
سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل پروژه کمربندی یاسوج به شیراز را دادهاند، اما کمبود بودجه و سو مدیریت گذشته سبب شده تا این وعدهها محقق نشود و این محور به یکی از خوفناکترین جادههای استان باشد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کمربندی یاسوج، مسیری ۱۵ کیلومتری در قسمت جنوب پایتخت طبیعت ایران است که بهمثابه قاتلی بیرحم، هرروز جان انسانها را میگیرد، این جاده که قریب بیست سال از قولها و وعدههای آنان توسط مسئولان برای ساماندهیاش میگذرد استانهای شمالی و جنوبی کشور را به هم متصل میکند به دلیل توسعهنیافتگی و ساماندهی نامناسب، به یکی از پر تصادفترین محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیلشده است.
یکی از نقاطی که در شرایط مختلف زمانی با تردد زیادی همراه است کمربندی یاسوج – بابا میدان - اصفهان است، این محور مواصلاتی در تمام ایام از پرترددترین محورهای کهگیلویه وبویراحمد است و حال با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و پرتردد بودن این مسیر و حتی انتخاب شهر یاسوج بهعنوان یکی از اصلیترین مناطق برای ورود گردشگران از آن بهعنوان یکی از مهمترین ورودیهای شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد یاد میشود.
سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل این پروژه را دادهاند، اما کمبود بودجه و سو مدیریتهای مدیران گذشته سبب شده تا این وعدهها محقق نشود.
طرح چهار خطه کردن این محور حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و بار ها و بار ها سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده اما در دولت سیزدهم این مطالبه مهم مردمی بهخوبی پاسخ داده شد و میزان قابلتوجهی از آن در زمره کار های مهم عمرانی و پروژههای زخمخورده قرار گرفت، اما حال با توجه به افزایش سوانح در این محور سؤال اینجا است که آیا پروژه بازهم میتواند آبستن حوادث بیشمار دیگر باشد.
پروژه حیاتی کمربندی یاسوج باوجود پیشرفت ۸۰ درصدی و بهرهبرداری از ۱۱ کیلومتر، در اردیبهشت ۱۴۰۴ در باتلاق کمبود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۳ کیلومتر باقیمانده و احداث پل دوم مختار گرفتارشده است. تکمیل این محور حادثهخیز حداقل تا ۱۴۰۶ به طول خواهد انجامید و تعلل در تأمین بودجه، ادامه تلفات انسانی را اجتنابناپذیر میکند.
این کمربندی خطرناک که بهعنوان کمربندی مرگ نیز معروف شده اکنون هم به دلیل نبود زیرساختهای ایمنی، روشنایی کافی و وضعیت نامناسب آسفالت این جاده هرروز جان افراد بیشتری را میگیرد که نمونه براز آن تصادفات سریالی و هرروزه بر روی پل معروف به (مختار) است که ماهانه و حتی هفتگی خبر تصادفات و مرگ میر ناشی از آن مخابره میشود.
رقص مرگ در کمربندی یاسوج
حجم تردد بالا در این مسیر و حتی وجود خودروهای شوتی و سرعت گریز در این محور چهارده کیلومتری و بلاتکلیف ماندن دوبانده کردن قسمتی از آن باعث شده که هرروز شاهد یک تصادف هولناک در این محور مواصلاتی باشیم.
از سویی دیگر حجم ترددها در این محورها ضرورت حل مشکلات این مناطق ازجمله تاریکی مسیر، نقاط حادثهخیز و همچنین توجه به رفع مشکلات زیرساختی را مضاعف کرده است تا هرگونه ترددی بدون خطر انجام شود.
حال بخشهای زیادی از این مسیر دوباندهشده و هماکنون زیر بار ترافیکی قرار دارند، اما نقاط کوهستانی با کندی پیشرفت خاکبرداری مواجهاند.
حلقه مفقوده پروژه، احداث باند دوم پل مختار است که انتخاب پیمانکار جدید برای آن هنوز نهایی نشده است.
بر اساس آمار11درصد تصادفات منجر به فوت استان در این محور رخ میدهد که باعث شده این محور 15کیلومتری به کمربنمدی مرگ شهره یابد.
استانداردهای لازم در مسیری که زیر بار ترافیک رفته، وجود ندارد!
بر همین اساس معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است: در پی تصادف در این محور پر حادثه و به دلیل ضرورت تشکیل یک کمیته بحران راجع به بحث کمربندی یاسوج اولین جلسه به صورت میدانی با حضور متولیان امر از جمله پلیس راه، اداره کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای در محل کمربندی یاسوج برگزار شد.
عیسی شهامت افزوده است: در سال گذشته قطعهای چهار کیلومتری از این مسیر زیر بار ترافیک آمد، اما استانداردهایی که در خصوص تحویل یک محور قابل استفاده را داشته باشد، از حیث نصب تابلو علائم و جداکننده نداشت.
وی به مقوله کاهش تصادفات در این محور اشاره داشت و ادامه داد: با افزایش اکیپ های پلیس راه باید مانع از تکرار حوادث تلخ دیگر شویم؛ محورهای استان به واسطه سخت گذر بودن نرخ ساخت هر کیلومتر بالاست و عمده اعتبارات در حوزه راه هزینه می شود.
وضعیت کمربندی یاسوج به وزیر راه منعکس شد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است: ما منکر خدمات مجموعه راه و شهرسازی و راهداری و مجموعه وزارت راه نیستیم اما انتظار می رود وضعیت سامان یابد. این موضوع به وزیر راه هم منعکس خواهد شد.
شهامت عنوان کرده است: برخی استانها به لحاظ توپوگرافی و اقلیمی شان باید ویژه تر دیده شوند و اهتمام جدی برای تزریق اعتبار به وجود بیاید.
همان گونه که در تصاویر قابل مشاهده است بخشی از مناطق کوهستانی این پروژه در حال کار است اما چیزی که مشخص است هنوز خبری از احداث پل دوم مختار نیست و مشخص نیست احداث قطعه دوم پل مختار چه زمانی شروع شود.
تصاویر تکمیلی در زیر آمده است؛
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- اعطای بالاترین نشان پزشکی به پزشک کهگیلویهوبویراحمدی
- ذبح 13 راس گوسفند در پویش نذر قربانی
- آتش به جان ارتفاعات تنگسریز بویراحمد افتاد
- 20 سال رفت، حلبیآباد هنوز مانده است!
- زجرهای که بر پارک جنگلی یاسوج تحمیل شد
- از اعدام نکنید تا اینستاگرام!
- اکبرآباد یاسوج در ترافیک گم شد!
- مراسم پرفیض دعای ندبه در لیکک
- در تنگه آزادی، بسیجیان نگهبانان طبیعت شدند
- اقامه نماز عید قربان در شهرستان باشت
- زاگرس فریاد میزند؛ بلوطهایم را نجات دهید
- مشاهده بیشتر