان سردآبی استان در حوزه رودخانه کارون  است.
 مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت کنونی تولید ماهیان سردآبی استان ۲۲ هزار تن است و ۲۷۲ مزرعه فعال در استان وجود دارد. همچنین در حال حاضر مجتمع هزار تنی شیلات با ۲ مزرعه ۵۰ تنی و ۳۰ تنی خاویار در استان وجود دارد.
اسحاق رستمی با بیان اینکه تنها یک مزرعه پرورش ماهی گرمابی به ظرفیت ۵۰ تن در استان وجود عنوان کرد: ظرفیتی که برای آینده نزدیک برای تولید ماهیان گرمابی در استان پیش بینی شده ۱۰ هزاز تن و برای ماهیان خاویاری ۶ هزار تن است.
وی ادامه داد: در حوزه شیلات استان حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت انجام شده است و ۳۰ هزار میلیارد ریال هم سرمایه در گردش دارد .حجم گردش مالی بخش شیلات استان در سال ۳۵ هزار میلیارد ریال است.

این مسئول در پایان اذعان داشت: 271 مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از چهار هزار و ۷۷ مزرعه پرورش ماهی در کشور ۶.۶ درصد مزارع در این استان است .

گفتنی است رودخانه های پرآب و خروشانی همچون زهره و مارون در استان ظرفیت های بی بدیلی برای توسعه شیلات در حوزه مناطق گرمسیری استان هستند که می توان در انها ماهیان خاویاری و ماهیان گرمابی تولید کرد.

انتهای خبر/

رشد تولید ماهی سردآبی با تحقق شعار سال
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار